Vijenac 646

Film

STARI MOMCI, red. Toby MacDonald, Velika Britanija, 2018.

Cyrano de Bergerac na britanski način

Tomislav Čegir

Britanski film Stari momci redatelja Tobyja MacDonalda još je jedan primjer iz podžanra filmova o odrastanju. Nastao prema scenariju Luke Pontea i Freddyja Syborna temeljnim se dramaturškim postavkama oslonio o znamenitu francusku dramu Cyrano de Bergerac (1897) Edmonda Rostanda. To djelo koje na fikcijski način obrađuje život francuskog dramatičara i duelista iz 17. stoljeća doživjelo je mnogobrojne adaptacije u druge medije, pa i desetak filmskih, od kojih je najpoznatija prva američka (1950) redatelja Michaela Gordona i jedna od nekoliko francuskih (1990) redatelja Jean-Paula Rappeneaua. No još od odličnog američkog filma Ljubavna pisma (1945) Williama Dieterlea opažamo da se osnovna tema i motivi mogu prenijeti i u druga razdoblja i kontekste – u primjeru holivudskoga klasika smješteni su u žrvanj Prvoga svjetskoga rata – pa ne čudi ni da ih u slučaju Starih momaka zatječemo u engleskoga muškoga koledža tijekom 1980-ih. Koledž je to okoštalih britanskih obrazovnih zasada kojemu je krilatica ponašaj se muški, a najvažniji sportski događaj tzv. potočnica, gruba igra nalik ragbiju. U takvoj je sredini izgledom i habitusom iznimka učenik Amberson (Alex Lawther), čestim predmetom pošalica i kolega i profesora. No kada u školu pristigne novi profesor francuskoga Babinot (Denis Menochet) s kćeri Agnes (Pauline Etienne), mnogo se toga stubokom mijenja. Jer njoj se svidi zgodni Winchester (Jonah Hauer King), koji se pak ne može nositi ni s njezinom maštom ni kulturnim iskustvom pa u pomoć poziva upravo Ambersona, dakako zaljubljena u djevojku.


Radnja se odvija u muškom koledžu rijekom 1980-ih

Autori filma nadahnuto interpretiraju motive Cyrana de Bergeraca, u njih uklapaju i motive izvrsnoga britanskoga filma Ljubavni glasnik (1971) Josepha Loseyja nastala kao adaptacija romana (1953) L. P. Hartleyja, ali ih obogaćuju i kritikom onodobnoga školskoga sustava personificirana likovima profesora poput Hugginsa (Joshua McGuire) i ravnatelja (Nicholas Rowe) te sjajnim nizom kulturnih dodataka. Naime, Agnes je scenografkinja koju poziva berlinska škola, njezin otac pokušava dovršiti roman, Amberson je nadahnuti stvaralac, pjesnik, filmaš i crtač, a njegova bilježnica s pokretnim crtežima svojevrstan je lajtmotiv filma. Lakoća kojom se razvija fabula, spretno i blagonaklono ocrtavanje središnjih likova, uvjerljive i vrlo empatične promjene u zapletu pravo su bogatstvo ostvarenja koje na kraju izmiče mogućem arhetipskome svršetku, zacijelo i zbog činjenice da je Agnes daleko zrelija osoba i od Winchestera i od Ambersona kao i od vlastita oca. Mladići su na putu vlastita sazrijevanja, oslobađaju se zaštićene školske sredine, a djevojka napušta oca i ostvaruje svoj životni cilj.

Bezvremenski dizajn uporabnih predmeta s pripadnom scenografijom i kostimografijom – gdje se čini da nije riječ samo o 1980-ima već i o nekom ranijem razdoblju nakon Drugoga svjetskoga rata – evokativni snimateljski rad Nanu Segala, precizna montaža Sama Sneadea i Marka Trenda te glazbeni učinak Andrewa Hewitta osnažuju se dojmljivim soundtrackom koji uključuje ne samo engleske nego i pomalo zaboravljene francuske skladbe razdoblja. Dakako, najveći je doseg upravo gluma središnjih glumaca, od kojih svaki pojedinačno uvjerljivo tumači svoj lik u odrastanju, htijenja, krhkost i završnu odlučnost. Toby MacDonald svojim je redateljskim rukopisom omogućio gledatelju višu razinu uključenosti u građu filma, izravno približavanje likovima i njihovim pričama, ali i promišljanje raskošnoga i višestrukoga kulturnoga konteksta. Izmičući mogućoj predvidljivosti podžanra, MacDonald u Starim momcima obogaćuje postavke vlastitoga stila i svjetonazora uočenim još u kratkim filmovima Je t’aime John Wayne (2000) o muškarcu sklonu oponašanju Jean-Paula Belmonda iz filma Do posljednjeg daha (1960) Jean-Luca Godarda, kao i Heavy Metal Drummer (2005) sa suredateljem Lukeom Morrisom o mladom Marokancu hevimetalcu. Naposljetku, film je vrlo je dobro ostvarenje, školski primjer uvijek svježe britanske kinematografije. Čini se da mu tek ponešto nedostaje da bi bio i izvrstan.

Vijenac 646

646 - 6. prosinca 2018. | Arhiva

Klikni za povratak