Vijenac 658

Film

IN MEMORIAM: Doris Day (3. travnja 1922–13. svibnja 2019)

Holivudska djevojka iz susjedstva

PIŠE Josip Grozdanić

Za razliku od njezine kolegice i suvremenice Marilyn Monroe, trajnog i jednog od najvećih seks-simbola u povijesti filma, pjevačica, glumica i aktivistica za prava životinja Doris Day kao da je na velikom platnu supostojala u nekom paralelnom svemiru. Celuloidni svijet umjetnice pravog imena Doris May Kappelhoff činile su romantične komedije, u kojima seksualnosti nije bilo ni traga, muško-ženski odnosi prikazivani su vrlo nevino i donekle djetinjasto te u kojima su se bezbrižno pjevale također donekle infantilne pjesme kakva je Que será, será iz Hitchcockove triler-drame Čovjek koji je suviše znao. Ta je pjesma Jaya Livingstona i Raya Evansa osvojila i Oscar za najbolju izvornu pjesmu, a u Hitchovu inferiornom, no svakako ne i slabom prepravku njegova britanskog filma iz 1934, ponešto artificijelnu ostvarenju nelogična zapleta, Doris Day je raspoloženo utjelovila suprugu Jamesa Stewarta u obiteljskoj špijunskoj pustolovini većoj od života, pri čemu je odnos supružnika označen i nešto tamnijim detaljima. Nesuđena plesačica i isprva samo pjevačka zvijezda vedra i topla glasa, iskrena pogleda i neposredna pristupa, koja se probila hitom Sentimental Journey 1945, na filmu je debitirala zapaženim nastupom u romantičnoj mjuzikl-komediji Romansa na oceanu Michaela Curtiza i Busbyja Berkleyja. Upravo je redatelj znamenite Casablance Curtiz zaslužan za otkriće glumačkog potencijala Doris Day. Ona je naime u tri godine s njim snimila četiri filma, među kojima je najvažniji biografska glazbena drama Mladić s trubom.

Osim s majstorom mjuzikla Royem del Ruthom, tih je godina glumica intenzivno surađivala i s redateljem Davidom Butlerom, među ostalim autorom vrlo popularnih mjuzikl-komedija It´s a Great Feeling, Čaj za dvoje i Brodvejska uspavanka, u posljednjem od kojih joj je partner bio i Šibenčanin Carlo Mattiazzi, njezin prijatelj te američka kabaretska i varijetetska zvijezda onoga vremena. S Butlerom je surađivala i u iznimno gledanoj Ljubimici Divljeg zapada, u kojoj je sjajno utjelovila glasovitu ženu s granice Calamity Jane, a prije nastupa u Hitchovu filmu s Frankom Sinatrom zaigrala je u romantičnoj mjuzikl-drami Young at Heart Gordona Douglasa i u Oscarom za najbolji scenarij ovjenčanoj biografskoj glazbenoj drami Voli me ili me ostavi Charlesa Vidora, u kojoj je interpretirala nekadašnju kabaretsku zvijezdu Ruth Etting i u kojoj joj je partner bio James Cagney. Nastavila je nizati role u komedijama kakve su Najdraži učenik Georgea Seatona (s Clarkeom Gableom), The Tunnel of Love Genea Kellyja (s Richardom Widmarkom) i ­Dogodilo se Jane Richarda Quinea (s ­Jackom Lemmonom), sve dok u golemom hitu ­Šaputanje na jastuku, za glavnu ulogu u kojem je nominirana za Oscar, nije spojena s Rockom Hudsonom. Uspjeh filma ovjenčana Oscarom za najbolji izvorni scenarij prometnuo je Doris Day u najpopularniju holivudsku glumicu, ali i zacementirao njezin imidž privlačne aseksualne dobrice u eskapističkom svijetu infantilnih zašećerenih romansi. S Hudsonom će nastupiti još dvaput, u žanrovski srodnim naslovima Pidžama za dvoje Delberta Manna (opet nominacija za Oscar za najbolji izvorni scenarij) i Ne šalji mi cvijeće Normana Jewisona, istodobno neumorno nižući gotovo identične uloge u filmovima s Davidom Nivenom (Please Don´t Eat the Daisies), Rexom Harrisonom (Midnight Lace), Caryjem Grantom (Taj dodir krzna također Delberta Manna) i Jamesom Garnerom (Uzbuđenje zbog svega i Pomakni se, draga opet Normana Jewisona).

Što je bivala starija, Doris Day postajala je sve nevinija i konzervativnija te je kloneći se promjena i izazova tijekom posljednjih pet godina karijere filmske glumice nastavila nastupati komedijama, među ostalim i u filmovima Čamac sa staklenim dnom i Caprice legendarnog animatora, strip-crtača, ilustratora, pisca za djecu i scenarista Franka Tashlina (Artisti i modeli, Hollywood ili propast), ironiji naklonjena autora, koji je baštineći utjecaje pop-kulture ismijavao i parodirao opća mjesta ne samo tadašnjeg američkog društva, poput materijalizma, želje za uspjehom i seksualnih inhibicija. Prethodno odbivši ulogu gospođe Robinson u remek-djelu Diplomac Mikea Nicholsa, rolu za koju će Anne Bancroft osvojiti nominaciju za Oscar, karijeru glumice okončala je ulogom imenjakinje Doris Martin u vrlo popularnoj humorističnoj seriji The Doris Day Show, na snimanje koje su je obvezali novčani dugovi pokojnoga supruga Martina Melchera, koja je potrajala pet sezona. Osim po zvonkom glasu, filmofili će ju zauvijek pamtiti po izvrsnim rolama u filmovima Ljubimica ­Divljeg zapada, Čovjek koji je suviše znao i ­Šaputanje na jastuku.

Vijenac 658

658 - 23. svibnja 2019. | Arhiva

Klikni za povratak