Vijenac 651

Glazba

Jazz ad libitum

Današnji talijanski jazz

Mladen Mazur

Veći je dio današnjega talijanskog jazza u skladu s europskim suvremenim pristupom. Prve stilske naznake najmodernijega pristupa naznačene su još šezdesetih godina tijekom međunarodnih festivala jazza na Bledu. Trubači Enrico Rava i Sergio Fanni, pijanisti Franco d’Andrea i Renato Selani, kontrabasist Giovani Tomaso, a poslije i pijanisti Giorgio Gaslin, Guido Manusardi te bubnjar Aldo Romano, samo su neka od imena suvremenoga talijanskog jazza koja su nam tada najavljivala neke buduće stilske smjerove kojima će se kretati.  Vrijedi se prisjetiti i priloga nekih istaknutih potomaka talijanskih doseljenika pri stvaranju tradicionalnoga jazza u SAD-u poput trombonista Santa Pecore, klarinetista Hanka d’Amica ili braće vibrafonista i bas-saksofonista Adriana Rollinija i tenor-saksofonista Artura. I svjetski poznat američki jazz-pjevač Toni Bennett (Antonio Benedetto) vuče talijanske korijene.


Gian-Luigi Trovesi

Danas u programima brojnih talijanskih jazz-manifestacija dominiraju moderni jazz glazbenici i njihovi sastavi s raznim estetskim i drugim konceptima autorskog jazza te obveznim pretežito dugim tehnički dotjeranim i kompliciranim improvizacijama različitih tempa i koncepcija. O njima dosta piše i talijanska jazz-periodika predvođena specijaliziranim i dugovječnim mjesečnikom Musica Jazz, pokrenutim od osnivača i najvažnijih talijanskih jazz-stručnjaka Arriga Polilla i Giuseppea Barazzette, koji se kao talijanska remitenda sa zakašnjenjem može nabaviti i kod nas.

Tko u ovom trenutku u današnjim najmodernijim  stilskim kretanjima dijeli prostor na talijanskoj jazz-pozornici? Uz već spomenute Enrica Ravu i Franka d’Andreu, Alda Romana pa čak i pokojnog talijanskog Argentinca Leandra Gata Barbierija, kojega talijanski jazz nerijetko svojata, tu valja svakako spomenuti i nekoliko danas najeksponiranijih, a to su alt- i tenor-saksofonisti Claudio Fasoli, Roberto Ottaviano, Massimo Urbani, Mario Sciano i mladi Pietro Tomolo, trubač Paolo Fresu, pijanist Enrico Pieranuzzi i niz drugih. Među njima je jamačno najpoznatiji jazz-avangardist  Gian-Luigi Trovesi, glazbenik „free jazz provenijencije“ i inovator koji se kao klarinetist nije zadovoljavao samo zvukom svog temeljnog instrumenta, već je instrumentarij obogaćivao za jazz ne uvijek standardnim glazbalima poput bas-klarineta. Italija obiluje i nizom drugih interpreta suvremenog improviziranog autorskog jazza,  no vrijedi spomenuti da suvremeni talijanski džezisti nipošto ne zaziru od suradnji s idejno i stilski kompatibilnim glazbenicima drugih europskih zemalja, što uključuje naravno i američke jazz-moderniste.

Vijenac 651

651 - 14. veljače 2019. | Arhiva

Klikni za povratak