Vijenac 645

Književnost

Franjo Deranja, Tunin poučak, Naklada Kvarner, Novi Vinodolski–Rijeka, 2018.

Nadahnuto književno bdjenje

Ljerka Car Matutinović

Franjo Deranja, uglavnom prozaik, započeo je svoj romansijerski put 2006. (Odrastanje), da bi onda u potrazi za čovjekom i njegovom paradoksalnom sudbinom objavio pregršt proznih naslova, od kojih u ovoj prilici spominjem: Sreće nema drugdje, 2009, Simultanka malog Mojsija, 2010, Salonski pilko, 2013, Ponoćni carpaccio, 2016, Bubadestruktor, 2017. Ove godine pojavio se novi naslov, Tunin poučak, kojemu moto može biti: Za svakog čovjeka vrijedi boriti se.


Izd. Naklada Kvarner, 2018.

Za plodnog prozaika Deranju vrijeme se ne zaustavlja, on ga uporno, strpljivo i savjesno slijedi. U romanu autor odgovorno razotkriva delikatnu temu: zločin silovanja u Domovinskom ratu. Aktualnost senzibilizirane teme očita je i autor u tom kontekstu zbivanja preuzima ulogu motritelja, istražitelja i ponajviše humanista. Prateći sudbinu djeteta začeta u zločinu silovanja, autor nas angažirano, ali nesmiljeno, dovodi do katarze sad već odrasla mladog čovjeka sa simboličnim imenom Fortunato (Srećković!), kada on u svome prvom odvjetničkom slučaju prepoznaje u klijentu zločincu svoga biološkog oca. Prateći čin silovanja, autor se obuzet empatijom zgraža nad učinjenim: „Kada sam se odmaknuo od nje, ležala je nepomično. U meni se miješalo gađenje prema sebi samome, ali i neki neobjašnjivi atavizam da je i to u ratu neka vrst pobjede.“ Naravno, moralne silnice pobjeđuju taj drastični fenomen ratnih paradoksa, taj svojevrsni ratni panoptikum.

Fortunato, pronađen kao djetešce u šumarku, usprkos tjeskobnom otkriću i pratećim snoviđenjima u fantazmagoričnoj slici „čovjeka niskog rasta bez kose u prevelikom sakou“, odrasta u uravnoteženo biće koje vjeruje u smisao borbe za čovjeka, u njegovo pravo na dostojan život. Simbolična je i metamorfoza imena glavnog lika: Fortunato, Natko, Tuna, što također govori u prilog autorovoj tendenciji da se osobnost ne opire životnim promjenama, da ne odbacuje fenomen samouzdizanja i tolerantno uzimanje života: „Natko ili Tuna, kako god bilo, oduvijek je bio prepušten vlastitoj snazi duha i dovitljivosti, ostavljen da sam od krhotina slaže svoj pehar sudbine. Nasreću, uvijek žedan života.“

Posebnost ovoga nesvakidašnjeg romana jest i zanimljivo kazivanje o generalu Vici Rusu, važnom sudioniku Domovinskog rata, što se u ovom romanu odigrava u Hrvatskom primorju i Lici. Neumoljivi znakovi rata, ratnih zločina, prate likove i nakon ratnih zbivanja, sve do danas: „Mislim da veći osjećaj krivnje i srama nisam osjetio još od one noći u Lici, u vrijeme akcije Tajfun. Pitao sam se je li to počela naplata za grijeh?! Pa onda još i naplata polako, s odgodom, sa zadrškom. Da se u međuvremenu što više trpi i pati. Da me izjeda grizodušje…“

Ipak, roman bez nagovještaja ljubavi bio bi prazan i nedorečen. Zato je i autor, Franjo Deranja, ugradio u njega „slamku spasa“: „Postoji nešto izvan vremena. I iznad svega. Postoji! Zaista postoji! Postoji srodna duša!“

Vijenac 645

645 - 22. studenoga 2018. | Arhiva

Klikni za povratak