Najveće dosege u istraživanju hrvatskoga identiteta i europskoga konteksta u šezdesetima ostvaruju Dubrovačke ljetne igre, scensko-glazbeni festival utemeljen 1950. U zlatnom razdoblju od 1964. do 1971/72, za vrijeme intendanture Fani Muhoberac, ravnatelja dramskoga i glazbenoga programa Koste Spaića i Milana Horvata, u znaku su barjaka Libertas i Gundulić–Gotovčeve Himne slobodi.
Stilske vježbe u režiji T. Radića, Teatar &TD, 1968.
Snimio: Vladimir Jakolić / Arhiv HAZU
Od 10. srpnja do 25. kolovoza nastaju legendarne predstave ambijentalnoga teatra i suživota s Gradom, Igre zauzimaju istaknuto mjesto na svjetskom zemljovidu. Spaić postavlja Držićevu komediju Dundo Maroje na Gundulićevoj poljani s Festivalskim dramskim ansamblom, Vidrin Skup u Parku Muzičke škole, s Hajdarhodžićevom munčjelom slobode, i Vojnovićevu Dubrovačku trilogiju: u Kneževu dvoru Allons enfants, u Sponzi Suton, u Gundulićevu ljetnikovcu Na taraci. Matačić dirigira Monteverdijevom Krunidbom Popeje Prid Dvorom.
Istaknuti svjetski redatelji režiraju antologijske predstave na hrvatskom: S. Burge tragediju Othello, a D. Carrey Hamlet na Lovrjencu. I inozemna gostovanja donose čaroliju: rimski Ariosto-Ronconijev Orlando Furioso s krilatim konjima na Stradunu, Berlioz-Béjartov Roméo and Juliette sa scenografijom u obliku latica cvijeća oko Orlanda...
Kušanova Svrha od slobode, Palmotić–Spaićevo Prikazanje „Pavlimira“ ljeta 1971. i Držić–Durbešićeva Novela od Stanca prethode gušenju Hrvatskoga proljeća 1971. Song iz Marlowe–Brecht-Parova Eduarda Drugog, kralja Engleske 1971. na Lovrjencu odjekuje dubrovačkim prostorima: „Ne dajte da vas zavedu!“
Isto to geslo moglo bi se pripisati najdugovječnijoj predstavi na svijetu s istom glumačkom ekipom: Stilske vježbe R. Queneaua u prijevodu T. Maroevića, u adaptaciji i režiji T. Radića igraju se u Teatru &ITD u Zagrebu jezicima i značenjima slobode u glumačkoj izvedbi P. Kvrgića i L. Margitić (na početku M. Oremović), a nedavno su, u produkciji Kazališta Planet art, proslavile u Gavelli pedeset godina. I Teatar&TD, utemeljen 1966, imao je 1971. hrabru predstavu u kojoj prikazuje težak položaj hrvatskih intelektualaca: Brešan-Violićevu Predstavu Hamleta u selu Mrduša Donja, simbol i današnje hrvatske situacije.
Kazalište ostvareno šezdesetih živi i danas.
Klikni za povratak