Vijenac 660

Književnost

Zorka Jekić, Sanjar

Lirika prigušene strepnje

Ljerka Car Matutinović

Nova knjiga Zorke Jekić, nakon tri prethodne zbirke (Ruka pored ruke, 1995, Svemir diše, 2002, Tišine, 2009) odlikuje se osebujnim senzibilitetom kojim dominira prigušena strepnja, bojazan i naglašeno stanje tjeskobe, ali istodobno javlja se otpor zlovremenu, neko esencijalno buntovništvo i naglašena želja da se pretrpi i ne odustaje od života: „Život je žilav / obećavajući / izmiče / neukrotiv / neuništiv.“ Lijep, bezbrižan život jest doduše himera, jer pjesnikinja zna: „Pohlepa putuje ulicama poput sablasti / nemilosrdno obuzima i proždire“, no ipak ne treba odustajati od „dragocjenosti opstanka“. U Zorkinu Sanjaru snovi se ljuljaju na morskim valovima, lelujaju na vlatima trave, samuju na pustim pašnjacima, sumanuto koračaju bučnim ulicama i odsutno sjede ispred malih ekrana. Homo sapiens u svemu tome kao da je izgubljen, kao da se podvrgava diktatu moćnika koji nudeći bolji život oduzimaju volju za njim, tako da se pojedinac osjeća „poput ptice u kavezu“ i kreće posvuda, a nikamo ne stiže: „Krenuo je svuda, / stigao nigdje / tražio svemir, / a izgubio sebe.“ U svemu tome, pjesnikinja traži protutežu u cvatu prirode. Priroda daje snagu bivstvovanju i treba joj se prepustiti, uživjeti se u njezinu raskoš življenja, u neponovljive mirise, u sjaj boja, u neprekinuti zvuk mora i urlik nenadmašne bure: „Povija stabla / urla u krošnjama / fijuče između krovova / uvlači se u kapute / zaustavlja dah / čisti krajolik / ledi suze / bura.“ U Zorkinim stihovima priroda živi punim životom, neukrotiva je i snažna pa i kad je rane, ona se uspravlja. Jer, kaže pjesnikinja: „Ništa nije jače od prirode… spoznala je jedna mudra žena, / jer ona stvara i rastvara / bez nas ili s nama, / sve poravna.“

Naravno, svemu daju smisao pjesnici. Oni se penju za riječima i silaze k njima u dolinu. Poput Sizifa mučno se penju i ne odustaju. Slova ih „poput sjene prate“. Bogatstvo motiva i tema Zorka je znala uobličiti u dinamičnim, živim stihovima u kojima se naizmjenično događaju živahni daktili i zaigrani jamb: „Živimo / s riječima u riječima od riječi / u bojama s bojama od boja. / Zajedno.“


Izd. Biakova, Zagreb, 2018.

Ako u nekoj zbirci ima desetak dobrih, uvjerljivih pjesama, onda je ta zbirka zavrijedila objavljivanje, smatraju neki. Zorkin poetski kontrapunkt funkcionira između raskoši prirode, pejzaža i ravnodušnosti neljudskog, nehumanog što gazi iskonski ljudski osjećaj za slobodu, umjesto koje moćnici nude „apokaliptička svratišta“. Sve bi se, dakle, poetski proriče Zorka, moglo pretvoriti u „izložbe pustoši“. Hoće li se to zbiti, ovisi o nama: „Slika jede jezik, / istina se zamutila. / Prebivamo u carstvu virtualnosti. / U apokaliptičkim svratištima / suvremeni nomadi posjećuju izložbe pustoši (Apokaliptička svratišta).

Pjesnikinja Zorka Jekić filozofkinja je po zvanju. Njezina filozofska stajališta priklonjena smislu i snazi razuma funkcioniraju u njezinoj poetici osmišljenih bdjenja kao svojevrsni kontrapunkt. Introvertirani stihovi dužih pjesama umirujuće se naginju konciznim haiku-stihovima u kojima dominira zrelost i smiraj emocija kao na dovršenom slikarskom platnu: „U tišini moje sobe / ljetno predvečerje / na bijelom zidu / igrom sjena pozdravlja / odlazeću danju svjetlost“(Ljetno predvečerje). Knjiga pjesama Sanjar Zorke Jekić, lijepo je opremljena te obogaćena predgovorom Meri Grubić Videc (Nježno ruho snova) i pogovorom Darije Žilić.

Vijenac 660

660 - 20. lipnja 2019. | Arhiva

Klikni za povratak