Vijenac 642

Glazba

Post festum: Samoborska glazbena jesen

Spektakularna završnica

Miljenko Jelača

Najvažnija odlika ovogodišnjeg, već 43. festivala Samoborska glazbena jesen, bilo je zajedničko muziciranje u komornim sastavima niza naših uglednih interpreta, od kojih je svaki mogao sâm imati pojedinu festivalsku večer.

Nakon devet dana i trinaest održanih koncerata čast da zaključi ovogodišnje izdanje pripala je festivalskom dream teamu, koji su činili violinisti Borivoj Martinić-Jerčić i Aleksandar Ivić, violisti Aleksandar Milošev i Wladimir Kossjanenko, violončelistica Monika Leskovar, kontrabasist Ivan Nestić i pijanistica Martina Filjak, kojima se završne večeri pridružio i gitarist Petrit Çeku. Taj komorni sastav, okupljen u Samoboru u vrijeme trajanja festivala, za završnicu je odabrao djela Čajkovskog i Šostakoviča i oduševio publiku u crkvi sv. Anastazije, u kojoj nije bilo slobodnog mjesta.

Na kraju ovogodišnje Glazbene jeseni može se reći da se i ove godine uživalo u nastupima proslavljenih imena hrvatske i svjetske glazbene scene te podržalo mlade glazbene nade, kojih vrijeme tek dolazi. U Samoboru je tijekom festivala nastupilo 66 glazbenika, 44 člana Simfonijskog orkestra HRT-a, a na njihovu repertoaru našlo se 60 skladbi velikih svjetskih autora.


Festivalski dream team na završnom koncertu ovogodišnjih Samoborskih jeseni / Izvor SGJ

Međunarodno natjecanje mladih glazbenika Ferdo Livadić predstavilo je nove talente i buduće zvijezde, a pobjednica je violinistica Katarina Kutnar, dok je pobjednik međunarodnoga skladateljskog natjecanja New Note španjolski skladatelj Eduardo Soutullo.

Dodjelom nagrade za najbolju skladbu 7. međunarodnog skladateljskog natjecanja New Note i izvedbom prvonagrađene Jagad za orkestar Eduarda Soutullate, potom programom u izvedbi Simfonijskog orkestra HRT-a pod ravnanjem Vetona Marevcija i pijanista Ivana Krpana obogaćen je program ove Glazbene jeseni.

O pobjedniku ovogodišnjeg natjecanja skladatelja odlučivala je prosudbena komisija u sastavu Lojze Lebič, Enrico Dindo, Nikša Gligo i Srećko Bradić i jednoglasno je prvu nagradu i 2500 eura dodijelila španjolskom skladatelju. „Ova se skladba odlikuje vještim baratanjem bojama, kako u blokovima, tako i u solističkim tretmanima glazbala. Njezina je vrijednost ponajprije u tome što se ne da smjestiti unutar određene škole ili stila, to pak zato što skladatelj orkestralni korpus posve podvrgava svojim zamislima i idejama. Jagad primjerno predstavlja sve odlike zrelog individualnog stila pa mu se po mišljenju žirija opravdano dodjeljuje prva nagrada“, obrazloženje je komisije koja je odlučila drugu nagradu i tisuću eura dodijeliti za Notturno japanskog skladatelja Hiroshija Nakamure, dok treća nije dodijeljena. Eduardo Soutullo Garcia studirao je klavir, glazbenu teoriju, harmoniju i kompoziciju u Madridu i Parizu, doktorirao je na Sveučilištu u Vigu, gdje trenutno i predaje. Za skladbe dosad je nagrađivan više puta na svjetskim natječajima, a djela su mu izvodili brojni orkestri i ansambli u Švicarskoj, Rusiji i Španjolskoj. Za pobjedničku skladbu kaže da je njome nastojao istražiti orkestralne boje korištenjem različitih modalnih ljestvica koje su podloga za njezin melodijski i harmonijski razvoj. Uz izvedbu prvonagrađene skladbe natjecanja New Note na repertoaru programa u Franjevačkoj crkvi bili su Koncert za klavir i orkestar u a-molu, op. 54 te Uvertira, scherzo i finale za orkestar, op. 52 Roberta Schumanna. Koncert za klavir poznat je kao djelo kojem je Liszt svojevremeno (neopravdano) zamjerao manjak pijanističke virtuoznosti, a Schumann ga je skladao kao svojevrsni kompromis između simfonije, koncerta i goleme sonate. Druga Schumannova skladba svojevrsna je simfonijska skica koja plijeni raskošnim, energičnim stavcima, a skladatelj ju je u nekoliko navrata nazivao svojom Drugom simfonijom. U izvedbi se Simfonijski orkestar HRT-a, jedan od najstarijih europskih radijskih orkestara, ponovno iskazao uvježbanošću, ovaj put pod dirigentskom palicom mladoga karlovačkog dirigenta Vetona Marevcija, koji je dosad dirigirao Zagrebačkom filharmonijom, Slovenskom filharmonijom, Dubrovačkim simfonijskim orkestrom, Zadarskim komornim orkestrom te Karlovačkim komornim orkestrom. Pijanist Ivan Krpan ponovno je pak pokazao zašto je trenutno jedan od najzanimljivijih mladih hrvatskih izvođača, što mu otvara vrata koncertnih podija u Italiji, Njemačkoj, Kini, Južnoj Koreji i Južnoj Americi.

Vijenac 642

642 - 11. listopada 2018. | Arhiva

Klikni za povratak