Vijenac 656

Glazba

30. Muzički biennale Zagreb orkestralno

Glazba, Biennale i grad

Zdenka Weber


 

Trideseti Muzički biennale Zagreb ostavio je mnoge tragove i donio iskustva o kojima će trebati promišljati. Glazba je osuđena na trenutak, na prolaznost u vremenu, a sve što nude njezini poslanici u konkretnim je situacijama bio izazov kojemu se publika očito prepuštala. Bez namjere i bez mogućnosti cjelovitog uvida u sve što se u okviru 30. MBZ-a događalo, moguće je tek kratko istaknuti kako je koncepcija krovne organizacije festivala Hrvatskoga društva skladatelja na čelu s izvršnom producenticom Ninom Čalopek, potvrdila pomno pripremljene sadržaje usklađene s inicijalnom idejom povezivanja glazbe, različitih osmišljenih zvučanja i novih akustičkih promišljanja s idejom grada kao konglomerata onoga što čini iskustvene dimenzije suvremenoga čovjeka suočena s pojavama i zbivanjima oko njega. Suvremenicima prvih desetljeća 21. stoljeća, suočenim s nataloženim dramatičnim, štoviše tragičnim iskustvima proteklih stotinu godina, onemogućeno je zatvaranje ušiju pred krikom koji su izazvali događaji usječeni u pamćenje čovječanstva, pa i u svijest umjetnika, glazbenika. Doda li se tomu tehnološki napredak, te posebno umrežavanja koja trajno povećavaju i uvjetuju urbanizaciju, dajući gradovima, kao glavnim stjecištima života, rada i djelovanja pojedinca u masi prednost u odnosu na nekadašnje uvjete postojanja, koncentriranje na odabranu temu otkriva se doista kao aktualno i poticajno.


Solisti, Zbor i SO HRT-a pod vodstvom Arija Rasilainenana na prvom bijenalskom orkestralnom koncertu

Snimio Tomislav Sporiš / mbz

Glazba koju nazivamo ozbiljnom ili klasičnom u prvim je desetljećima nakon Drugoga svjetskog rata – koju je osobnim angažmanom oko utemeljenja MBZ-a 1961. hrvatski skladatelj s velikom međunarodnom reputacijom Milko Kelemen (1924–2018) vrlo ažurno predstavljao Zagrebu (dakako i širem okruženju) – kretala je s pozicija traženja novoga, još nečuvenoga pod svaku cijenu. Nazivala se avangardnom i Novom, a Kelemen je jedan od proslavljenih skladatelja Nove glazbe. Stoga je uključivanje u program Simfonijskog orkestra HRT-a na koncertu 11. travnja u KD Vatroslava Lisinskog njegove opsežne skladbe Salut au monde, za govornika, sopran, alt, tenor, dva zbora i orkestar bila logična posveta nedavno preminulu velikanu. Poznata je Kelemenova velika sposobnost vladanja zvučnim potencijalima izvođačkog aparata, ali i njegova zaokupljenost humanističkim temama, što je u osnovi izbora stihova američkog pjesnika Walta Whitmana (1819–1892). Tekst u njemačkom prijevodu govorio je Sven Medvešek, a pjevači, Monika Cerovčec, sopran, Martina Gojčeta Silić, mezzosopran, Ivan Turšić, tenor i Toni Nežić, bas, uz Zbor i Simfonijski orkestar HRT-a pod vodstvom finskog dirigenta Arija Rasilainena, zdušno su i angažirano ostvarili izvedbu itekako zahtjevne partiture.

Na istom su koncertu predstavljene dvije praizvedbe, izvedba kojom je Mirela Ivičević, kao ovosezonska rezidencijalna skladateljica odgovorila na narudžbu HRT-a, a potom izvedba skladbe koja je napisana kao rezultat pobjede za petominutni klavirski koncert na prošlom, 29. MBZ-u, čiji je autor talijanski skladatelj Daniele Gasparini. Hrvatska skladateljica Mirela Ivičević orkestralnu je epopeju naslovila Black Moon Lilith i posvetila Simfonijskom orkestru HRT-a i svom profesoru Željku Brkanoviću, a Daniele Gasparini odgovorio je na narudžbu opsežnim djelom naslovljenim Invisible Cities, za klavir i simfonijski orkestar. I dok je skladateljica inspiraciju našla u astronomskim sadržajima, njezin je kolega uronio u književne evokacije gradova iz putopisnih opisa Marka Pola, koje je u romanu Le città invisibili (Nevidljivi gradovi) maštovito obradio talijanski pisac i novinar Italo Calvino još 1972. Skladbe su to koje imponiraju znalačkim tretmanom velikog orkestralnog aparata. Daniele Gasparini, nešto skloniji dramatizaciji klavira kao solističkog instrumenta u odnosu na brojnost i koloristički potencijal orkestra, epski je raspričan. Pretplatnici ciklusa Kanconijer HRT-a dugim su pljeskom nagrađivali izvedbe.

Drugu večer, 12. travnja, u Crvenom ciklusu Zagrebačke filharmonije brojno slušateljstvo, koje nedvojbeno voli glazbu, sa zanimanjem i znatiželjom pratilo je izvedbu megaprojekta njemačkoga skladatelja Heinera Goebbelsa naslovljena Surrogate CitiesZamjenski gradovi. Kako je tijekom izvedbe najavljena indisponiranost sopranistice Jocelyn B. Smith, dionicu ženskoga glasa nismo čuli, bilo je moguće pratiti intervencije naratora Davida Mossa, govornika i pjevača, glumca i glazbenika, čije su ekshibicije jedinstvene. Uz veliki orkestralni aparat, Zagrebačku filharmoniju u najvećem sastavu, izvedbu je precizno vodio američki dirigent u Njemačkoj Jonathan Stockhammer. Gotovo dva sata trajanja nadasve složenih zvučnih konglomerata tražilo je koncentraciju jednako onih na koncertnom podiju kao i svih u publici. Šezdesetsedmogodišnji Heiner Goebbels veliko je ime suvremene njemačke glazbe i glazbenog kazališta, a baština koju nosi na leđima neosporno se zrcali u njegovim skladateljskim postupcima, kojima ne nedostaje svojevrsne vagnerijanske megalomanije, kao niti radikalnih avangardističkih postupaka.

Vijenac 656

656 - 25. travnja 2019. | Arhiva

Klikni za povratak