Vijenac 649

Likovna umjetnost, Naslovnica

Vladimir Becić, retrospektivna izložba, Galerija Klovićevi dvori, Zagreb, 6. prosinca 2018–10. ožujka 2019.

Novo čitanje Becićeva opusa

Enes Quien

Autor retrospektivne izložbe slikara Vladimira Becića je Zvonko Maković, a kustosica Iva Sudec Andreis. Želja je autora u atraktivnom likovnom postavu predstaviti Becićeve slike ponovo okupljene u Zagrebu nakon trideset i pet godina, koliko je prošlo od posljednje retrospektivne izložbe. U tome su i uspjeli, postav je odličan, izložba vrhunska. Također, željeli su i uspjeli s nekim novim detaljima i tumačenjima revalorizirati Becićev iznimno plodan i bogat opus. Prema autorskoj koncepciji izabrana su djela iz mnogih nacionalnih, inozemnih javnih i privatnih zbirki ne bi li se što cjelovitije predstavilo Becićevo slikarstvo u samim temeljima moderne hrvatske umjetnosti.

Napor da se skupi ovako impozantan broj Becićevih djela dovoljno govori o ozbiljnosti pristupa velebnome projektu, što je rezultiralo sveobuhvatnim pregledom opusa velikoga slikara hrvatske moderne. Autor izložbe, povjesničar umjetnosti i likovni kritičar, profesor Zvonko Maković iskusni je profesionalac, veliki znalac i stručnjak, te je obavio izvrstan posao. U analitičkom kataloškom tekstu ponudio je i novo čitanje Becićevih slika, posebno onih koje je u istraživanju našao, jer se posljednjih desetak godina pojavio niz njegovih nikada pokazanih remek-djela, koja uvelike, uz novu autorovu kritičku interpretaciju opusa, mijenjaju predodžbu o slikaru. Potvrđuje se Krležina konstatacija: „Poslije njega slikali su već mnogi i fantastičnije nego on i literarnije, dinamičnije i simboličnije i dekorativnije. Ali bolje, jedva itko.“

Studij u Münchenu

Vladimir Becić rođen je 1886. u Slavonskom Brodu. Bio je peto dijete u obitelji oca Dragutina, suca Banskoga stola, i majke Gizele rođene Predojević. Pohađa školu u Brodu, obitelj se seli u Novi, a Vladimira šalju u Peštu u gimnaziju. Nastavlja školovanje u Osijeku, gdje je proslikao zahvaljujući učitelju crtanja Dimitriju Markoviću.



Prema autorskoj koncepciji Zvonka Makovića izabrana su djela iz mnogih domaćih i inozemnih zbirki


Becićevo slikarstvo u samim je temeljima moderne hrvatske umjetnosti   / Snimio Goran Vranić

Nakon mature po roditeljskoj želji upisuje se na Pravni fakultet u Zagrebu 1904. Uz studij prava, pohađa i privatnu slikarsku školu Mencija Klementa Crnčića i Bele Čikoša Sesije. Prvi put izlaže iste godine na Prvoj jugoslavenskoj izložbi u Beogradu. U jesen 1905. prekida studij prava i odlazi u München na studij slikarstva. Zakasnio je na prijemni ispit na Akademiji pa ide na privatni tečaj kod Heinricha Knirra. Godine 1906. primljen je na Akademiju. Studira u klasi H. F. von Habermanna, uz Franza Stucka najuglednijeg ondašnjeg profesora minhenske Akademije. U Habermannovoj klasi kratko studiraju i Josip Račić, Miroslav Kraljević i Oskar Herman. Rodonačelnici su hrvatske moderne, znani kao Münchenska škola. Maković minuciozno opisuje karakterne, socijalne i egzistencijalne razlike između Račića, Kraljevića i Becića, već je priređivao njihove retrospektive (Kraljević), poznaje materiju u detalje.

Becić 1909. odlazi u meku umjetnosti, grad svjetlosti, Pariz. Upisuje se na Academie de la Grande Chaumière i radi kao crtač u časopisu Rire. Proučava umjetnost u muzejima. Uzori su mu veliki Španjolci Velázquez i Goya te Francuzi Manet i Cézanne, cijeni Matissea, redom velike koloriste. Tijekom života Becić je u svim svojim atelijerima imao na zidovima reprodukcije Velázquezovih slika (Predaja ključeva Brede, Infantkinje, portrete španjolskoga kralja). Vraća se u Osijek, gdje su mu roditelji, a 1913. odlazi u Beograd ilustrirati Karadžićeve Srpske junačke narodne pjesme. Predaje akvarel na Umetničko-zanatskoj školi. Upoznaje magistru farmacije Ljubu Jokanović, kojom će se oženiti. Ljuba ga cijeloga života prati, s njom odlazi u Bitolju, tada u južnoj Srbiji, gdje je postavljen za privremenog učitelja veština u školi. Godine 1911. Becić je izlagao na slavnoj međunarodnoj izložbi u Rimu (koja je svjetski proslavila Ivana Meštrovića) u srpskom paviljonu, a 1914, na početku rata, javlja se kao dobrovoljac u srpsku vojsku.


