Vijenac 655

Glazba

VATROSLAV LISINSKI, PORIN, DIR. PAVLE DEŠPALJ,
KD VATROSLAVA LISINSKOG, 28. ožujka

Mirnoća glazbenih misli

PIŠE Davor Schopf

Mnoge stranice Porina iznad su tadašnjega europskog prosjeka

Opera Porin Vatroslava Lisinskog paradigma je koječega nemarnog u povijesti hrvatske glazbe. Dovršena je početkom 1851, a praizvedena, zahvaljujući Stjepanu Miletiću, tek 1897, više od četiri desetljeća nakon skladateljeve smrti. Njezina partitura tiskana je 2011, čak 114 godina po nastanku. U međuvremenu su hrvatska kazališta Porina izvodila, ne odveć često, vazda prerađivana, popravljana i kraćena, do prve integralne izvedbe, u izvornoj instrumentaciji Lisinskog i s izvornim tekstom Dimitrije Demetra, 1993, u HNK-u u Zagrebu, pod ravnanjem Nikše Bareze i u režiji Petra Selema.


Dirigent Pavle Dešpalj (prvi slijeva) i muški ansambl solista, zbor i SO HRT-a /
Snimio Dario Njavro

Danas se, srećom, hrvatska glazba tiska sve više, a sve je više i diskografskih izdanja. Hrvatska radiotelevizija nastavlja projekt snimanjâ i objavljivanjâ na nosačima zvuka najvažnijih hrvatskih opera (Ljubav i zloba te Nikola Šubić Zrinjski mogu se naručiti na HRT-u), u sklopu kojega snima i Porina, prema izvornoj partituri objavljenoj 2011. u redakciji Zorana Juranića i izdanju Muzičkog informativnog centra. Ponovo je HRT, kao najavu snimke, priredio koncertnu izvedbu ulomaka iz opere, 28. ožujka, na dan praizvedbe Ljubavi i zlobe; uz izravni prijenos na Trećem programu HR-a i u sklopu Operne sezone Euroradija; ususret 200. obljetnici skladateljeva rođenja, 8. srpnja 1819. i 165. obljetnici skladateljeve smrti, 31. svibnja 1854.

Svaki susret s glazbom Porina oduševljava. Studirajući glazbu u Pragu, u manje od pet godina od nastanka Ljubavi i zlobe, Lisinski je toliko zanatski napredovao, primjerice u meku korištenju drvenih puhača, i razvio talent da je napisao neke od najljepših ulomaka ne samo hrvatske nego svekolike operne literature. Uvertiru, zbor Hrvatica Sva se bijeli, romancu Porina Zorko moja i ariju Sveslava Strogi oče pjevaju i poneki hrvatski vrapčići na grani, no struka bi se trebala potruditi da te i druge arije zažive i izvan radijskih emisija, na pjevačkim recitalima, gala koncertima, pjevačkim natjecanjima, produkcijama studenata Muzičke akademije i izvan hrvatskih granica.

Moramo biti svjesni da je Porin nastao na polovici 19. stoljeća, s mnogim stranicama iznad tadašnjega prosjeka europskog stvaralaštva. Lisinski je pisao za pjevače od kapaciteta, što i jest kamen kušnje svakoga kazališnog uprizorenja. Da je dulje poživio, možda bi i sam ponešto skratio ili popravio nespretna kadenciranja. Svaki je izbor za skraćenu koncertnu izvedbu jedan od mogućih, a maestro Pavle Dešpalj, spiritus movens cijeloga projekta, odabrao je uobičajene, najpopularnije arije i zborove te one ulomke koji su sažimanja svakog od pet činova pretvorili u svojevrsne cjelovite operne stavke. Samo je Zorki uskratio njezine arije. Staloženost maestra Dešpalja, mirnoća njegove glazbene misli, iskustvo i erudicija osigurali su preciznost, brio i dostojanstvenost glazbene izvedbe te inspirativno djelovali na Zbor i Simfonijski orkestar HRT-a. Zbor HRT-a, upotpunjen članovima Zbora Zagrebačke opere, i soliste vrijedno je uvježbala Nina Cossetto. Osobito su se izdvajali prekrasno otpjevan zbor Hrvatica Sva se bijeli opet gora i završni septet solista sa zborom koji je Dešpalj dinamički gradio do vrhunca i njegova pretapanja u dirljivi oproštaj od Irmengarde i Kocelina, s maestralnim završnim orkestralnim taktovima.

Uloga Irmengarde svakoj sopranistici donosi poteškoće ove ili one vrste. Kristina Kolar dorasla je svemu; pritom ljepota i belkantistički karakter njezina glasa dodatno oplemenjuju teške fraze, a sigurnost visina i pouzdanost njihova atakiranja zaokružuju pjevnost dionice. I naslovna je uloga teška koliko i lijepa. Tenor Stjepan Franetović, usredotočen na odgovornost prema interpretaciji srednjovjekovnog hrvatskog plemića, vođe protiv franačke vlasti, posvetio se ulozi Porina s mnogo žara te mekoga i muzikalnog pjevanja, doduše s neuobičajeno brzim tempom arije Zorko moja. Je li to bilo samo za koncertnu izvedbu, ili će tako osvanuti i na snimci, vidjet ćemo.

Zorku je tumačila sopranistica Evelin Novak, predvodeći zvonkim, nosivim glasom sve ansamble. Za uloge Kocelina i Sveslava bilo je jasno da će ih idealno ostvariti fonogenični glasovi baritona Ljubomira Puškarića i basa Luciana Batinića. Puškarić s mnogo glasovnog žara i intenziteta, a Batinić sonornošću basovskih registara. Mezzosopranistica Irena Parlov i tenor Siniša Galović upotpunjuju podjelu ulogama Klotilde i Klodviga.

Nije lako ostvariti snimku cjelovite opere pjevačima koje te uloge inače nemaju prilike pjevati. Čini se da će Porin, za razliku od Ljubavi i zlobe, biti na tragu Nikole Šubića Zrinjskog i njegove odlične solističke podjele.

Vijenac 655

655 - 11. travnja 2019. | Arhiva

Klikni za povratak