Vijenac 652

Film

Novi film redatelja Clinta Eastwooda Mula

Šarm holivudske legende

Josip Grozdanić


 

 



Da glavnu ulogu u obiteljskoj drami s elementima trilera i melodrame Mula ne tumači Clint Eastwood, a u manjoj mjeri i da on nije sjeo u redateljski stolac, kritičarska, a dobrim dijelom i gledateljska, recepcija filma bila bi drukčija i stroža. Novom ostvarenju legendarnoga, vitalnog i aktivnog 88-godišnjega filmaša kojemu je ovo drugi redateljski projekt realiziran 2018. štošta se može prigovoriti, i na tematskoj i na idejnoj i na općenito izvedbenoj razini. No dok je na ekranu „živahni starčić“ Clint Eastwood, koji u ulozi devedesetogodišnjeg Earla Stonea tijekom vožnje u kamionetu pjevuši country-standarde i pjesme s radija, koji povremeno uživa u zabavama s dvjema prostitutkama te koji visoku životnu dob koristi za umetanje autoironičnih i politički nekorektnih opaski i komentara, gledatelju se lice neizbježno razvlači u osmijeh. U priči slobodno temeljenoj na istinitim događajima starina Clint uživa u naslovnom liku mule koja tijekom jedne godine za meksički narkokartel u Chicago prevozi stotine kilograma kokaina, pred očima čuvara zakona jednostavno prolazeći ponajviše zahvaljujući upravo svojoj dobi. Zbog njegovih godina svi ga drže dobrodušnim i bezopasnim tipom čije životne navike i ekscentričnost zabavljaju sve, od agenata Odjela za borbu protiv narkotika do grubih pripadnika narkokartela. Earl nije zabavan samo članovima obitelji od koje se odavno otuđio, no s kojima će se postupno početi zbližavati većinom zahvaljujući upravo svojoj novoj kriminalnoj djelatnosti, a dijelom i zbog bolesti i smrti supruge, zbog čega film pred završnicu poprima melodramski ugođaj. Eastwood inteligentno, promišljeno te s povremeno naglašenom notom humora i autoironije eksploatira vlastitu tjelesnost i pojavnost, stavljajući ih i u kontrast imidža šutljivog, grubog i tvrdog momka iz uloga koje su ga proslavile na početku i tijekom većeg dijela njegove glumačke karijere, u tolikoj mjeri da ga je kritičarka Pauline Kael zbog role Prljavog Harryja proglasila fašistom.


Clint Eastwood – vitalni 88-godišnjak

Unatoč liku arogantnog, beskompromisnog i nasilju sklona tipa laka na okidaču, Eastwood je vegetarijanac koji osuđuje i prezire svako nasilje i koji se smatra feministom. Učeći od Leonea i Siegela, razvio je jasan autorski svjetonazor praćen prepoznatljivim i dosljednim redateljskim stilom koji se ogleda u ekonomičnoj režiji, preciznoj naraciji, sklonosti nekim temama i tipovima likova, promišljenoj vizualnosti kojom stvara sugestivan ugođaj, dugim vožnjama kamere uz povremeno korištenje kamere iz ruke, uporabi ptičje perspektive te učinkovitom korištenju bližih i krupnih planova. Dakako, tu su i emotivnost te sklonost humoru i autoironiji, osobito zamjetni od vrhunskog filmskog ljubića Mostovi okruga Madison. Eastwoodove najuspjelije filmove tijekom posljednja četvrt stoljeća (Mistična rijeka, Djevojka od milijun dolara, Gran Torino) nose likovi koje definiraju stoicizam, otuđenost od djece i izbor samoizolacije, profesionalna nerealiziranost, neprihvaćanje vjerskih dogmi, natruhe neagresivnoga i cinično pomirljiva rasizma te sklonost preispitivanju i mijenjanju vlastitih stavova. Većina od navedenih osobina njegova autorskog rukopisa te umjetničkog i osobnog senzibiliteta razvidne su i u recentnom djelu slobodno zasnovanu na istinitoj priči izvorno opisanoj u novinskom tekstu naslova 90-godišnja mula kartela Sinaloa autora Sama Dolnicka iz New York Times Magazinea.

Taj je tekst o stvarnoj muli, Leu Sharpu, koji je nakon odslužene trogodišnje kazne preminuo u prosincu 2016, Nicku Schenku (Gran Torino) poslužio za pisanje predloška u kojem su stvarni događaji u velikoj mjeri fikcionalizirani i nadopisani. U vrlo raspoloženoj Eastwoodovoj interpretaciji Earl Stone svojeglavi je osobenjak, tradicionalist i tvrdoglav čovjek, sve osobine likova koje je Clint tumačio tijekom karijere. Stone je i strastveni i nekad vrlo uspješan, no u međuvremenu zbog internetske trgovine i gospodarske krize propao cvjećar, koji je uvijek više mario za cvijeće nego za bližnje, konkretno tri žene u vlastitoj obitelji. Osim njegove bivše supruge Mary (sjajna Dianne Wiest), tu su Earlova otuđena kći Iris (Clintova kći Alison Eastwood) te prema njemu jedina pozitivno raspoložena unuka Ginny (Taissa Farmiga). Uspješnim transportom stotina kilograma kokaina Earl će u redovima narkokartela steći nadimak Tata, a godinu dana uspješno će izmicati i agentima službe za suzbijanje narkotika, Colinu Batesu (Bradley Cooper), Trevinu (Michael Peña) i njihovu šefu (Laurence Fishburne).

Unatoč neveselim tonovima i melodramskom segmentu bolesti i smrti Mary, Mula je generalno feel good-film, odnosno gledatelj uživa prateći radnju. Iako cjelinu odlikuju smirena i sugestivna režija te dosta spretno prepletanje dramskih, humornih i melodramskih dionica, Mula je jedno od slabijih Eastwoodovih ostvarenja. Riječ je o shematiziranom, klišeiziranom pa i banalnom filmu, podjednako u oslikavanju Earlove obiteljske situacije kao i u prikazu organizacije i djelovanja narkokartela. Posrijedi je djelo koje krimi-zaplet i trilerske sastavnice više fingira nego uistinu elaborira, kao da je sve to tek nužno zlo potrebno da bi gledatelji uživali u Eastwoodovoj filmskoj pojavnosti i cinizmu. Ali u njima itekako mogu uživati.

Vijenac 652

652 - 28. veljače 2019. | Arhiva

Klikni za povratak