Vijenac 652

Matica hrvatska

U Matici hrvatskoj predstavljen
CD Mihaela Paara Premiere

Izvrsno obogaćenje glazbe za klarinet

Tomislav Bužić

Potkraj 2017. objavljen je u izdanju Cantusa novi CD pod naslovom Premiere klarinetista Mihaela Paara. Povod za ovaj osvrt bilo je predstavljanje spomenutog izdanja 6. veljače  u Dvorani Jure Petričevića u organizaciji Odjela za medije Matice hrvatske i Hrvatskog društva glazbenih umjetnika. Na promociji su sudjelovale Jelena Knešaurek Carić i Tamara Jurkić Sviben, sam Mihael Paar te Bruno Vlahek i Filip Fak kao aktivni sudionici projekta. Posebnost projekta je, kao što i samo ime Premiere govori, to što su na CD-u objavljene sve potpuno nove skladbe. Prema riječima Paara, inicijatora projekta, ovo je obrnuti proces stvaranja jer umjesto da je birao skladbe, on je birao skladatelje i njima prepuštao da sami stvore djela. Kako sam kaže, to je bio vrlo riskantan potez, no isplatilo se. Najbolji pokazatelj za to su i dvije nominacije za našu uglednu diskografsku nagradu Porin, prva u kategoriji najbolje izvedbe klasične skladbe, za izvedbu djela Igra mala – concertino za klarinet i klavir Silvije Glojnarića, i druga za najbolju skladba klasične glazbe, Sonata za klarinet i klavir, op. 42 Brune Vlaheka, koja je i osvojila nagradu. Nagrađenu Vlahekovu Sonatu za klarinet i klavir izveli su Mihael Paar na klarinetu i Filip Fak na klaviru, baš kao i Glojnarićevu skladbu Igra mala. Od preostalih djela na CD-u Matej Meštrović napisao je skladbu Stars Over Budapest, za klarinet i klavir, te je ujedno interpretirao dionicu klavira. Na isti način pridonio je i naš proslavljeni jazz-pijanist i skladatelj Matija Dedić, koji je autor skladbe Rhapsodietta za klarinet i klavir. Skladatelji starije generacije, Ante Grgin i Alfi Kabiljo, autori su skladbi za solo klarinet. Ante Grgin napisao je još jednu skladbu u ranije započetu ciklusu pod naslovom Capriccio br. 6, a Alfi Kabiljo skladbu programatskog naslova Srebrena ptica.


Izd. Cantus, Zagreb, 2017.

Cijeli je projekt publiciranjem CD-a Premiere dosegnuo vrhunac i samo je kruna dobro osmišljene i bez greške provedene ideje. Golem trud i entuzijazam Mihaela Paara dolaze do izražaja u svakom segmentu projekta. Za početak, ovo je marketinški iznadprosječno dobro odrađen projekt, u kojem je autor promislio o svakom sljedećem koraku. Kroz objave na društvenim mrežama i pripremanjem posebnih kratkih videa za YouTube, možemo vidjeti koliko je pozitivne energije pratilo projekt i ne možemo se oteti dojmu kako je proces nastajanja CD-a u Paaru probudio nesvakidašnju radost i ispunjenje. Ta dobra energija lako dopire do slušatelja, a bila je posebno snažna na promociji u Matici.

Nadalje treba spomenuti kako je šest skladbi sa CD-a Mihael Paar praizveo u šest različitih hrvatskih gradova (Daruvar, Samobor, Imotski, Split, Knin, Zagreb), što pokazuje koliko je truda uloženo u promociju klarineta i klarinetističke glazbe podjednako i u manjim sredinama. Praizvedene su u kratkom razdoblju od 2015. do 2017. godine, iako je ideja rođena još 2011. godine kada je Paar počeo pristupati skladateljima i motivirao ih da napišu nova djela za njega i njegov instrument. Nekoliko je puta tijekom promocije naglašeno kako je CD odlično opremljen, kako vizualno tako i popratnim tekstovima. Tekstove je znalački napisao sam Mihael Paar, što nije uobičajen postupak. Tekstovi koje naknadno pišu muzikolozi ili glazbenici vični pisanju prečesto se izgube u donošenju ključnih ideja, dok je Paar u pravoj mjeri i korisnim informacijama nadopunio središnji zvučni dio izdanja.

Sve skladbe objavljene na CD-u izabrane su prema istom ključu: budući da je Paar sam odabirao kojim će skladateljima pristupiti, vodio se idejom da nove skladbe napišu skladatelji bliski tradicionalnijem i slušno najzahtjevnijem zvuku, odnosno skladatelji koji ne dolaze nužno iz krugova suvremene klasične glazbe. Dopadljivost skladbi u ovom je slučaju lišena bilo kakvih pretpostavki proizašlih iz modernističkih i avangardnih estetika, no ujedno je stavljena pred zahtjevnu opoziciju odnosa sviđa mi se – ne sviđa mi se. Svim skladbama na CD-u zajedničko je to da se iza ničega ne skrivaju te je pojedincu ostavljeno da odluči koja ga skladba privlači i koju će ponovno poslušati. Možda je jedino Capriccio br. 6 Ante Grgina drukčiji u pristupu jer se radi o skladatelju-klarinetistu koji dobro poznaje idiomatske geste instrumenta. Ostale skladbe melodičnošću i formalnim oblikovanjem dijelom se naslanjaju na primarno područje glazbenog interesa njihovih stvaraoca (jazz, mjuzikl, popularna glazba), dok su s druge strane obogaćene promišljanjima i tehnikama klasične glazbe. Baš zbog toga ostvarena je želja svih sudionika na projektu da sve novonastale skladbe za klarinet aktivno zažive na koncertnim pozornicama, bez zadržavanja na čisto dokumentarističkom principu koji ponekad prati objavljivanja zvučnih izdanja suvremene hrvatske glazbe. Uz to, na samu kraju treba dodati kako je Mihael Paar, kao glavni nositelj projekta objavljivanja CD-a Premiere, jedan od najzaslužnijih promotora glazbe za klarinet i umjetnosti muziciranja na klarinetu, čime je trajno zadužio svoju užu struku, ali i sve ljubitelje glazbe koji cijene kvalitetna proširenja uobičajenoga koncertnog repertoara. 

Vijenac 652

652 - 28. veljače 2019. | Arhiva

Klikni za povratak