Vijenac 655

Film

KAVALIR S PIŠTOLJEM,
red. David Lowery, SAD, 2018.

Oproštaj glumačkog velikana

PIŠE Tomislav Čegir

Kriminalistički film Kavalir s pištoljem peto je dugometražno ostvarenje u opusu američkoga redatelja i scenarista Davida Loweryja. Taj filmski autor, u nas najpoznatiji po filmu Pete i zmaj (2016), avanturi o siročetu čiji je prijatelj zmaj, već je dugometražnim prvijencem Sv. Nick (2009) o bratu i sestri bjeguncima pokazao da je riječ o promišljenom filmašu prepoznatljiva rukopisa i stava. No za razmatranje Kavalira s pištoljem čini se vrlo referentnim film Među nama sveci (2013) o bjeguncu iz zatvora koji sreće ženu i kćer koju još nije upoznao. Najnovije je naime djelo nastalo prema publicističkom radu Davida Granna objavljenu u uglednom New Yorkeru o Forrestu Tuckeru, ostarjelom kriminalcu koji je nakon mnogobrojnih bjegova iz zatvora početkom 1980-ih opljačkao niz banaka – ne nasiljem, nego ljubaznošću. Temeljen dakle na istinitom događaju taj je film postao važan i zbog činjenice da je njegova glavna zvijezda Robert Redford najavio da će biti i posljednji u njegovoj dugogodišnjoj glumačkoj karijeri.

Tucker (Redford) je uz pomoć dvojice kolega (Danny Glover i Tom Waits) opljačkao više desetka banaka u pet američkih saveznih država, no tek je teksaški policijski istražitelj John Hunt (Casey Affleck) shvatio da je riječ o istim kriminalcima i povezanim pljačkama. Prozvani bandom iz staračkoga doma nakratko su se pritajili nakon najvećega kriminalnoga pothvata u St. Louisu, što u filmu nije prikazano. Međutim, još u ekspoziciji filma Tucker upoznaje udovicu Jewel (Sissy Spacek), vlasnicu malog ranča, a razvoj je njihova odnosa prijeloman u razmatranju bogate građe Kavalira s pištoljem, precizne fabule i višeslojnoga konteksta koji su temelj i Loweryjeva redateljskoga postupka.


Robert Redford

Neupitna je lakoća Loweryjeva filmskoga pripovijedanja. Naklonost likovima žarište je i gledateljeve snažnije percepcije prikazanoga, razumijevanja njihovih postupaka. Za Tuckera pljačkaško zanimanje nije bio preživljavanje nego življenje, a začudnim se čini da nikada nije koristio nasilje, kao i da nije težio velikim pljačkaškim pothvatima. Zbog toga je i policijska potraga za njim teža, jer policajci i nemaju dovoljno tragova kojima bi otkrili počinitelja. Istražitelj Hunt otkriva Tuckerov identitet i prošlost, ali ga nije uhitio jer je FBI preuzeo slučaj, a susret istražitelja i Tuckera odaje međusobno poštovanje. U širokoj razradi pljačkaševa profesionalnoga kreda njegova je ljubaznost podcrtana iskričavim odnosom pljačkaša i udovice, a raskoš detalja emotivne povezanosti dviju osoba zrele dobi svjedoči ne samo o Loweryjevoj autorskoj sposobnosti nego i o glumačkoj izvrsnosti protagonista.

Usprkos žanrovskim odrednicama kriminalističkoga film je to bez antagonista – nije to čak ni bivši kolega koji prokazuje Tuckera. No zbog Loweryjeva stava, naklonosti i razumijevanja nije to ostvarenje bez fokusa, već sasvim suprotno. Dapače, Lowery se iskazuje izrazito promišljenim i djelotvornim postmodernističkim autorom. Referirajući o Tuckeru, istodobno čini posvetu Redfordu, pa je pozivanje na pljačkaševu prošlost podjednako i pozivanje na glumčevu. A posebno je zanimljivo redanje Tuckerovih bjegova iz zatvora. Šesnaest bjegova oslikano je pritom iznimnim redateljskim postupcima, usklađeno s filmskim jezikom razdoblja u kojima je pljačkaš bježao. Razmatrajući cjelinu filma, razvidno je da David Lowery ni u jednom slučaju nije transparentan, njegov redateljski rukopis nije nametljiv, a preglednost obogaćuje i manjim nizom neprimjetnih stilskih postupaka. Čini se da je tek sam svršetak bez pravoga klimaksa, ali to ipak ne šteti kvaliteti cjeline kao vrsne postmodernističke posvete. Jer, Lowery istodobno transponira filmski jezik razdoblja u kojem se odvija radnja, koristi filmsku vrpcu, a ne digitalnu filmsku fotografiju i glazbu Daniela Harta koja daje starinski štih. Snimatelj Joe Anderson širokom paletom boja, osvjetljenjem i objektivima evocira razdoblje i oblikuje ugođaj. Uz sjajan glumački postav, raspoložene veterane i mlađe glumce, Kavalir s pištoljem lijep je završetak karijere glumačkoga velikana i jasan uspon stvaralaštva mlađega filmskog autora.

Vijenac 655

655 - 11. travnja 2019. | Arhiva

Klikni za povratak