Vijenac 656

Kazalište

Jesus Christ Superstar Andrewa L. Webera i T. Ricea,
red. Damir Lončar, Kazalište Komedija, 16. travnja

Bezvremenski glasnik nade

Tomislav Čegir

Zagrebačko kazalište komedija 23. ožujka iznova je započelo s izvođenjem glasovite rock-opere Jesus Christ Superstar skladatelja Andrewa Lloyda Webera i libretista Tima Ricea, a ovacije kojima je obasut glumački ansambl tek se u nešto manjoj mjeri nastavljaju i na sljedećim izvedbama. Dirigent Dinko Appelt i redatelj Damir Lončar vrsno su interpretirali izvornik nastao još potkraj 1960-ih godina. Kako Weber i Rice isprva nisu uspjeli osigurati kazališnu produkciju, snimili su tu rock-operu kao konceptualni dvostruki album, a njegov izniman uspjeh polučio je iduće godine produkciju na Broadwayu, zatim i dugogodišnju londonsku inačicu, a ubrzo je uslijedila i američka filmska adaptacija (1973) u režiji Normana Jewisona (premda postoji i nešto stariji filipinski film nastao 1972, op.a.).

Termin rock-opere nije bio nepoznanica Weberu i Riceu kada su stvarali Jesus Christ Superstara. Ako zanemarimo pokušaje sredinom 1960-ih, prethodnica je album S. F. Sorrow (1968) britanskoga sastava The Pretty Things, a prva prava rock-opera dvostruki album Tommy (1969) slavne grupe The Who. I Tommy baš kao i Jesus Christ Superstar uspjeli su u nastojanjima da se kroz prizmu rock-glazbe predstavi cjelovita priča u obliku konceptualnoga dvostrukoga albuma, no za razliku od grupe The Who, kojoj je taj medij bio primaran, Weberu i Riceu bio je samo korak bliže kazalištu, kojemu su težili. Zasnovan na događajima posljednjega tjedna Isusova života, Jesus Christ Superstar djelo je koje interpretira i restrukturira vjerski kontekst četiriju evanđelja. Djelo je to koje još više naglašava važnost Isusova izdajice, Jude, židovski udjel u razapinjanju te uslojava lik Marije Magdalene sukladno promjenama uloge žene u društvenim postavkama kraja 1960-ih pa nadalje. Dapače i sam je Isus prožet smjernicama kakve su krasile karizmatične glazbenike razdoblja pa dodatak superstar definira i njegovu društvenu ulogu, referira o povijesnom, ali i komentira suvremeno. Zbog toga nas ne čudi da je zamalo istodobno godine 1971. na sceni tzv. off- Broadwaya izveden mjuzikl Godspell Stephena Schwarza i Johna-Michaela Tebelaka. Zasnovan na Matejevu evanđelju, taj mjuzikl Isusa i apostole smješta u suvremenu okolinu, a vrlo brzo nastala je i filmska adaptacija (1973) redatelja Davida Greenea.

Renata Sabljak i Đani Stipaničev/ / Snimila Ines Novković

No za razliku od Godspella, čija je popularnost jenjala i obnovljena je nakratko početkom ovoga desetljeća, popularnost Jesus Christ Superstara znatno je trajnija, neprestano se izvodi ne samo u Velikoj Britaniji i SAD-u nego i u dvadesetak zemalja diljem svijeta – kojima se 2000. pridružila i Hrvatska. Današnje vrijeme pokazuje novi val snažnoga zanimanja za to važno djelo, jer prošle je godine televizija NBC s velikom gledanošću prenijela londonsku izvedbu, a golemo zanimanje prati i zagrebačke izvedbe.

Ovogodišnju hrvatsku verziju Jesus Christ Superstara – također pjevana na engleskom jeziku – obilježava znatna kvaliteta stvaralačkoga nadahnuća u interpretiranju predloška, kao i izvrsne izvedbe. Nedvojben Lončarov redateljski nadzor koordinira scenografska rješenja Ive Knezovića i kostimografska Mirjane Zagorac. Scenografija zbog smještanja niza likova u mizanscenu tijekom prvoga dijela podsjeća na slikarska rješenja nekih renesansnih umjetnika, a kostimografija pomaže u interpretiranju povijesnoga i autorskoga za svaki lik pojedinačno i posebno. Impresivna koreografija Lea Mujića kao i izvedba baletnoga ansambla preklapaju se sa sjajnim glumačkim i glazbenim dosezima ne samo važnih likova. Potpisnik je ovih redaka svjedočio izvedbi 16. travnja i mogu tek potvrditi vrsnost čitavoga ansambla, u kojem su pjevači u usponu poput Filipa Hozjaka ili Fabijana Pavla Medvešeka nedvojbeno jednake kvalitete kao i već odavna cijenjeni interpreti poput Đanija Stipaničeve, Vande Winter ili Ervina Baučića. Raskoš je glazbenih idioma neupitna, skladbe u interpretaciji nimalo ne zaostaju za originalima, pa je rock-opera Jesus Christ Superstar glazbeno-scenski spektakl izrazito visoke kvalitete. Sasvim u suglasju sa glasovitijim svjetskim izvedbama, hrvatska inačica Jesus Christ Superstar zalog je i trajnoj kvaliteti kazališta Komedija.

Vijenac 656

656 - 25. travnja 2019. | Arhiva

Klikni za povratak