Vijenac 653

Glazba

Uz novo notno izdanje Arietta Ivana pl. Zajca

Vrednovanje baštine

Ivana Jurenec

S obzirom na to da se velika većina djela hrvatskih skladatelja još nalazi u rukopisu, svako novo notno izdanje s opusom hrvatskih skladatelja važan je korak u upoznavanju i vrednovanju naše glazbene baštine te njezinu predstavljanju u domovini i izvan nje.

Ivan pl. Zajc u višedesetljetnom pedagoškom djelovanju najprije u Gradskom filharmonijskom društvu u rodnoj Rijeci, zatim u Glazbenom institutu Polyhymnia u Beču te na kraju u Zagrebu, gdje je u muzičkoj školi Glazbenog zavoda, uz postojeća dva tečaja za pjevanje (niži i viši) utemeljio i „usavršeni“ za potrebe podučavanja budućih opernih pjevača, skladao je više od stotinu vokaliza. Zaintrigirana tom činjenicom vokalna pedagoginja Lada Bujas Majić istraživala je arhivsku građu pohranjenu u Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici te odabrala gotovo 70 vokaliza pa ih predstavila javnosti u tri sveska, koja je od 2013. objavilo Društvo za promicanje glazbe, plesa i glazbenoscenske umjetnosti Hilarion. Za prvo izdanje vokaliza Lada Bujas Majić osvojila je godišnju državnu nagradu Ivan Filipović u području školstva, a potaknuta priznanjem i interesom struke odlučila je pjevačku literaturu obogatiti ne samo pedagoškim izdanjima nego i dosad neotkrivenim dijelom Zajčeva koncertnoga repertoara. Riječ je o kraćim skladbama za glas i klavir na talijanskom jeziku, koje je sâm autor nazivao ariettama. Po jednoj od njih novo notno izdanje naslovljeno je Alla stagion dei fiori te čini izbor od sedamnaest kraćih arija iz Zajčeva ranog stvaralačkog razdoblja (op. 30 do 53). Sve uglazbljuju stihove Pietra Metastasija, a nastale su između 1851. i 1853, za vrijeme skladateljeva studija kompozicije u Milanu.


Izd. Hilarion Zagreb, 2018.

 Notno izdanje objavili su Hilarion i Lada Bujas Majić uz financijsku potporu Ministarstva kulture. Mekog je uveza, tiskano u formatu A4, a osim samih arija sadrži i uvodni autoričin tekst o karakteristikama i okolnostima nastanka skladbi koje se u izdanju nalaze, Pietru Metastasiju kao izvoru nadahnuća te važnosti vrednovanja nekog djela, a pridodan je i popis Metastasijevih djela iz kojih je Zajc odabrao i uglazbio stihove. Preciznu i preglednu notografiju napravio je Luka Bujas, uspješan mladi učenik klavira srednje glazbene škole, a likovno oblikovanje potpisuje Snježana Grbić. Sadržajem i realizacijom ovo notno izdanje arietta ne samo da će zasigurno naići na interes interpreta i publike nego će i pružiti vrijedan izvor građe muzikolozima.

Ariette su publici prvi put predstavljene 9. prosinca 2018. u Rijeci, u Zajednici Talijana Circolo, u okviru koncerta talijanskih opernih arija, na kojem su nastupili Iskra Stanojević, Kristian Marušić, Lorena Krstić, Ana Majdak i Marijana Radić Prohaska – mladi pjevači iz klase Olge Šober, uz glasovirsku pratnju Filipa Faka. Sutradan je promocija notnog izdanja održana u Gradskoj knjižnici u Zagrebu. Izdanje su predstavili priređivačica Lada Bujas Majić te urednik Davor Schopf, a u glazbenom dijelu nastupile su Marijana Jergović i Nikolina Kolarić, obje učenice Lade Bujas Majić, uz glasovirsku pratnju Ane Žgur, te sopranistica Zorica Antonić i pijanistica Zarija Alajbeg Galuf. Zahvaljujući njima većina tih kratkih arija doživjela je suvremenu izvedbu, a pozitivnim reakcijama publike pridružila se i Janka Fučić, Zajčeva prapraunuka, koja i danas živi u kući na zagrebačkom Gornjem gradu u kojoj je Zajc boravio od dolaska iz Beča u Zagreb 1870. pa sve do svoje smrti.

Vijenac 653

653 - 14. ožujka 2019. | Arhiva

Klikni za povratak