Vijenac 669

Kazalište

IZDVAJA

Igor TRETINJAK


 

Med zidima, Autorski projekt UO Gllugl – Podalje medijskih reflektora UO Gllugl polako, ali sigurno, pretvara se u maloga kazališnog diva. Činjenica da su smješteni u Varaždinu u tome im je, istina, svojevrstan uteg jer im se teško otvaraju vrata zagrebačkih kazališnih prostora, a tko ne igra u Zagrebu…, no najslađi se zalogaji često nalaze na rubu torte.

Prošlu sezonu Gllugl je zatvorio odličnom distopijskom predstavom Mi u kojoj su svim izvedbenim elementima udarili po društveno-političkim sistemima što redom jedu svoju i tuđu djecu. Nažalost, predstava je na čekanju jer je glavni glumac u potrazi za sigurnim kruhom završio u Irskoj, no Gllugl ostaje i juri dalje. Ovu sezonu otvorili su predstavom Med zidima u režiji Selme Spahić u kojoj fokus sa sustava usmjeravaju na pojedinca i njegovu (našu) osobnu odgovornost u vremenu revizionizma. Osim što progovaraju o silno važnim temama, gluglovci to čine na izvedbeno suvremen i svjež način, preplećući glumce i lutke, animaciju i glazbu, živu i videoizvedbu te zavodeći gledatelja višeslojno.

Lucija Ljubić, Od prijestupnice do umjetnice. Kazališne i društvene uloge hrvatskih glumica – Velik dio povijesti hrvatskoga kazališta leži u arhivima ili propada u zaboravima sudionika, stoga svaka knjiga koja se bavim nekim povijesnim aspektom našega kazališta silno razveseli sve zaljubljenike u kazalište. Amplituda radosti skače u visine kad je riječ o knjigama iza kojih leži temeljito istraživanje prepleteno s gomilama znanja.

Tako me prošle godine silno obradovao izlazak dugo očekivane monografije Ive Raića autorice Antonije Bogner Šaban, a sličan ushit doživio sam pri izlasku knjige Od prijestupnice do umjetnice autorice Lucije Ljubić, vrsne teatrologinje čije tekstove odlikuju argumentiranost i promišljenost razigrane diskretnim humornim crticama. Dodamo li tomu činjenicu da knjiga u žarište stavlja hrvatske glumice, što samo po sebi ima važnost jer su dosad bivale prekrivene dubokom sjenom muških partnera, dobivamo knjigu koja se ne propušta.

BADco. u riječkom Zajcu – BADco. jedan je od onih izvedbenih kolektiva kojih projekti obično otvaraju brojna pitanja, kako na izvedbenom, tako na sadržajnom planu. Prije nekoliko dana u riječkom HNK-u postavili su veliko finale cjelogodišnjega projekta rePUBLIKA U ORKESTRU (prve reprize su potkraj listopada). Riječ je o projektu započetu u Chicagu, nastavljenu u Zagrebu te zaokruženu u Rijeci u koprodukciji sa Zajčevom Talijanskom i Hrvatskom dramom.

Predstava vraća u povijesne pokušaje umjetničke intervencije u stvarnost, pokrivajući širok raspon od D’Annunzija do Johna Cagea, čineći to u utrobi kazališnog stroja – rupi orkestra. Nema nam druge nego uskočiti u rupu s olovkom i blokićem (za pitanja i odgovore).

Vijenac 669

669 - 24. listopada 2019. | Arhiva

Klikni za povratak