MIHAIL SEBASTIAN,
Već dvije tisuće godina... /
Kako sam postao huligan
Mihail Sebastian (1907–1945) jedan je od najvažnijih rumunjskih pisaca prve polovice 20. stoljeća, a uz dnevničke zapise roman Već dvije tisuće godina... (izvorno objavljen 1934) smatra se njegovim najvažnijim djelom. U njemu iz perspektive svoga alter ega autor dočarava političko-društvenu atmosferu Rumunjske između 1922. i 1933. fokusirajući se na snažno antisemitsko ozračje i propitujući tzv. židovsko pitanje. Pripovijedajući iz motrišta studenta (a poslije arhitekta) Sebastian ispisuje prozu zasnovanu na refleksivnosti i misaonosti, uz iznenadne proplamsaje grube poetičnosti, rabeći fragmentarnu naraciju koja kombinacijom hiperrealističkih deskriptivnih vinjeta i esejističkih dionica tvori bogato tkanje života i stvarnosti. Mladi protagonist bori se s paradoksima svoje naravi – uživa u analitičnosti, dok istovremeno žudi za jednostavnošću i nesputanošću, intelektualna glad nagoni ga na spoznavanje, a ono ga čini nesretnim, sumornim, neslobodnim. Na podvojen način doživljava i svoje židovstvo, pripadnost židovskoj kulturi čini ga ponosnim, ali mu i predstavlja teret jer mu dokida individualnost. A ta intimna podvojenost postaje i način promatranja svijeta, koji postaje svojevrsnom pozornicom dijalektike – život se pokazuje kao poligon za dosezanje unutarnje ravnoteže između međusobno suprotstavljenih polova, a pobjeda u borbi protiv isključivosti u sebi postaje najjače oružje protiv antisemitske isključivosti u okolini. Da bi se naposljetku došlo i do bitne podvojenosti kao problemskog temelja romana – rascijepa između cionističke želje za državom i intimne samoće Židova, između skupnoga državotvornog napora i naravi Židova koji su „predodređeni za život u sebi samome“, uz nemogućnost razbijanja „željeznog kruga koji ih razdvaja od svijeta“.
Prev. Luca-Ioan Frana i Ivana Olujić, izd. Hrvatsko filološko društvo i Disput, Zagreb, 2018.
Protagonist i njegovi studentski kolege nalik su mladim intelektualcima iz Krivotvoritelja novca Andréa Gidea, puni idealizma, kipte od zanosa i ambicije, gladni iskustva, a autor ih pozorno prati na njihovu prevratničku putu u deziluziju i otkrivanje vlastitih ograničenja, u osvještenje besmislenosti pokušaja bijega „iz tog zatvora bez zidova, bez vrata i bez rešetaka, iz tog zatvora koji je sam život“. Sebastian junakovo završno konstruiranje i gradnju kuće simbolički kontrapunktira rušilačkoj antisemitskoj histeriji te 1933, uz apostrofiranje sebe kao čovjeka kojega u istoj mjeri čini i njegovo židovstvo i njegovo rumunjstvo, i to što se osjeća Podunavljaninom. Isticanjem višestrukosti i višedimenzionalnosti svojega identiteta on se suprotstavlja jednodimenzionalnosti antisemitizma, svođenju ljudi na kolektivitet i apsurdnom osuđivanju cijeloga kolektiviteta.
Ali cilj naglašavanja kompleksnosti svojeg identiteta – kao Židova, i kao Rumunja, i kao Podunavljanina – nije kako bi tim nabrajanjem umanjio značenje židovske komponente tog identiteta (jer bi to ujedno značilo prihvaćanje sugerirane, a nepostojeće krivice, koja je pogonsko gorivo antisemitizma), nego je riječ o naglašavanju slojevite jedinstvenosti svake osobe, individualiteta kao vrijednosti nasuprot obezvređivanju pojedinaca koji objedinjeni pod kolektivnim korpusom (npr. Židova, iako je u univerzalnom smislu posve irelevantno o kojem je kolektivitetu riječ) bivaju svedeni na masu, na broj. Jer takvom se dezindividualizacijom poništava pojedinačna vrijednost svake osobe upravo kako bi se te ljude dehumaniziralo, svelo na gomilu, na korpus poništene ljudskosti, na poniženje i poništenje pretvaranjem pojedinačnih subjekata u kolektivni objekt uništenja.
Roman je izazvao polemike, promatran kroz fokus odnosa autora Mihaila Sebastiana s autorom predgovora. Predgovor je napisao profesor Nae Ionescu čiji je Sebastian bio proteže i za čije je novine pisao, a predgovor je profesorov polemički odgovor na sadržaj romana. U predgovoru se antisemitski nastrojen učitelj suprotstavlja učeniku koji je napisao roman kao sredstvo borbe protiv antisemitizma. A taj učenik, Mihail Sebastian, unatoč divljenju i zahvalnosti spram profesora koji mu je pomogao u afirmaciji, smogao je snage oponirati mu napisavši 1935. esej Kako sam postao huligan (koji je sastavni dio Disputova izdanja). Baveći se metafizikom patnje i „moralnom klimom“ Sebastian se bori s vlastitom kontradiktornošću, jer i on „židovsku patnju“ i „židovsku svijest“ promatra iz prizme kolektiviteta, iako se osobno opire kolektivizmu i ustrajava na individualizmu. No on upravo kontradiktornost vidi kao srž židovstva, npr. kontradiktornost zajedničkoga supostojanja vjerskog zanosa i racionalističke, analitičke, kritičke inteligencije; stalan suživot duboke sumnje i strastvene religioznosti, skepse koja vodi samoći uz istovremeni osjećaj kolektivne solidarnosti iz razloga preživljavanja; neprestane želje da se ostvari mi (u smislu državnosti), čemu se opire snažno individualističko ja. Upravo u tim antinomijama Sebastian vidi uzrok židovske metafizičke patnje, dok antisemizitam smatra važnim, ali tek kao perifernu nadgradnju te patnje, a nikako ne njezin temelj. Pritom proročanskom snagom odjekuju njegove riječi (iz 1935) da čovječanstvo očekuje uspostava novoga poretka, ali bez obzira prevlada li fašizam ili marksizam, on u oboma vidi opasnost i pogubnost, jer u obama slučajevima „povijesni naglasak premješta se s čovjeka na masu“. Dakle, „smrt pojedinca, individualca“, koji postaje nebitan u odnosu na kolektivitet, pa dolazi do zatiranja nijansi i razlika, gušenja osobnih stajališta, „kako bi u igri ostale tek dvije-tri apsolutne istine koje nitko ne smije propitkivati, ali za koje svi moraju biti spremni umrijeti“.
653 - 14. ožujka 2019. | Arhiva
Klikni za povratak