Vijenac 641

Film

Uz kinopremijeru filma Pazi što želiš redatelja Paola Genovesea

Ljudskost na kušnji

Josip Grozdanić

Talijanski filmaš Paolo Genovese međunarodnu je afirmaciju stekao 2016. nagrađivanom humornom dramom Potpuni stranci, pričom o sedmero prijatelja koji jedne večeri odluče međusobno si pokazati sve SMS-poruke i telefonske pozive, što će poremetiti njihove odnose i inicirati otkrivanje mnogih tajni.

Genovese je scenarist i redatelj s približno dvadesetogodišnjom karijerom, dijelom u formi kratkog metra i u televizijskom mediju, autor koji, koliko se može prosuditi na temelju spomenutoga filma i recentne psihološke egzistencijalne drame Pazi što želiš, preferira poigravanje narativnim i izvedbenim filmskim formama, u tom smislu visokim konceptom, koji ne preza od formalno komornih storija što ipak uspješno prevladavaju i nadilaze tu komornost, te koji voli priče koje se na prvi pogled čine vrlo nepogodnima za ekranizacije.


Film je nominiran za najcjenjeniju talijansku filmsku nagradu David di Donatello u šest kategorija

Genovese u autorskom smislu baštini utjecaje s jedne strane Woodyja Allena, kroz elaboriranje intimnih drama likova, njihovih karaktera i dijaloga, a s druge – konkretno u Potpunim strancima –Yasmine Reza, prema čijoj je tematski srodnoj komornoj drami Bog masakra Roman Polanski snimio film Bračne svađe, a s treće kroz kombinaciju visokog koncepta s filmom tajne i njezinim postupnim uslojavanjem i otkrivanjem uz suspens i elemente trilera s ranijim ostvarenjima M. Night Shyamalana. Genovese je 2015. režirao i komediju Jeste li bili na Mjesecu?, djelo koje odstupa od opisanih formi i sižea te koje je kakvoćom osjetno inferiornije dvama svježijim naslovima.

Film Pazi što želiš, među ostalim, nominiran za najcjenjeniju talijansku filmsku nagradu David di Donatello u šest kategorija, temeljen je na internetskoj seriji The Booth at the End autora Christophera Kubasika, nizanki od svega deset epizoda koje su premijerno prikazivane u dvije sezone tijekom 2011. i 2012.

Točnije, film gotovo u potpunosti preuzima likove i njihove priče odnosno drame iz prve i znatno uspjelije sezone serije, pri čemu su zamjetne razlike u nekim manje ili više bitnim detaljima vezanima uz likove i njihove intimne i(li) obiteljske drame, kao i njihove interakcije s protagonistom. Njega, zagonetnoga sredovječnog muškarca koji sjedi za određenim stolom u restoranu (u prvoj sezoni serije tipični američki diner pored autoceste), odnosno u filmu u kafiću The Place, što je i izvorni naslov filma, u seriji tumači pouzdani američki karakterni glumac Xander Berkeley, a u njezinoj filmskoj prilagodbi uvjerljiviji, sugestivniji i enigmatičniji Valerio Mastandrea, znan upravo iz Potpunih stranaca.

Protagonist je svojevrsna kombinacija anđela i sotone, smiren, u seriji pomalo ciničan, a u obama slučajevima prividno nezainteresiran za sudbine svojih klijenata, ljudi različitih životnih dobi i obiteljsko-socijalnih zaleđa kojima on ispunjava želje. No ispunjava ih tako da im zadaje teške, a često i neizvedive zadatke kojima na kušnju stavlja njihove osjećaje, volje, čvrstine karaktera, njihov humanizam i altruizam, njihove moralnosti te osjećaje časti i samopoštovanja. Oni se međusobno ne poznaju i površno se susreću kraj njegova stola, a protagonist iskušava i njihovu privrženost ciljevima koje žele postići te ljudima za čije se sretnije živote i sudbine pokušavaju izboriti, poput smrtno bolesna sina jednog čovjeka, Alzheimerovom bolešću pogođena supruga starije žene, odnosa mladog lopova i njegova oca policajca, mlade časne sestre koja više ne čuje Božji glas, a želi ga opet čuti... Pritom s vremenom postaje jasno da protagonist sve njih upleće u mrežu odnosa i uzajamne uvjetovanosti, jer se zadaci nekih od njih međusobno isključuju, a drugih pak nadopunjuju.

Paolo Genovese je i suscenarist filma, u paru s Isabellom Aguilar, a oni vrlo vješto dramaturški, narativno, režijski i izvedbeno oblikuju filmsku priču koja se odigrava na samo jednoj lokaciji, u interijeru kafića i pred ulazom u njega, i koja se sva svodi na seriju dijaloga. Ti su razgovori vrlo zanimljivi i intrigantni, cjelina funkcionira kao karakterna i psihološka studija podjednako protagonistovih klijenata kao i njega sama, konkretno kroz interakcije sa sugovornicima te kroz odnos s atraktivnom konobaricom koja mu se pokušava približiti i proniknuti u njegov intimni svijet. Serija dijaloga oblikovana je planovima i kontraplanovima, širim rakursima i vizualnim opisivanjem dijela interijera kafića te dominantno totalima s prikazima prostora pred ulazom. Glumci su redom vrlo raspoloženi i sugestivni, film je dramaturški ispeglan i zaokružen, ni u jednom trenutku nije dosadan ili zamoran – naprotiv, s usložnjavanjem mreže likova i njihovih odnosa javljaju se i elementi trilera, makar je fokus na intimnim i obiteljskim dramama te na psihološkim stanjima i mijenama likova.

Vijenac 641

641 - 27. rujna 2018. | Arhiva

Klikni za povratak