Vijenac 642

Glazba

48. varaždinske barokne večeri, 21. rujna–3. listopada

Totalni barok Hrvatske i Japana

Zdenka Weber

Jednom za promjenu, prikaz o višednevnim glazbenim događanjima, Varaždinskim baroknim večerima (VBV), čija sam prva tri koncerta opisala u prošlom broju Vijenca, započinjem od njihova završetka, tradicionalnoga koncerta učenika Glazbene škole u Varaždinu, održana 3. listopada, u do posljednjega mjesta popunjenoj varaždinskoj katedrali. Razlog je takvu pristupu činjenica da je koncert bio posvećen profesoru Marijanu Zuberu o 105. obljetnici rođenja, a u više od dva sata trajanja programa uz Varaždinski komorni orkestar solistički su nastupili učenici Osnovne i Srednje glazbene škole čiji je profesor Zuber bio dugogodišnji direktor. Nastupio je na kraju i školski mješoviti zbor pod ravnanjem Dade Ruža, koji nastavlja dugogodišnju zborsku tradiciju škole.

Onima s duljim pamćenjem nedvojbeno je u sjećanju upravo zbor varaždinskih školaraca, koji su se proslavili ne samo na području bivše države nego i na međunarodnim gostovanjima. Dakle, upravo zahvaljujući profesoru Zuberu, ujedno jednom od utemeljitelja Varaždinskih baroknih večeri 1971, kada je pokrenuo festival zajedno s Vladimirom Kranjčevićem, Juricom Muraijem i još nekim u Varaždinu za glazbu oduševljenim suradnicima, u zacijelo po baroknoj arhitekturi najcjelovitijem hrvatskom gradu, danas postoji ta zadivljujuća opredijeljenost za bavljenje klasičnom glazbom.


Najviši izvođački domet pa time i Nagradu Jurica Murai osvojio je japanski vokalni ansambl La Fontaverde / Snimio Siniša Sović

Uostalom, Glazbena škola u Varaždinu ove godine obilježava 190. obljetnicu postojanja, a dvadesetak današnjih polaznika, pretežno pjevača, koji su koncentrirano, disciplinirano i nadareno izvodili vrlo bogat program, najbolji su dokaz vitalnosti varaždinske glazbene kulture, kojoj su temelji u glazbenom obrazovanju i to ne samo za one koji će se odlučiti za glazbu kao životnu profesiju nego i za one koji dobivanjem glazbene naobrazbe ostvaruju nužne preduvjete za opstojnost i nastavak glazbene kulture grada, a nadamo se i mnogo šire.

Ovogodišnje proširenje programa pod geslom „Total baroque“ zadivljujućim je bogatstvom i raznovrsnošću događanja, i to ne samo u Varaždinu nego i u mnogim drugim gradovima na području Varaždinske i okolnih županija, do velikih razmjera obogatilo dvotjednu manifestaciju, a činjenica da je prvi put država-partner bila daleka azijska država, Japan, unijela je nove tonove i neslućenu živost u cjelokupna događanja. Za iscrpna će sažimanja svega doživljenoga nedvojbeno trebati još mnogo tekstova i opisa. Središnji pak koncerti, njih osamnaest u nizu od 21. rujna do 3. listopada, održano je u varaždinskoj katedrali i u drugim gradskim crkvama, Uršulinskoj, Franjevačkoj i u Sv. Nikole, kao i u palači Sermage i dvorcu Trakošćanu, a osobitom pozornošću pratio ih je i festivalski žiri koji je ove godine bio međunarodni jer je uz Dadu Ruža, Predraga Šanteka, Davora Matačića i predsjednicu Zdenku Weber sudjelovao i švedski dirigent i violinist Mats Liljefors. Uvriježeno je naime dodjeljivanje nagrada, Ivan Lukačić za muzikološku obradbu hrvatske glazbene baštine i za izvođački domet ansambla te Jurica Murai za najbolju interpretaciju. Upravo se zbog toga ovo izvješće koncentrira na koncerte održane u varaždinskim prostorima, a i tako usmjereno nužno se ograničava samo na određeni broj koncerata koji razinom izvedbi i programskim sadržajima zavređuju osobitu pozornost.

Svakovečernja glazbena slavlja okupila su umjetnike koji uglavnom na replikama autentičnih glazbala pa tako i japanske glazbenike koji se posvećuju povijesno osviještenu interpretiranju baroknog repertoara. Povezivanje pjevača okupljenih u grupi Projekt Lazarus s japanskim gambistom Hidemijem Suzukijem i solistima Orchestra Libera Classica, koji su izveli prve suvremene izvedbe skladbi Francesca Sponge Uspera, osigurala je obrađivačima te hrvatske baštine, iz pera istarskog majstora koji je djelovao u Veneciji, muzikolozima Enniju Stipčeviću i Dariju Poljaku nagradu Ivan Lukačić budući da Varaždinske barokne večeri trajno osobitu pozornost posvećuju uključivanju u program novootkrivenih djela hrvatskih majstora. Suradnja hrvatskih i japanskih glazbenika ostvarena je i na nastupu Hrvatskoga baroknog ansambla na kojemu je violinistica Laura Vadjon vrsno umijeće sviranja na baroknoj violini udružila s japanskom violinisticom Setsuko Sugita, a od japanskih su se solista kao iskusni interpreti europske barokne glazbe potvrdili još lutnjistica Shizuko Noiri te violinistica Mayumi Hirasaki, koja je nastupila u duu s gambistom Vittoriom Ghielmijem. Uz standardni barokni repertoar ostvarili su osobito dirljiv ugođaj varijacijama na melodiju japanske narodne pjesme Sakura (Trešnjin cvijet). Najviši izvođački domet pa time i Nagradu Jurica Murai osvojio je japanski vokalni ansambl La Fontaverde, koji je s članovima Orchestra Libera Classica oduševio izvodeći zahtjevne madrigale Claudija Monteverdija. Ensemble Naya i izraelsko-britanski kontratenor svjetskoga glasa Yaniv d’Or izazvali su izvedbama projekta Latino-ladino urnebesno oduševljenje.

Izvedba velebne Mise u h-molu, BWV 232 Johanna Sebastiana Bacha okupila je velik izvođački aparat u kojemu je posebno briljirao varaždinski zbor Chorus Angelicus s dodanim bečkim ansamblom Koinonía, a tradicionalno uigran Hrvatski barokni ansambl i vrsni solisti, Ivana Lazar, Monika Cerovčec, Sonja Runje, Hugo Hymas i David Greco pod brižljivim vodstvom Anđelka Igreca ispraćeni su ovacijama mnoštva okupljena u katedrali.

Iznenađenje koje je izazvalo opće oduševljenje bio je pak nastup Zagrebačkih solista, koji su sa svojim koncertnim majstorom Sretenom Krstićem izveli čak devet solističkih koncerata Antonija Vivaldija. Vrhunac njihova muziciranja bio je svakako drugi dio koncerta u kojemu je Sreten Krstić nastupio kao solist u izvedbi ciklusa Četiri godišnja doba. Ostvarene su sjajne zvučne vibracije i bravurozno muziciranje u autorski osmišljenoj verziji kojom Krstić interludijima povezuje koncerte u stilski savršenu cjelinu. Nagrada Jurica Murai za najbolju interpretaciju na ovogodišnjim Varaždinskim baroknim večerima otišla je tako u Zagreb.

Vijenac 642

642 - 11. listopada 2018. | Arhiva

Klikni za povratak