Vijenac 667

Glazba

Post festum: 10. MAG festival, Split, 28. kolovoza–7. rujna

Promotori nacionalne glazbe

Tatjana Alajbeg

Festival MAG proslavio je deseti rođendan. Udruga MAG (mladih akademskih glazbenika) utemeljena je u Splitu 2010. sa svrhom angažmana mladih glazbenika. U proteklih deset godina svjedočili smo jedinstvenom zamahu izvaninstitucionalne kulturne aktivnosti te udruge. Magovci su izrasli u najagilnije pokretače splitskog glazbenog života što je istinski podvig – Split još nema koncertne dvorane ni koncertnog glasovira, a odavno ugasla Dalmacijakoncert još nema nasljednice. U borbi za koncertni prostor mladima su velikodušno otvarali vrata splitski crkveni oci i predstavnici drugih institucija, a posebnu srdačnost iskazao je Muzej grada Splita, čija je gotička dvorana od prvoga festivala ponudila uzorno gostoprimstvo. Uspješan početak spremno su poduprli grad, županija  i Ministarstvo kulture RH. Čak sedam praizvedbi hrvatskih skladatelja na jubilarnoj manifestaciji učinilo je MAG promotorom nacionalnoga glazbenog stvaralaštva.



Nastup kvarteta saksofona Papandopulo / Snimio Zoran Baković

Prvi je koncert ponudio osobitu atraktivnost – glazbalo teremin, vrlo rijetko na koncertnim podijima. Podaren nam je susret s Thorwaldom Jorgensenom, iznimnim majstorom teremina, koji nam je zavidno umijeće iskazao skladbama Bohuslava Martinua, Guillaumea Conessona i Miklosa Rosze uz ansambl MAG (M. Vilibić i L. Jadrić, violine, I. Ivančić, viola, A. Havelka, violončelo, L. Brodarić, kontrabas, D. Čolić, oboa, Y. Sadovy, klarinet, I. Batoš, glasovir), a čuli smo i praizvedbu skladbe Galilean Songs Ivana Končića za teremin i gudački kvartet pisanu za jubilarni festival. Nazočnog skladatelja publika je burno pozdravila i zahvalila izvođačima na uspjelom koncertu.

Druge je večeri nastupio puhački kvintet Kalamos (D. Čolić, oboa, Y. Sadovy, klarinet, D. Grgić, saksofoni, R. Mimica, bas-klarinet, i M. Smolčić, fagot) osvojivši publiku gotovo vokalnom puninom zvuka te angažiranim izričajem tijekom cijelog nastupa. U šest godina kvintet je ostvario niz zapaženih nastupa i potaknuo niz mladih skladatelja na stvaranje za taj ansambl. Njima pripada i Bruno Vlahek, čije su djelo Ride for Five nadahnuti puhači s osobitim žarom praizveli. Suita svetome Pavlu G. Holsta, pet humoreski A. Dvořáka te suita Mozartiana P. I. Čajkovskog izvedene su u dosjetljivoj Sadovyjevoj obradi.

Festival je nastavljen nastupom gudačkog kvarteta Porin (I. Novinc i V. Bakrač, violine, L. Brnadić, viola i N. Begović, violončelo) koji je darovao praizvedbu, nježne i zanosne Slike minulih ljetnih sutona Dubravka Palanovića na početku koncerta, dok su ga Zaboravljene muzike Dubravka Detonija, vrlo intrigantnim srastanjem starog i novog zaključile. Hrvatska su djela bila okvir bečkim klasicima – Haydnov Gudački kvartet u C-duru, op. 33, Ptičji  i Mozartov Gudački kvartet u D-duru KV 575 ozvučeni su s mnogo mašte, radosti i poštovanja. Večer hrvatskih skladatelja predstavila je suvremeni splitski skladateljski krug dvjema praizvedbama. Splitski gitaristički kvartet (K. Milišić, G. Cetinić Koća, J. Dragnić i M. Andrijašević) darovao je prvu izvedbu eterične skladbe Soundtracks Gordana Tudora. Iščekivanje i dolazak Vlade Sunka uvjerljivo je izrazila napetost i nespokoj, a Circling Ivana Božičevića osvojila je zvučnim gradacijama čestih ostinata. Mandolinski kvartet Da Capo (I. Kenk Kalebić i S. Ivanišević, mandoline, T. Kalebić, mandolončelo i S. Popović, gitara) podsjetio je na svoj nastup na prvom festivalu srčanom izvedbom Bilih dana i Vlaške Marina Katunarića, svoga utemeljitelja koji nažalost nije više među nama. Nadahnuto su podarili Cerval Tomislava Kalebića i Passage Vlade Sunka te praizvedbu skladbe Tango y Baiao Ivana Božičevića, koja je razgalila plesnim ritmom.

Najljepši završetak festivala ostvaren je atraktivnim, humorističnim i vedrim sceničnim nastupom kvarteta saksofona Papandopulo (N. Fabijanić, G. Tudor, G. Jurković, i T. Žužak). U sugestivnoj interpretaciji francuskih majstora Pierrea Maxa Duboisa, Regisa Campa i Philipea Geissa našla se i šarmantna prilagodba Circus Polke Igora Stravinskog. Kvartet je uveličao koncert i dvjema praizvedbama. It’s difficult when bananas eat monkeys Margarete Ferek Petrić skladba je koja pršti efektima, dok je Sonata za 4 saksofona Ante Grgina neodoljiva swing-ozračja, s kojim smo uronili u bogate tridesete godine prošlog stoljeća. Čuli smo i uzorno ozvučenje Chorala i Scherzanda Davora Bobića. Srdačni pljesak brojne publike rezultirao je dodatkom  –  Studijom br.1 za glasovir u vrsnoj prilagodbi Ivana Batoša.

Jubilarni MAG tako je ostavio neizbrisiv trag sa čak sedam praizvedbi hrvatskih skladatelja koji su prisustvovali samome festivalu.

Vijenac 667

667 - 26. rujna 2019. | Arhiva

Klikni za povratak