Vijenac 657

Likovna umjetnost

Izložba Gordane Bakić Trenutni prostor u Gliptoteci HAZU,
25. travnja–17. svibnja

Oprostorene slike

Piše Anita Ruso

Kolaž kojim je osvojila novi prostor ponovno Gordanu Bakić potvrđuje kao svojevrsnu eksperimentalnu arhitekticu koja istovremeno mari za kvalitetnu izvedbu konstrukcije i njezinu visoku estetizaciju

Nemamo često priliku susresti se u domaćim muzejima i galerijama s radovima umjetnika koji se svojim pristupom umjetnosti toliko snažno udaljavaju od svega onoga što smo navikli razgledavati. Slikarska težnja da se prostor razumije, da se prenese na slikarski medij u svim njegovim dimenzijama, zaživjela je snažno već s Giottovim freskama. Kako se prostor u slici s otkrićem perspektive počeo savladavati, tako se tijekom stoljeća javljala želja da se idealizira, pa onda i dekonstruira, poništi ili izobliči. Dok neki biju boj s prikazivanjem prostora u slici, Gordana Bakić svojim crtežima i slikama zauzima teritorij stvarnoga prostora. Grabeći u njegovu prazninu Gordana gradi puninu. Ljudska je težnja oduvijek bila osvajanje: ljudi, nagrada, svemira, ali više od svega naših zemaljskih prostora.

Promatrajući novi rad Gordane Bakić, nazvan Trenutni prostor (izložen u Gliptoteci do 17. svibnja), možemo se uz malo mašte zamisliti u jednom od paviljona Venecijanskog bijenala slikarstva, čije se novo izdanje otvara u Veneciji 11. svibnja ove godine.

Trenutni prostor Bakićeva je opremala do posljednjega trenutka prije otvaranja, što posve odgovara njezinu pristupu umjetnosti kao nedovršenu procesu čija je određujuća komponenta mijena. ­

Prije dvije godine Gordana je izložila u Galeriji SC rad Obnavljanje, kojim je galerijski prostor ispunila do te mjere da je posve onemogućila posjetiteljima da u njega kroče. Tako se rad mogao promotriti s ulaznih vrata galerije, ali i s povišenog prozora unutarnjeg balkona, kojem se pristupa iz predvorja. Vratimo li se još malo u povijest, u 1999. godinu, kada je u galeriji SC izlagala rad Opservatorij, primjećujemo da je već tada započela raditi s organičkim strukturama kojima se konstrukcije protežu duž čitavog prostora.

Umjetnica transformativnih procesa

Strahu od praznine nastavila se prepuštati u Obnavljanju, u kojem je strukturu nalik brdovitoj maketi rasprostranila po svakom milimetru prostora koji je nestao pod površinom bogatom reljefnim uzdignućima, uleknućima i napuknućima. U Trenutnom prostoru Gordana kao da nastavlja obnavljati, ali u strožoj, horizontalno-vertikalnoj strukturi koja uporište nalazi u stupovima izložbenog prostora prizemlja Gliptoteke. Crteži su posve osvojili interkolumnije. Nižu se između stupova postavljeni paralelno s bočnim zidovima prostora kao kakva otvrdnula, statična jedra koja se spuštaju gotovo od sama plafona do poda u jednakom ritmu koji diktira izmjena tamnijih i svjetlijih serija crteža. Svojim je crtežima umjetnica već jednom osvajala vertikale, 2005. izložbom Gameoverland u Studiju Josip Račić, kada je u njih obukla sve galerijske zidove. Vanja Babić u tekstu kataloga koji će biti predstavljen na zatvaranju izložbe Trenutni prostor istaknuo je kako je „u njenim radovima uvijek bilo moguće zamijetiti stanovite logičke pomake u odnosu na one prethodno realizirane“ te da su „slike i crteži Gordana Bakić oduvijek odavali dojam težnje za kontinuiranim rastom“.

