Vijenac 667

Glazba

49. Varaždinske barokne večeri, 20. rujna–1. listopada

Švedska u Varaždinu

Piše Zdenka Weber

Svečanosti barokne glazbe u Varaždinu razvile su se zadnjih godina u festival čije je značenje daleko prešlo hrvatske granice i za varaždinski festival zainteresiralo brojne europske, pa i izvaneuropske države

Relevantnom se pokazuje činjenica da je Republika Hrvatska kao članica Europske Unije izravno uključena u kulturne razmjene i tokove na području kulture koji se dotiču svih grana, pa tako i glazbe, što u određenom segmentu uključuje i želje, potrebe, obveze i svakako uložene napore drugih država da se svojim kulturnim, dakle i glazbenim postignućima predstave u hrvatskoj sredini. Upravo uzajamnost potrebe za kulturnom razmjenom i suradnjom na glazbenom planu čini se da su već unatrag više od desetljeća najbolje shvatili organizatori i programeri jedinoga hrvatskog nacionalnog festivala na kontinentu, koji je ujedno najstariji glazbeni festival posvećen odabranom glazbenostilskom razdoblju u ovom dijelu Europe, a ne održava se u ljetnoj žezi i ne privlači pretežno turiste, već je uglavnom namijenjen lokalnoj publici i dakako dobrodošlim namjernicima.

Zbor i orkestar Göteborg Baroque s dirigentom Magnusom Kjellsonom
Snimio Vjeran Žganec Rogulja / PIXSELL

Dakako, riječ je Varaždinskim baroknim večerima (VBV), svečanostima glazbe dalekih stoljeća, ali itekako aktivnog i osuvremenjenog angažmana oko izvođenja bogatoga baštinjena repertoara, hrvatske i svjetske provenijencije, koje se ove rane jeseni u baroknim ambijentima nekadašnjega glavnog grada (koliko god je ta časna funkcija u 18. stoljeću kratko trajala, u svijesti Varaždinaca ostavila je trajne tragove), sa svim doista mudro osmišljenim programima, održavaju već 49. put. Jer otkako je 2006. preuzimanjem funkcije umjetničkog ravnatelja još 1971. utemeljena i jasno stilski profilirana festivala, ugledni varaždinski skladatelj i profesor na Sveučilištu Josip Juraj Strossmayer u Osijeku Davor Bobić započeo programiranje festivala na nov način i počeo surađivati sa u Hrvatskoj akreditiranim inozemnim diplomatskim predstavnicima, započelo je svojevrsno novo doba Varaždinskih baroknih večeri, koje se stalno dokazuje kao doista pun pogodak u pogledu inovativnosti i opće obogaćenosti sadržaja. Za realizaciju festivala zadužen Koncertni ured u Varaždinu na čelu s ravnateljem Raymondom Rojnikom i uz svesrdnu potporu utemeljitelja festivala Grada Varaždina te Varaždinske županije i Ministarstva kulture RH, uz niz donatora i sponzora, svečanosti barokne glazbe u Varaždinu razvile su se u festival čije je značenje daleko prešlo hrvatske državne granice i za varaždinski festival zainteresiralo brojne europske, pa i izvaneuropske države.

Utemeljenjem suradnje s državama partnerima, što se nadasve uspješno svake godine potvrđuje kao odlično osmišljeno programiranje,VBV su dosad nanizale niz europskih država čiji su glazbenici gostovali na festivalu, prošle 48. VBV ostvarene su u suradnji s prvom azijskom državom Japanom, a ovogodišnje 49. VBV protječu u suradnji s prvom skandinavskom državom, Kraljevinom Švedskom. Dogovori sa švedskom veleposlanicom Dianom Helenom Madunic (osobito oduševljava da je veleposlanica Kraljevine Švedske hrvatskoga podrijetla, i to druga generacija hrvatskih doseljenika, što svakako pokazuje otvorenost Švedske prema useljenicima) kao i boravci predstavnika VBV u Stockholmu urodili su plodovima u kojima na varaždinskim koncertima uvijek brojna publika može zdušno uživati.

Ponajbolji švedski i hrvatski solisti i ansambli

Već od otvaranja u varaždinskoj katedrali 20. rujna sa sudjelovanjem Zbora i orkestra Göteborg pod ravnanjem Magnusa Kjjelsona kreće se u dušu barokne glazbe, izvedbama antologijskih djela Vivaldija i Händela, da bi nastavak vrhunskih glazbenih događanja okupio najbolje švedske i ponajbolje hrvatske soliste i ansamble specijalizirane za povijesno utemeljeno interpretiranje baroknih glazbenih zapisa. Ta već desetljetna usavršavanja i trud za što autentičnije ozvučivanje glazbe svih baroknih, pa i ranijih stilskih razdoblja i ne samo iz repertoara u prošlim vremenima dominantnih europskih glazbenih kultura već i baštine manjih naroda. Sasvim su logično također glazbeno živjeli u vrijeme renesanse i baroka, na VBV se predstavljaju, dokazuju i trajno ostvaruju na zanimljiv i privlačan način.

