Vijenac 643

Likovna umjetnost

Vesna Zednik, PERSONAE GRATAE, Muzej Mimara 18–28. listopada

Nepoznata lica poznatih

Sara Mikelić

Na prvom i drugom katu muzeja Mimare 18. listopada otvorena je izložba crno-bijelih fotografija Vesne Zednik pod naslovom Personae gratae koju su omogućili Udruga OS, Ogranak Matice hrvatske u Križevcima i Fotoklub Zagreb. Riječ je intimističkim portretima istaknutih osoba hrvatske kulturne scene s kojima je autorica imala prilike surađivati u raznim projektima većinom vezanim uz kazalište, glazbu i književnost. Među trideset izloženih portreta nalaze se karakterne studije istaknutih književnika poput Dragutina Tadijanovića, Mate Marasa i Davora Velnića, poznatih iz svijeta glazbe poput dirigenta i skladatelja Tomislava Fačinija, pjevačice zabavne glazbe Gabi Novak, pjesnika i glazbenika Josipa Ivankovića, gitarista i skladatelja Ivana Kapeca te flautistice Ane Benić. Najzastupljeniji su ipak portreti osoba iz svijeta kazališta, a među fotografiranima mogu se pronaći glumac i redatelj Rene Medvešek, kazališna redateljica i dramska pedagoginja Iva Srnec, balerina, plesna pedagoginja i koreografkinja Vlasta Ritting-Spinčić te prominentni koreograf i dramaturg Milko Šparemblek.


Portret Tonka Maroevića

Osim starije generacije, zastupljeni su i mladi baletan Fran Kovačić, balerine Anamarija Marković i Ana Mamić te glumica Maruška Aras. S tehničke strane, iako samouka autorica fotografije koja je diplomirala filozofiju i starogrčki jezik na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, predstavljene monokromatske fotografije odišu čistoćom i mirnoćom prikaza, poetičnom igrom svjetla i sjene koja naglašava izraze lica portetiranih te tako omogućuje iščitavanje njihovih osobnosti. Osobno poznanstvo s fotografiranima omogućilo je autorici da kroz medij fotografije kroči u karakterne osobine svojih subjekata i prikaže ih s dostojanstvom, unutarnjom snagom i bezvremenskom poetikom. Svakoj osobi pristupa na drukčiji način pa tako neke fotografira u krupnom planu poput povjesničara umjetnosti Tonka Maroevića, neke u bližem planu do struka, a u rijetkim slučajevima fotografira i cijelo tijelo. Kod porteta glazbenika, u kadar uključuje i njihove instrumente, pa je tako primjerice Izidor Erazem Grafenauer prikazan u sjedećem položaju s monumentalnom lutnjom koji čini jedan od najboljih porteta ove izložbe. Ne postoji jedinstven pristup osobama koje autorica fotografira pa su tako neke prikazane iz profila ili poluprofila, s izvorom svjetla frontalno ili dijagonalno, što hodajući kroz izložbu daje osjećaj lakoće i dinamičnosti. Vesna Zednik tek se drugi put predstavila javnosti samostalnom izložbom fotografija, no vidljivo je da je riječ o autorici od koje, zahvaljujući njezinoj senzibilnosti prema portretiranima, možemo očekivati još sličnih radova. Našu kulturnu scenu oplemenjuju mnogi umjetnici, glazbenici, glumci, plesači, koreografi, književnici i znanstvenici koji su se iskazali svojim djelima i ostavili trag u hrvatskoj kulturi, a na Vesni je da predstavi i ovjekovječi njihovu osobnost i tjelesnu prisutnost.

Vijenac 643

643 - 25. listopada 2018. | Arhiva

Klikni za povratak