U skladu s rečenim autorica se i ovaj put potvrđuje kao umjetnica transformativnih procesa čiji atelijer, taj osobni kabinet čuda, nikada ne prestaje biti izvorište novih, većih, složenijih kompozicija. Jako izražena vertikala postavljena je u Gliptoteci na podlogu izgrađenu od velikih slikarskih formata koji pulsiraju kroz zagasito crvene, žute i narančaste kružiće, točkice i crtice, na što su pažljivo i promišljeno postavljene perforirane, valovite papirnate forme i drveni predmeti nalik predimenzioniranim dječjim slagalicama. Dok je u Obnavljanju i tijekom trajanja izložbe nadograđivala svoj rad dajući mu oznaku regenerirajuće strukture, koju je neprestano nadopunjavala čineći je uvijek iznova novom i drukčijom, u Trenutnom prostoru djelo je u određenom trenutku napušteno te ga nipošto ne treba doživjeti kao dovršenu formu.

Nepravilnim ritmom horizontalna komponenta djela jasno svjedoči o potencijalu njegova rasta, koji se mjestimice čini naglo prekinut u prostoru što se oko njega razvija kao more. Moguće je da je umjetnica posve svjesno i dragovoljno ostavila tu splav nepravilnom i naizgled nedovršenom, a moguće je i da je vrijeme predstavljanja publici pragmatično odredilo kraj njezina nadograđivanja, koje se ovaj put ne nastavlja tijekom trajanja izložbe. „Permanentno postojanje stanja kontroliranog kaosa“, kako u umjetničinoj monografiji iz 2015. za realizaciju njezina rada kaže autor Marijan Špoljar, na neki je način Gordanin potpis u kojem je očigledan suživot iskustvenog, intimnog i naučenog.

Originalna mreža tekstura

Site specific kolaž kojim je osvojila novi prostor ponovno Gordanu Bakić potvrđuje kao svojevrsnu eksperimentalnu arhitekticu koja istovremeno mari za kvalitetnu izvedbu konstrukcije i njezinu visoku estetizaciju. Apstraktni motivi kojima je zasićena površina njezinih radova tvore originalnu mrežu tekstura koja izaziva pogled rastresenoga čovjeka današnjice da se strpljivo suoči s mnoštvom detalja koji iz dvodimenzionalnog slikarstva prelaze u trodimenzionalnu vibrantnu instalaciju. Začudna scenografija kojom rad rezultira zasigurno je djelomično uvjetovana Gordaninim osmogodišnjim angažmanom u zagrebačkom HNK-u, gdje je bila zaposlena kao kazališna slikarica. Važnost crteža u procesu njezina rada ne smije biti marginalizirana. Crtež nije samo sastavni dio spomenutih ambijentalnih djela već nositelj njegove geneze. Upravo crtež s jedne strane prikazuje razne nabujale forme, a s druge linearne grafičke motive. Dok pojedini oblici sugeriraju početak šarenog i titravog mikrosvijeta, drugi sivilom prizivaju atmosferu ništavila i kraja svega živoga, što pobuđuje asocijacije na djela Ordana Petlevskog. I njegove su organske tvorbe bile lišene prisutnosti ljudskih bića i prepuštene, baš kao i Gordanine, prirodnim zakonima rasta.

Promatrajući zahtjevan, kontinuirani rad pun potencijala da nastavi organski rast, ne možemo nego zapitati se: kako je moguće da ovako maštovito, promišljeno, minuciozno djelo ne bude kandidat za predstavljanje Hrvatske na Venecijanskom bijenalu slikarstva? Osim što njegova materijalna slojevitost govori o višeznačju i kompleksnosti procesa nastajanja, rad Gordane Bakić suptilan je i vizualno vrlo privlačan. Zašto onda pokraj ovakvih radova na Venecijski bijenale šaljemo hermetične ili pak one radove kojima se duboka značenja isforsirano utiskuju i nasilno upisuju – ostaje zasad zagonetka koja nas jednako začuđuje kao i finoća Gordanina novog umjetničkog tkanja, kojim tako dosljedno intervenira u prostor.

Vijenac 657

657 - 9. svibnja 2019. | Arhiva

Klikni za povratak