Vijenac 668

Glazba

Uz 44. Samoborsku glazbenu jesen, 27. rujna–6. listopada

Mlade glazbene zvijezde

Jana Haluza

Gdje god bili, sa zadovoljstvom se uputimo na izlet u Samobor, na predivne koncerte koje nam nudi Samoborska glazbena jesen. Riječ je o našem najkvalitetnijem i najraznovrsnijem glazbenom festivalu, kojemu je osim vrhunskih koncerata cilj promoviranje mladih glazbeničkih zvijezda, naručivanje novih glazbenih djela te povezivanje vrhunskih glazbenika u skladne komorne ansamble. Odavno je poznato da se Hrvatska na globalnoj mapi brendira(la) ne samo kao turistička i nogometna zemlja nego i izvor iznimnih glazbeničkih talenata.


Predstavnici nagrađenog Trija Eusebius Eva Šulić, violina i David Vuković, klavir / Izvor SGJ

No nije dovoljno samo pasivno promatrati kako ih većina otperja za boljim glazbeničkim uvjetima i ne vrati se više u domovinu, već ih treba uvijek iznova njegovati, pozivati u zemlju-maticu. Stoga je 44. festival započeo glazbeno slavlje dvjema večerima u župnoj crkvi sv. Anastazije sa svojevrsnim all stars ansamblom, koje su predvodili zagrebački violinisti u svijetu ‒ Borivoj Martinić Jerčić (koncertni majstor orkestara u američkom Phoenixu i Santa Feu) i Aleksandar Ivić (član Berlinske filharmonije). Prve se večeri snaga angažiranih glazbenika posebno osjetila u nesretnoj okolnosti kada je na dan koncerta sudjelovanje zbog bolesti otkazala mlada sopranistica Marta Schwaiger koja je trebala pjevati Šostakovičevih 7 romanci na stihove Aleksandra Bloka uz zagrebačku violončelisticu s angažmanom u Berlinu i Amsterdamu Jelenu Očić i njezine prijatelje iz Njemačke (violinist Gernot Süßmuth i pijanist rođen u Argentini José Gallardo). Nakon što je navedeni trojac nadahnuto izveo 1. elegični trio Sergeja Rahmanjinova, nadahnuća nije nedostajalo ni u „zamjenskome“ Duu za violinu i violončelu op. 7 Zoltána Kodályja, tako da tko nije gledao u programsku knjižicu nije ni primjetio da „nešto ne štima”. U završnici su im se pridružili još i Martinić Jerčić, koji je zauzeo mjesto prve violine, te prvi violist Slovenske filharmonije, Zagrepčanin Aleksandar Milošev, kao i zagrebački kontrabasist koji živi u Švicarskoj, Ivan Nestić, te su zajednički izveli netipičan Veliki sekstet Mihaila Ivanoviča Glinke.

Borivoj je na drugoj večeri bio druga violina, dok je vodeće mjesto u ansamblima sada imao Ivić, a u romantičnim djelima Dvořáka (Pet bagatela) i Schuberta (Gudački tercet) uz spomenutog Miloševa i Nestića pridružile su im se kraljice hrvatske instrumentalne glazbe, pijanistica Martina Filjak i violončelistica Monika Leskovar. Komisija u sastavu Srećko Bradić (umjetnički ravnatelj festivala) te dirigent Tomislav Fačini, muzikologinja Ivana Kocelj i oboist Branko Mihanović, 29. i 30. rujna nije imala lak zadatak izbora najboljega na 16. međunarodnom natjecanju mladih glazbenih umjetnika Ferdo Livadić. Ono je posebno po tome što stvara karijere, svaki je natjecatelj dužan osmisliti i održati zaokruženi koncertni recital s publikom, a pobjednik na idućem festivalu Samoborske glazbene jeseni kao dio nagrade dobiva novo djelo njemu/njoj posvećeno iz pera nekog od vodećih hrvatskih suvremenih skladatelja. Ovogodišnji je pobjednik entuzijastični klavirski Trio Eusebius (Tonka Javorović, violončelo; Eva Šulić, violina i David Vuković, klavir), a za tu su se laskavu titulu natjecali i pijanist Tomislav Damjanović, violinist Martin Krpan, harmonikaš Đorđe Vasiljević i violončelistica Sara Novoselić. Novi koncert za violinu i orkestar Kutnarijada Davora Bobića praizvela je prošlogodišnja laureatkinja, violinistica Katarina Kutnar (već tradicionalno uz ansambl Cantus pod vodstvom Berislava Šipuša 1. listopada u samoborskoj novouređenoj Kinodvorani POU), dok će iduće godine novo djelo, sada za tri glazbala uz kantusovce napisati Silvio Foretić. Koncert ansambla specijalizirana za suvremenu glazbu organizatori su iskoristili i za izvedbu nagrađene skladbe na još jednom pridruženom festivalskom natjecanju ‒ 8. međunarodnom skladateljskom natjecanju New Note.

Komisija u sastavu Berislav Šipuš, Nikša Gligo i Srećko Bradić razmotrila je 25 partitura zaprimljenih na natječaj i odabrala onu pod brojem 4 za prvu nagradu (Japanac Wataru Mukai i njegova skladba Psi, koju smo mogli čuti te večeri), pod brojem 25 za drugu (Argentinka Patricia Martínez za skladbu Más allá/Beyond) te pod brojem 15 za treću (Španjolac Eduardo Soutullo Garcia i Stancic’s Visions sa zanimljivom referencijom na umjetnost hrvatskog slikara i grafičara Miljenka Stančića). Večer je upotpunio, kod nas rijetko izvođen, dvanaestotonski Koncert za violinu i orkestar Albana Berga. U istom je prostoru samoborskog kina prvi put na festivalu 2. listopada predstavljena i opera – megapopularni Seviljski brijač Gioacchina Rossinija, zahvaljujući koprodukciji sa HNK-om Ivana pl. Zajca u Rijeci. U sklopu opernog studija Drama u operi naš nacionalni prvak Giorgio Surian okupio je ponajbolje mlade pjevače te režirao uz klavirsku pratnju Lane Bradić ključne prizore iz djela za razumijevanje radnje, što je dobra zamjena za skupocjene operne produkcije kakve si festival ovog profila ne može priuštiti. Veza s popularnom opernom vrstom bila je i opera gala nekadašnjeg Samoborca, tenora Domagoja Dorotića uz Simfonijski orkestar HRT-a koji se s popularnim tenorskim arijama dokazao kao naš najbolji tenor pored Tomislava Mužeka. Pred kraj festival se vratio početnom prostoru te u crkvi sv. Anastazije još ugostio Zagrebački kvartet s gitaristom Petritom Çekuom, proslavljeni ansambl Camerata Bern te udaraljkaško-pijanistički spektakl marimbista Filipa Merčepa i prijatelja. S nestrpljenjem iščekujemo novu Samoborsku glazbenu jesen i njezinu 45. godišnjicu.

Vijenac 668

668 - 10. listopada 2019. | Arhiva

Klikni za povratak