Vijenac 643

Film

Uz filmove Utøya 22. srpnja Erika Poppea i 22. srpnja Paula Greengrassa

Breivik ili sva lica zla

Josip Grozdanić

Ovih će se dana pred domaćim filmofilima pojaviti dva slučajno istovremeno realizirana ostvarenja na identičnu temu, onu pokolja koji je norveški terorist i psihopat Anders Behring Breivik počinio 11. srpnja 2011. najprije aktiviranjem kombija napunjena eksplozivom pred zgradom parlamenta u Oslu te potom osobnim krvavim pohodom na otočiću Utøya. Tragična posljedica postavljanja eksploziva u Oslu, većim dijelom diverzantske akcije kojom je Breivik policiju i medije odvukao na jednu stranu da bi mogao neometano djelovati na drugoj, osmero je poginulih, a broj žrtava koje je osobno, odjeven u policijsku odoru i oboružan dvama velikim kovčezima vatrenog oružja i streljiva, pobio tijekom svega 70 minuta na Utøyi naposljetku se popeo na 69. Žrtve na otočiću bile su redom mlade osobe, tinejdžeri i adolescenti, pripadnici mladeži norveške Laburističke stranke, socijaldemokrati i oni koje je Breivik, samoproglašeni vođa revolucionarne organizacije Vitezovi templari, tijekom pohoda uz uzvik „danas ćete umrijeti” nazvao „marksistima, liberalima i privilegiranom elitom“. Ekranizacije iznimno traumatičnih i posljedicama ne samo u norveškom nego i u europskom kontekstu dalekosežnih zbivanja na otočiću Utøya prihvatila su se dva plodna i zanimljiva filmaša. S jedne, naglašeno intimne strane, norveški redatelj, producent, snimatelj i scenarist Erik Poppe, autor dobro znan posjetiteljima zagrebačkog One Take Film Festivala, u sklopu 9. izdanja kojeg je prikazana njegova trilerska doku-drama Utøya 22. srpnja, a s druge, šire i sveobuhvatnije, britansko-američki redatelj i scenarist Paul Greengrass, kojem neosporno leže filmske priče temeljene na istinitim događajima.


Utøya, 22. srpnja
(GORE) i 22. srpnja (DOLJE) dramatično prikazuju krvavi pohod na otočiću Utøya

Erik Poppe, među ostalim autor hvaljene i nagrađivane egzistencijalne drame Ha­waii, Oslo te i kod nas distribuirane biografske ratne drame Kraljev izbor, umjetnik je podjednako spretan u realiziranju ambicioznijih predložaka kao i žanrovski usmjerenijih ostvarenja, koji čini se ipak preferira osobnije i na intimne pojedinačne drame fokusirane pristupe kroz koje se nerijetko oslikavaju i šire društvene panorame. Paul Greengrass (tetralogija o Jasonu Bourneu, Kapetan Phillips) često adaptira istinite priče, primjerice u naslovima Krvava nedjelja, Let 93 i Slobodna zona, a u tim djelima unatoč fikcionalizaciji i nadogradnji faktografskih podataka redovito iskazuje tendenciju za što višim stupnjem realizma i autentičnosti, pri čemu se ponekad oslanja i na izrazitiji pseudodokumentaristički prosede. Autorski rukopisi obojice filmaša jasno su „čitljivi“ i u njihovim recentnim ostvarenjima, u odmjeravanju kojih Poppe upravo zbog izabranoga pristupa i izvedbene forme ostvaruje bolji rezultat. Njegov je film, naime, s iznimkom u uvodu umetnutih dokumentarnih kadrova i sekvenci TV-vijesti i reportaža, u igranom dijelu u cijelosti realiziran u jednom kadru, čime su postignute autentičnost, sugestivnost i dramatičnost zbivanja. Pritom taj kadar, tijekom kojeg je na nekim mjestima moguće uočiti određene trikove i montažne dosjetke (primjerice pri polaganju kamere na tlo i u izmjenama subjektivnih i neutralnih pogleda) traje 70 minuta, točno onoliko koliko je trajao i Breivikov krvavi pohod. U obama filmovima protagonisti su sudionici te u manjoj (teško ranjeni i traumatizirani te na dugi psihofizički oporavak osuđen Viljar Hanssen kod Greengrassa) ili većoj mjeri Breivikove žrtve, kakva je kroz djelovanje kao uvjerena ljevičarka predočena Kaja u Poppeovu filmu, djevojka čiju će tragičnu kob definirati upravo očaj zbog spoznaje o pogibiji dječaka kojemu je prethodno pomogla. Zbog specifične izvedbe jednog kadra Kaju gledatelj prati u stopu, kamera često preuzima njezin subjektivni pogled, zbivanja su kaotična i traumatična, usred tragedije prisutni su tragovi galgen-humora, a Breivik je prikazan tek kao bezlični egzekutor, daleka i teško razaznatljiva sjena među drvećem. Kod Greengrassa, međutim, on je antagonist praktički ravnopravan Viljaru, karizmatični psihopat zadojen mržnjom prema svima drugima i drukčijima, koji s nevjerojatnim samopouzdanjem i uvjerenjem u racionalnost svojih motiva i postupaka govori o svetom ratu koji je započeo, a Viljar, njegova građanska obitelj i majka, gradonačelnica Svalbarda koja se natječe za drugi mandat, njegove su ciljane žrtve. Premda takav prikaz Breivika može biti kontraproduktivan, može se razumjeti Greengrassova nakana da zlo prikaže u njegovoj punini i svim jezivim dimenzijama, pa i kroz odnos s intrigantnim likom odvjetnika Lippestada, njegova ideološkog i humanističkog antipoda obvezana na profesionalizam makar i po cijenu osobnih i obiteljskih nevolja.

Vijenac 643

643 - 25. listopada 2018. | Arhiva

Klikni za povratak