Braća (Sestra i dva brata)
, 1920, vl. Kolekcija Vugrinec

Slikar je u štabu komande Šumadijske divizije. Fotografira prizore iz rata, vojnike i oficire. Becić boravi kao ratni reporter na bojišnicama u Srbiji i na jugu Balkana, a od 1915. do 1918. izvještava o ratnim zbivanjima za francuski ilustrirani magazin L’Illustration, nakon što je u Rimu upoznao francuskog dopisnika toga časopisa Roberta Vauschera. Šalje i fotografije i crteže i slike s fronte. Posebno je važna fotografija, crtež i izvrsna slika s prikazom kralja Petra I. koji napušta Srbiju u kolima s četiri vola (Edmond Rostand je poslije napisao slavnu pjesmu Četiri vola kralja Petra).

Nakon Soluna i Rima s Ljubom odlazi u Nicu 1917. Ljuba do kraja rata tamo radi u ljekarni, Becić ide u Pariz, pa se vraća u vojsku te sudjeluje u proboju Solunske fronte. Poslije rata dolazi u Sarajevo upoznati suprugine roditelje, kupuje imanje u Blažuju kraj Sarajeva, naručuje arhitektu Hugu Erlichu projekt za kuću, sve plaća novcem zarađenim u ratu. Obožava krajolik Blažuja, često ga slika akvarelima i uljem, supruga Ljuba redovito je uz njega i kad slika u prirodi. U kući u Blažuju mu je oaza mira, skuplja se obitelj i prijatelji i poznanici, Becićevi najčešći slikarski motivi. Vizure Blažuja omiljen mu je pejzažni je motiv, modeli na portretima, pa i aktovima najdraže su mu osobe: supruga, djeca, unuci, ujak, šogori i bliski prijatelji. Novootkrivena slika, danas u privatnoj zbirci Vugrinec, jest portret Sestra i braća, na plakatima koji na javnim mjestima reklamiraju izložbu. Prikazuje portrete supruge Ljube u sredini, lijevo je njezin brat Branko, a desno drugi brat Duško Jokanović. Provodi po četiri mjeseca godišnje u Blažuju. Bio je druželjubiv, volio je ljude, volio je i dosta jesti i piti. Zato mu je nakon rata zdravlje narušeno, dobio je šećernu bolest. Tada mu se promijenio i slikarski duktus. Komorniji je, potez mu postaje ekspresivan, kolorizam sve jači.

Godine 1923. postaje profesor na Višoj školi za umjetnost i umjetnički obrt u Zagrebu (danas Akademija likovnih umjetnosti). Na Akademiji je predavao slikanje i slikanje po prirodi u razdoblju od 1924. do 1947. godine. U 23 godine profesure naučio je slikati sve studente slikarstva koji su studirali u tom razdoblju. Legenda kaže da je bio jedini profesor koji je uzeo studentovu ruku u svoju i slikao izravno ne bi li osobno svojom gestom pokazao studentu kako se to radi. Slikao je dekorativne panoe i dekorativne zidne slike i privatno i za Hrvatsku poljodjelsku banku od 1925. do 1927. Godine 1929. postaje dopisni, a od 1934. redoviti je član JAZU. Bio je član Grupe trojice s Jerolimom Mišeom i Ljubom Babićem, osnovanom 1930. Godinama su svake jeseni izlagali u galeriji Ulrich, a Becić izlaže i na XXI. venecijanskom bijenalu 1938. Nagrađivan je često za svoje slikarstvo, između ostalog i za sjajne autoportrete. Oslabio mu je vid, bolest je sve ozbiljnija, sedam mjeseci leži u bolnici Rebro, a po povratku u svoj dom ubrzo umire, 24. svibnja 1954.

Duh realizma i magičnog realizma

„Dvadesete su godine definitivna potvrda Becićeva statusa velikoga slikara“, kaže Maković. Becić je ulazio u aktualne inovacije europskog slikarstva, slikajući u duhu realizma i magičnog realizma, u Francuskoj zvana novi klasicizam, u Njemačkoj magični realizam, a u Italiji se ustoličuje realizam unutar grupe Novecento, osnovane u Milanu 1922. To je slikarstvo naglašenih volumena tijela, a kod Becića, kako ga hvali kritičar Slavko Batušić, postoji „apsolutnost u tri dimenzije“, a „aktovi u pleneru su mu skulpturalni“. Doista, Becić slika snažnom, odlučnom gestom, utiskuje boju na platno – bio je visok, krupan i snažan čovjek, veslač u mladosti – zato mu se boje sjaje, a skulpturalni volumeni moćnih tijela aktova, ali i pejzaža, mrtvih priroda i portreta, djeluju tako uvjerljivo i sugestivno. Zato stoji konstatacija iz neke novinske kritike nakon prve izložbe Grupe trojice 1930. da se „Becić izdvaja ne samo iz kruga druge dvojice nego i šire, jer je on ‘najveći majstor kista, što ga je imala ikada hrvatska umjetnost’.“ Te moćne slike, aktovi prije svega (Akt u prirodi, Djevojka s vrčem, Tri akta u pejzažu, pa i portret Ivana Meštrovića, slikani su velaskezovskom gamom od okera, smeđe do tamnosmeđe, i pripadaju „najznačajnijim djelima hrvatskog slikarstva rađena u duhu realizma dvadesetih“ (Z. Maković).

Izvanrednom izložbom Vladimira Becića od 164 djela – od kojih je devet crteža, devetnaest akvarela, jedna litografija, osam sepija, a ostalo su ulja – prikazan je, pročitan i interpretiran na potpuno nov način vrijedan modernistički slikarski opus.

Vijenac 649

649 - 17. siječnja 2019. | Arhiva

Klikni za povratak