Vijenac 668

Kazalište

Miro Gavran, Sve o muškarcima, Teatar Gavran, red. Mladena Gavran, 26. IX

Nova hit-komedija

Mira Muhoberac

Koliko je popularna komedija Mira Gavrana Sve o muškarcima, govori činjenica da je taj dramski Gavranov tekst imao osamnaest kazališnih premijera u nizu zemalja, od Rio de Janeira do Moskve, sa stotinama repriza. Zagrebačka premijera te hit-komedije održana je u Maloj dvorani KD Vatroslava Lisinskoga 26. rujna, nakon što je imala dvadeset i tri pretpremijerne predstave diljem Hrvatske.


Vedran Komerički, Tomislav Krstanović i Rade Radolović

Premda nerijetko (krivo) pročitan kao autor koji nudi ugodnu i laku zabavu široj publici, plodan i uspješan dramatičar (ali i prozni pisac), Miro Gavran spisateljsko umijeće brusi desetljećima, a najviše zahvaljujući sintezi dramaturške virtuoznosti, koju stječe od studija dramaturgije na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu, matematičkoj preciznosti, na kojoj zasniva svoje komedije, drame, melodrame i groteske, iskustvu suvođenja Teatra Gavran i umjetničkom sustvaralaštvu sa svojom ženom, glumicom Mladenom Gavran, i sinom, glumcem Jakovom Gavranom.

U toj svojoj komediji Gavran razotkriva raznovrsne dimenzije muškoga svijeta, poigravajući se stereotipnim predodžbama. Čitatelji pa gledatelji očekuju tako da će u središtu biti macho muškarci i zavođenje žena, a glavnu nit komedijskoga mehanizma autor gradi na životnim pričama homoseksualaca. Ili, prikazujući stripere, očekuje se da će to biti muškarci bez stida i srama, a događa se upravo suprotno: glavni striper zabavljač stidljiv je i beskrajno sramežljiv. Radnja se događa u Zagrebu, ali jedan od protagonista Dubrovčanin je, što je prigoda Gavranu da se ruga naglašenom izgovoru dubrovačkoga idioma.

Ova predstava osim teksta ima još barem dvije dobitne kombinacije: režiju potpisuje Mladena Gavran, koja je prošle godine postigla velik uspjeh režijom predstave Sve o ženama, prema Gavranovoj femininoj komediji. I ovdje, u maskulinoj komediji, Gavranovi preokreću stereotipe: rijetko glumica za audicije na Akademiji sprema glumce; vrijedi logično razmišljanje da glumac glumcu i glumica glumici mogu dati najbolje upute. Ipak, glumica Mladena Gavran duhovito redateljski postavlja predstavu s mladim glumačkim ansamblom izabranim na audiciji. Tri potpuno različita mlada hrvatska glumca donose u predstavu različite osobnosti, ali i kompatibilne energije, svatko od njih glumeći nekoliko potpuno različitih osoba, utemeljujući svoje uloge na lucidnom humoru i prepoznavanju karaktera, identiteta, situacija i tipova.

Početak predstave donosi snažan muški trening i furiozan ritam te brz govor. Dovitljiva scenografija Dinke Jeričević, zasnovana na plohama zidova i soba s asocijacijama na glumačke garderobe te nepogrešiva, a duhovita kostimografija Danice Dedijer pomažu mladim glumcima u ostvarenju maksimalnoga glumačkoga učinka, u brzom tempu izmjene humora i dramskoga diskursa te duhovitih dijaloga. Fascinantna je višestruka preobrazba svakoga od trojice glumaca i velik rad koji redateljica i glumci ulažu da bi ostvarili maksimalno profesionalan izvedbeni angažman, uz razrađen scenski pokret Tihane Strmečki i izbor glazbe i oblikovanje tona Nevena Zebića te suptilno oblikovanje svjetla Marija Vnučeca.

Rade Radolović ostaje zapamćen po izgradnji točno definiranih karaktera, uz izražen smisao za jezične i govorne inačice. Tomislav Krstanović ističe se maksimalnom tjelesnom spremnošću i sposobnošću preobrazbe od vođe i oca do nesigurnoga muškarca. Vedran Komerički suptilan je u izrazu, gestikulaciji i mimici, minimalističkoj glumi. Sva trojica u svakoj su minuti spremna na novu preobrazbu, govornu, tjelesnu, karakterološku, od sportaša do plesača, pokazujući koliko može biti razvijeno glumačko umijeće, od dikcije do pokreta i emocija, kad je dobro vođeno.

Jesu li nakon predstave otkrili Sve o muškarcima, gledatelji će vidjeti sami i dobro se nasmijati, ali i zamisliti nad brzopoteznošću života.

Vijenac 668

668 - 10. listopada 2019. | Arhiva

Klikni za povratak