Vijenac 644

Glazba

JAZZ AD LIBITUM

Dixieland i swing jučer i danas

Mladen Mazur

Nekad je u jazzu vrijedilo pravilo da svaki kulturni grad ima svoj dixieland- ili swing-sastav. Takvi su ansambli djelovali u gotovo svim europskim državama te povremeno i u Zagrebu. Prisjećamo se primjerice davnašnjeg Dixieland ansambla Branka Kende ili Zagrebačkog dixieland ansambla iz godine 1956. Dixieland-sastavi, koji su još početkom 20. stoljeća u SAD-u nastali kao neka vrst odgovora bijelih školovanijih džezista na tada popularan New Orleans jazz obojenih, glazbeno slabije ili nikako educiranih glazbenika američkih južnih država zvanih dixie. Taj stil sviranja prethodio je u jazzu toliko važnu swingu. Danas, u vrijeme najmodernijeg improviziranog jazza temeljena pretežito na autorskim skladbama ili obradama lokalnih narodnih pjesama i motiva, za stilski karakterističan zvuk dixie-trube, odnosno korneta, koji su redovito svirali prvi glas, klarineta i trombona „naprijed“, te glasovira, odnosno bendža, kontrabasa i bubnjeva „otraga“, u nas nažalost sve se manje čuje. U svijetu je situacija s inače vrlo popularnim i prihvatljivim dixieland-jazzom, napose swingom, znatno bolja. Pogledom u godišnje svjetske ili europske festivalske kalendare očito je da obiluju ili su posvećeni dixieland-jazzu i swingu, u čemu brojčano prednjači Ujedinjeno Kraljevstvo.


Dixie trio The Cover Girls

 Jedan vrlo važan tradicionalni je u kalifornijskom Sacramentu, a od mnogo europskih valja spomenuti švicarsku Asconu ili njemački Dresden, koji ni rigidne istočnonjemačke vlasti nisu nikada uspjele dokinuti. Jedan je od posljednjih festivala takva programskog profila pod naslovom Internationales Dixie- und Swing Festival – 2018 održan je 16–25. kolovoza u štajerskom gradu Fürstenfeldu u blizini Graza. U programu su razumljivo dominirali austrijski sastavi, Buena Banda, Jazz Funeral, Streetview Dixieclub, Soko Dixie, Club Mineur te lokalni svingerski big band mladih. Od stranih sudionika bili su to iz Češke The Coquette Jazz Band, glasoviti nizozemski Dutch Swing College Jazz Band, jedan od najpoznatijih i najdugovječnijih svjetskih ansambala tog stila, koji je još davne 1943. osnovao klarinetist Peter Schilperort. Zamijenio ga je 1969. Bob Kaper, danas vitalni 80-godišnji klarinetist i vokalist, preuzevši tada i vodstvo ansambla. Taj svjetski poznat septet tradicionalnoga jazza, koji ove godine slavi gotovo nevjerojatnu 75. godišnjicu postojanja, ostaje sve vrijeme vjeran prvobitnom stilu sviranja, dokazujući da i u jazz-ansamblu postoji neprekidnih dopunjavanja kojima stariji glazbenici bivaju postupno zamjenjivani mlađima u kontekstu istoga stilskog tipa, što dokazuje da dixieland i swing kao ni ostali stilovi jazza nikada ne zastarijevaju, a za to je najbolji primjer baš nizozemski Dutch Swing College Band, koji najbolje potvrđuje svu dosadašnju popularnost dixielanda i swinga pa i u festivalskim programima.

To je na ovogodišnjem austrijskom festivalu u potvrdio i izvrsni austrijski vokalno-instrumentalni sastav The Cover Girls u svom programu nazvanu High Society. Od tri šarmantne nadarene djevojke, pjevačice i instrumentalistice jedna je pijanistica, druga kontrabasistica, dok je treća solistica i vrsna trubačica. Njihove vrhunske interpretacije mahom poznatih tema sa tek jedinim muškim članom, bubnjarem, s kojim već godinama zajedno djeluju, posvećene su isključivo zlatnoj eri swinga. Uigranost, višeglasno pjevanje, smisao za improvizacije i osjećaj za swing tog danas jedinstvenog europskog jazz-sastava repertoarno su i izvedbeno podigli razinu kvalitete tog austrijskog dixieland- i swing-festivala. Podsjetile su nas i na činjenicu da smo i mi još početkom četrdesetih godina prošlog stoljeća u Zagrebu imali ženski vokalni Trio Revellers, koji je pjevao nadahnut američkim sastavom Andrews Sisters. Istovremeno i spomenuti je austrijski jazz-festival podsjetio da su dixieland i swing u svijetu i danas itekako popularni i vrlo prihvatljivi stilovi jazza.

Vijenac 644

644 - 8. studenoga 2018. | Arhiva

Klikni za povratak