F. Schiller, Marija Stuart, red. Tamara Damjanović, HNK Osijek, premijera 30. XI.
Prva sezona mandata intendantice Dražene Vrselja, najavljena kao sezona ženskih komada, počela je ambiciozno predstavom Marija Stuart, Friedricha Schillera, koja je u dramaturškoj obradi i režiji mlade Tamare Damjanović premijerno izvedena 30. studenoga na pozornici 112 godina stara osječkoga Hrvatskog narodnog kazališta.
Pokušaj postizanja brehtijanskoga izraza samo je djelomice uspio u osječkoj premijeri / Snimio KRISTIJAN CIMER
Mlada redateljica i njezine mlade suradnice – scenografkinja Sheron Pimpi-Steiner, kostimografkinja Ivana Živković i skladateljica Katarina Ranković – željne svojeg mjesta u hrvatskom maglovitom suvremenom kazališnom i umjetničkom prostoru, uhvatile su se ukoštac sa zahtjevnim komadom u kojem su tražile svoju istinu. Pokušale su to uz pomoć povijesne drame Marija Stuart, u kojoj reprezentant njemačkog i europskog romantizma Friedrich Schiller, potaknut onodobnim načelima slobode, nastoji, kako u afiši predstave piše redateljica Damjanović, „pomiriti nepomirljiva načela svojih uzora, Kantov ‘idealizam uma’ i Goetheov ‘idealizam prirode’, ali i načela ‘Rousseauova prosvjetiteljstva’“.
Slijedeći Schillerovu dramsku poetiku „koja se temelji na permanentnom srazu oprečnosti, prolaznoga i vječnoga, nužnosti i slobode“, redateljicu su zaintrigirali likovi, kako ironično piše u afiši, „o tamo nekoj škotskoj kraljici“ Mariji Stuart i tamo nekoj Elizabeti, koja je „nekadašnja engleska kraljica, suparnica joj i daljnja rođakinja, kao i čitava lepeza njihovih – tamo nekih – jednako povijesno vjerodostojnih prijatelja i neprijatelja, ljubavnika ili onih koji su to pretendirali biti.“ Zanimalo ju je „tko su te dvije – tamo neke povijesne – kraljice kad im kruna padne s glave ili dok prijete da će to učiniti?“
Unutar povijesne faktografije i Schillerove idealističke buntovnosti redateljica je unutar svojega suvremenog doživljavanja i sučeljavanja davnosti i suvremenosti, pokušala rastvoriti i razotkriti „posve ljudsko tkivo svakog bića koje šeta među njegovim koracima“.
Univerzalnosti – koja je u našem dobu često podložena izrugivanju, veoma rijetko ironičnom komentiranju – redateljica predstavom nastoji vratiti važnost koja, bez obzira na povijesne zaborave i interpretacije, ne prestaje biti dio čovjekove vječnosti i njegove sumnje u vječnost.
Esejistički zanimljivo obrazloženi uzroci i posljedice slobode, ljubavi i vlasti, u predstavi nažalost nisu profunkcionirali. Ne samo zato što nikada neće moći nadići čovjekove želje, nego zato što je povijesno iskustvo drame, njezina svevremenost, ostalo nedosegnuto redateljskoj i glumačkoj izvedbi.
Otklon od povijesne doslovnosti redateljica je pokušala izbjeći koristeći formu brehtijanskog kazališnog izričaja, koji je samo djelomice, najviše glazbeno, bio uvjerljiv. Naime, redateljica je smetnula s uma, valjda i zbog neiskustva, da ta vrst kazališta od izvođača, ponajviše glumaca, traži dramskog događanja koji je uglavnom i satirični komentar društvene stvarnosti, što je u sadašnjem hrvatskom kazališnom Biti gotovo nemoguć, jer se hrvatsko društvo još boji vlastitih stavova, a kazalište kritike svake politike. Zbog toga nemamo istinskog političkog kazališta, nego njegov politikantski surogat.
I koliko god su znakovit scenski prostor, nesiromašni i zanimljivi kostimi te poticajna i preglasna glazba nudili nešto od brehtijanskog ugođaja, veliki problem bili su glumci. Ne i glumice. Muški dio ansambla, osim što se stilski razilazio u glumačkij igri, teško je slijedio zaplete i rasplitao intrige. Izostalo je bitno razumijevanje sadržaja uloga i njihovo karakterološko nijansiranje. Naravno, za to je odgovorna i redateljica. Nešto više od buke, larme i konfuzije ponudio je Lino Brozić, koji je glumio Leicestera, Elizabetina savjetnika i nesuđenu ljubav.
Glumice su, kako sam već napisao, bile dobar i odličan dio predstave. Antonia Mrkonjić, Marijina komorkinja Hanna, emocionalno i glasovno dočarala je razumijevanje situacije, opasnosti i sudbine gospodarice. Slijedila ju je Katica Šubarić u ulozi francuske diplomatkinje grofice Aubespine. Iznimna su kazališna kvaliteta predstave Sandra Lončarić u ulozi škotske kraljice Marije Stuart i Tatjana Bertok-Zupković kao engleska kraljica Elizabeta. Unutarnjim sadržajem uloga, psihološkim lomovima i nijansama, obje su glumice umjetnički impozantno interpretirale sudbine dviju rođakinja, kraljica i suparnica; u svakom trenutku dojmljivo su živjele njihove žudnje, strahove i nade.
672 - 5. prosinca 2019. | Arhiva
Klikni za povratak