Vijenac 652

Kazalište

ARTHUR MILLER, KUŠNJA, RED. NENNI DELMESTRE, HNK U SPLITU

Bezumlje suđenja

MAJA DUJMOVIĆ

Na pozornici splitskoga Hrvatskog narodnog kazališta 23. veljače premijerno je prikazana drama Arthura Millera Kušnja. Iako je djelo kod nas poznatije pod nazivom Vještice iz Salema, naslov Kušnja, u prijevodu Nenni Delmestre i Elvisa Bošnjaka, vjerniji je originalu i stavlja u žarište istinski izvor tragičnosti djela – previranje u čovjeku, naspram vanjskom činu bezumnoga progona.

Dobitnik je Oscara za film Zelena knjiga: vodič za život, o darovitom afroameričkom pijanistu koji s američkog sjevera odlazi na turneju na američki jug te zapošljava vozača, ujedno i zaštitara, kako bi bio siguran da će turneja proći kako treba.


Angažirani mlađi dio splitskog ansambla / Izvor HNK Split / MATKO BILJAK

Radnja filma smještena je u polovicu dvadesetoga stoljeća, gotovo u isto vrijeme kada Arthur Miller, razočaran progonima komunista u SAD-u te suđenjima koja su danas poznata također kao lov na vještice, piše o događajima s kraja 17. stoljeća u američkom gradiću Salemu, kada je došlo do bezumnoga sudskog procesa u kojem je na smrt bez dokaza osuđeno devetnaest osoba, još osam umrlo je u zatvoru, a stotine su bile zatvorene da čekaju na izvršenje smrtne kazne, ali ih je spasilo pomilovanje.

U vrijeme kada se Miller pišući Kušnju obračunava s bezumljem McCarthyjevih suđenja, protagonist Zelene knjige glazbom se pokušava obračunati s bezumljem rasizma, u to vrijeme još vrlo aktivno ukorijenjeno u riječima i djelima američkoga juga. Čini se, svako vrijeme ima svoje vještice, svoje bezumlje i bezumne sudove, one koji se prikriju ili prokažu, kako ne bi bili otkriveni ili prokazani. Neka vremena imaju ih i više.

Zato je, kako i redateljica Kušnje Nenni Delmestre napominje, to djelo nadišlo svoje vrijeme, i vrijeme o kojem piše, jer se uvijek iznova može primijeniti na sadašnji trenutak.

Problem je kada se primijeni na sadašnji trenutak na način da se čini kako se sadašnji trenutak protegnuo u beskonačnost, što se dogodilo na subotnjoj premijeri. Problem je kada se čini da je kazališna publika talac ideje o pozivu na promjenu koja dolazi s dasaka splitskoga kazališta i kojoj je rezultat da pola publike klone duhom, a nismo se ni približili zadnjem činu. Nevjerojatno da predstave koje otvoreno preuzimaju na sebe ulogu kazališnih budnica dovedu do toga da je pola gledališta u stanju polusna pri njihovu kraju. Kavanska kritika najrasprostranjeniji je oblik kritike u našem društvu, dok nam istinske umjetnosti uvijek nedostaje.

Ali treba spomenuti ljude koji su uložili sate rada i napore duha kako bismo mi imali svoju malu porciju kulture.

Katarina Romac u ulozi Abigail Williams, pokretačice cijele tragedije u Salemu, još jednom je pokazala da je izvrsna glumica, ali često je gledam u sličnim ulogama kojima je okosnica bijes i agresija te bi bilo dobro istražiti i druge mogućnosti mlade glumice.

Snažna je bila i izvedba Elvisa Bošnjaka, koji je utjelovio Johna Proctora, nesavršenu osobu koja je bila dovoljno snažna da umre za istinu, dok mu je bilo ponuđeno da ostane na životu u laži.

Prikaz njegova previranja za laž koja znači život i istinu koja znači smrt ujedno je i najživlji dramski trenutak u ovom uprizorenju Kušnje.

Glumačka postava generalno je dobra, ali tek kad vidim Marjana Nejašmića Banića (Velečasni John Hale), Zoju Odak (Rebecca Nurse), Nenada Srdelića (Giles Corey) podsjete me da u kazalištu i dalje postoji ono što u njemu iznimno volim i cijenim i što me uvijek kazalištu vuče – čarolija, iskra koju iz nekih glumaca izvuku određene uloge, a koja je u drugim glumcima toliko snažna da oplemeni sve uloge u kojima se nađu.

Zbog te iskre, zbog onih ljudi koji se trude napraviti odlične kostime (Sara Lovrić Caparin) i zanimljiva i kreativna scenografska rješenja (Lina Vengoechea), koji uranjaju u tekst, i zbog nade u svaku novu predstavu, i dalje je jedno mjesto u gledalištu moje.

I za kraj, filma Zelena knjiga sjetila sam se kad sam počela pisati ovaj osvrt ne toliko zbog očite paralele nepravednih progona koji su središnja ideja i filma i splitske premijere, koliko zbog jedne rečenice koju izgovara pijanist: „Ljudi me dolaze slušati ne zbog mene, nego zbog sebe – kako bi se osjećali kulturnijima nakon što s moga koncerta odu.“ Tako i naša publika, dolazi i dalje u kazalište da bi zadovoljila potrebu za kulturom, i ne treba se čuditi što ponekad izađe razočarana jer s druge strane pod krinkom kulture naiđe na mehanizam koji potiče na promjenu, ali s figom u džepu. Jer, kako bi drukčije?

Vijenac 652

652 - 28. veljače 2019. | Arhiva

Klikni za povratak