VINCENZO BELLINI, NORMA, DIR. ALESSANDRO CADARIO,
RED. CHRISTIAN ROMANOWSKI, HNK IVANA PL. ZAJCA
Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca svečano je, 27. travnja, obnovilo Bellinijevu Normu, premijerno postavljenu prije malo manje od godinu dana. I doista jest svečanost za svaku kulturnu sredinu kada tu krunsku ulogu svekolika sopranskog repertoara preuzima i prvi put tumači vlastita umjetnica, nacionalna prvakinja Kristina Kolar. A uz nju je, kao Adalgisa, ponovo bila još jedna Riječanka, u inozemstvu afirmirana mezzosopranistica Diana Haller, solistica Državne opere u Stuttgartu koja je upravo proglašena počasnom članicom Riječke opere.
Diana Haller i Kristina Kolar na riječkoj sceni / Snimio DrAžen Šokčević
Rijeka je u posljednja dva do tri desetljeća formirala svoju pjevačku školu. Zahvaljuje to entuzijazmu svojedobnoga privatnog opernog studija Mirelle Toić, požrtvovnom radu docentice Olge Šober na Područnom odsjeku zagrebačke Muzičke akademije, dakako i pjevačkom odjelu Glazbene škole Ivana Matetića Ronjgova, a posljednjih nekoliko godina i Međunarodnom natjecanju za mlade operne pjevače Zinka Milanov HNK-a Ivana pl. Zajca. Riječani danas pretežno sačinjavaju mlad solistički sastav Riječke opere, što nema Osječka opera, a više nema ni Splitska.
Ipak, od prošle godine, neposredno prije no što će Rijeka postati europskom prijestolnicom kulture, Područni je odsjek zagrebačke Muzičke akademije zatvoren nakon 23 godine i ugašeni su programi pjevanja, klavira i gitare. Kažu da je to bilo preskupo pa grad koji ima Operu ostaje samo na srednjoj glazbenoj školi. Kada se, prije dva i pol desetljeća, Kristina Kolar školovala i počinjala karijeru, putovala je, uz rad u kazalištu, na studij u Zagreb i diplomirala s najvišim ocjenama. Možda će tako i sada neka buduća riječka nacionalna prvakinja kupiti godišnju kartu i put pod noge za Zagreb. Možda to i nije tako strašno jer kazališne uprave danas lako pošalju mail raznim inozemnim agenturama i one im potrebne pjevače pošalju već idući dan. No to je, gospodarskim rječnikom rečeno, potrošnja. A ono što je Rijeka imala bila bi proizvodnja. I potvrda da znamo i možemo.
Navikla od početka na ustrajan i marljiv rad, Kristina Kolar došla je u pjevačkom razvoju do Norme. Ostvarivši zapažene rezultate u zemlji i na gostovanjima u inozemstvu s Verdijevim ulogama – Aidom, Abigaillom u Nabuccu i Lady Macbeth te verističkim – Toscom, Maddalenom u Andrei Chénieru i Manon Lescaut, osjetila je potrebu iskušati se i u dragulju belcanta.
Bio je to kamen kušnje, ali i kamen spoticanja, jer nastupni prizor Casta diva nije ukazivao na dobro. Početni recitativ Sediziose voci, voci di guerra bio je sputan zbog zatvorenosti pjevačice u neku čudnu, valjda obrednu, školjku, koja otkriva samo Normino lice, i nemogućnosti da prezentno započne nastup. Dramske su je kolorature, poslije napora da ariju otpjeva piano, umarale i kabaletu zamalo dovele do kiksa. Casta diva jest tek arija u operi, ali je amblematska točka operne umjetnosti.
Poslije je, srećom, sve išlo uzlaznom linijom. Dueti s Adalgisom sve su više oduševljavali, opsežnu posljednju sliku pjevala je sa sve više lakoće jer joj njezina dramatika omogućuje da glasovnome volumenu dâ punu snagu i zamah, što opet dovodi do sigurnosti brojnih visokih tonova i piana u dinamici.
Za razliku od kolega koji su iskoristili mogućnost studiranja u rodnom gradu, Diana Haller intuitivno je naslutila značenje poslovice nemo propheta in patria. Poslije srednje glazbene uputila se u inozemstvo. Preko akademija u Trstu i Londonu došla je u štutgartski razred Dunje Vejzović i operni studio tamošnje Državne opere, koje je ubrzo postala članica i koja repertoar kroji računajući na nju. Početkom srpnja očekuje ju važan prvi nastup u ulozi Adalgise, u produkciji Norme koja je na repertoaru od 2002. Imponirale su sigurne, lako atakirane visine i ujednačenost njezina glasa, dok se ništa manje doli besprijekorno koloraturno umijeće i ne očekuje od pjevačice čija su specijalnost Händel i Rossini. Obje su pjevačice, inače sličnih boja glasova, glumački konvencionalno ostvarile svoje likove.
Uglavnom je konvencionalna i scenska postava. Redatelj, scenograf i oblikovatelj jednoličnog, odveć tamna, za gledanje zamorna svjetla jest Christian Romanowski, a kostimografkinja u kromatici korespondirajućih sivih kostima Dženisa Pecotić (umjetnička voditeljica projekta Dunja Vejzović). Neshvatljiva je potreba redateljâ da se istaknu kojekakvim besmislicama, makar one bile epizodnog i marginalnog značenja; i manjak poštovanja prema autoru kada Bellinijevu glazbu u jednom trenutku prekida improvizirano bubnjanje. Kao da netko, kako bi se istaknuo, posoli tortu sa šlagom. Čemu one crne spodobe na rampi tijekom uvertire i poslije kada je ostvaren tako lijep finale opere: kada Adalgisa odvodi djecu, a Norma i Pollione odlaze u smrt među stijenama druidskoga gaja.
Glazbeno vodstvo bilo je u sigurnim rukama Alessandra Cadarija. Pollionea je korektno otpjevao grčki tenor Dimitris Paksoglou. Bas Slavko Sekulić u ulozi Orovesa nema kontrole nad glasovnim tremolom i niskom intonacijom. Clotildu i Flavija uspješno su donijeli Dominika Glinšek i Marko Fortunato.
657 - 9. svibnja 2019. | Arhiva
Klikni za povratak