Gostovanje uglednih glazbenika iz Švedske, već spomenutog Zbora i orkestra Göteborg Barock s dirigentom Magnusom Kjjelsonom, sastava La Serenissima, Ansambla Villancico pod vodstvom Petera Pontvika, Royal Swedish Chamber Orchestra s dirigentom Matsom Liljeforsom, uglednog ansambla Romeo & Julia Kören iz Stockholma, koji vodi Benoit Malmberg, čembalista Marcusa Mohlina, orguljaša Hansa Fagiusa, pa i norveškog Baroknog ansambla Oslo Circles s mezzosopranisticom Marianne Beate Kielland i violinisticom Astrid Kirscher, kao i gostiju iz Južne Koreje okupljenih u Camerati Vocale Daejeo, osigurava posebno zanimljive večeri zahvaljujući programima s kapitalnim baroknim djelima, ali i s rjeđe izvođenim ili tek nedavno pronađenim skladbama europske pa i južnoameričke glazbe iz razdoblja baroka. Osobito je zadovoljstvo pratiti napredak hrvatskih glazbenika koji se posvećuju glazbi ranijih razdoblja usavršavajući se u izvođenju, ali i tragajući za novim svjedočanstvima stare glazbene produkcije u Hrvatskoj, što zorno predstavljaju Camerata Garestin, Projekt Lazarus, Ansambl Responsorium, Zagrebački solisti, čembalist Franjo Bilić kao i Ansambl Antiphonus i već godinama afirmiran Hrvatski barokni ansambl, koji vodi violinistica Laura Vadjon, a koja ove godine solistički nastupa u Dvorcu Trakošćan, na koncertu u Novom Marofu 27. rujna prvom suvremenom izvedbom ciklusa Compositioni Armoniche Francesca Sponge u redakciji Ennija Stipčevića ravna voditelj Ansambla Antiphonus Tomislav Fačini.

Koncerti uz baroknu kavu

Uključivanje lokalnog Katedralnog zbora Chorus Dominicalis dodatna je vrijednost kao i tradicionalni završni koncert nagrađivanih učenika Glazbene škole u Varaždinu, koji uz Varaždinski komorni orkestar tradicionalno nastupaju u Katedrali s izvedbama barokne glazbe. Izvedbe osobito pomno prati i festivalski žiri, koji dodjeljuje nagrade Ivan Lukačić i Jurica Murai, a koji je ove godine u sastavu Zdenka Weber, predsjednica, te članovi Tamara Jurkić Sviben, Tomaž Gržeta, Davor Matačić i profesori Dada Ruža, Nataša Maričić i Predrag Šantek.

Doista, kada se spomene dvorac Trakošćan s tradicionalnim Koncertima uz baroknu kavu valja ponovno naglasiti kako se VBV događaju u osobito stilski adekvatnim i akustički primjerenim prostorima, kojima Varaždin obiluje. Osim u katedrali s njezinim velebnim orguljama koncerti se slušaju u galeriji Sermage, uršulinskoj i franjevačkoj crkvi, obnovljenoj Velikoj koncertnoj dvorani HNK-a u Varaždinu te u Renesansnoj dvorani Staroga grada. Dodaju li se svi koncerti izvan Varaždina, a uključeni su Kneginec, Vinica, Lobor, Križevci, Varaždinske Toplice, Krapina, Ludbreg, Sv. Juraj na Bregu, Belec i Prelog te obližnji Ptuj u Sloveniji, dobiva se tek zemljopisna rasprostranjenost festivalskih događanja. Popratni programi, koje je organizator okupio pod zajedničkim nazivnikom Total baroque, što donose mirise izložbe cvijeća, razigrane promenadne koncerte, promociju CD-a u povodu 20. obljetnice djelovanja mješovitog zbora Chorus angelicus, svakodnevne gastroužitke te posebno osmišljene programe sa švedskim temama kako bi se što bolje upoznala država partner, pa i gledajući filmove velikana Ingmara Bergmana, mamci su kojima organizator varaždinskog festivala privlači ne samo lokalnu publiku nego i strane goste, koji postupno u sve većem broju otkrivaju ljepote Varaždina i okolice kao mogućega turističkog cilja za ugodan, zanimljiv i bogato umjetnički oplemenjen boravak.

Vijenac 667

667 - 26. rujna 2019. | Arhiva

Klikni za povratak