Vijenac 630

Glazba

Privilegije operne umjetnosti

Pripadamo Europi i svijetu

Miljenko Jelača

Pratitelji (a ne samo ljubitelji, publika) operne i baletne umjetnosti konačno kod nas dobivaju potpune i najzornije informacije o opernim i baletnim umjetničkim događajima koji se zbivaju kako na europskim pozornicama tako i šire. Tu ponajprije mislim na njujorški Metropolitan i moskovski Boljšoj, a ako se kontinentalno (bez Otoka) razmišlja i na londonsku The Royal Opera House – Covent Garden.


Anna Netrebko, operna zvijezda
Snimio Manfred Werner

Naime iz tih opernih kuća mogu se pratiti u izravnim prijenosima ili vremenski odgođenim snimkama doista najvrednija operna i baletna ostvarenja. Počelo je to još sredinom prošloga desetljeća, kada je direktor njujorškoga Metropolitana Peter Gelb pokrenuo izravne satelitske TV-prijenose subotnjih podnevnih matineja iz opere Metropolitan u New Yorku (koja je prije godinama imala cikluse radijskih izravnih prijenosa odašiljanih diljem svijeta) u Metropolitan seriji MET in HD. Vrlo su se brzo priklonile i neke neameričke operne kuće da bismo danas imali stalne prijenose i snimke iz njujorške opere Metropolitan, moskovskog Boljšoj teatra i londonskog Covent Gardena. U Zagrebu i Hrvatskoj ciklus je tih prijenosa pionirski najprije preuzela Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog u Zagrebu, da bi se njihovim napuštanjem tih prijenosa operne umjetnosti to donekle zamijenilo koncertnim ciklusom Arioso, u kojem nastupaju vodeće svjetske operne zvijezde (a koje smo naravno prije toga upoznali u izravnim TV-prijenosima, a da tih prijenosa nije bilo, ne bismo ni znali tko su te današnje operne zvijezde). Uz ciklus Arioso izravne prijenose preuzela su dva specijalizirana sustava kinoprikazivača (čije nazive iz razumljivih, možda prikrivenih pseudoreklamnih razloga, ne navodimo, ali su raspoznatljivi po prvim riječima svojih tvrtki, koje, jer ponajprije prikazuju filmove, počinju riječima Cine.....), a prikazuju se u velikim i odlično opremljenim kinodvoranama, najčešće u šoping-centrima gradova Slovenije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Srbije – dakle onoga koji je dobio oznaku regije (ili čak i regiona, makar u nekim slučajevima to prikazuju i neki lokalni kinoprikazivači).

Uz to nedavno je utemeljen i novi europski projekt OperaVision, kojim su se Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu i njegova opera priključili opernim kućama koje će svoje operne izvedbe snimati, razmjenjivati i prikazivati putem live streaminga.

OperaVision je europski projekt kojem je cilj razvijati novu kazališnu publiku, a jedna od platformi je mrežna stranica www.operavision.eu, koja osim snimki predstava donosi i razne materijale i dokumentarce povezanih s operom, kao i mogućnost otkrivanja bogatoga repertoara umjetnosti glazbe i riječi. Uz dobrodošlicu projektu valja skrenuti pozornost na koordiniranje termina. Naime, u subotu 14. travnja na stranici www.hnk.hr mogao se pratiti prijenos opere Traviata u produkciji Den Norske Opera & Ballett iz Osla u isto vrijeme kada je iz njujorškog Meta prenošena Verdijeva Luisa Miller sa Sonjom Jončevom, Bcczalom, Domingom i drugim zvijezdama.

Vijenac 630

630 - 26. travnja 2018. | Arhiva

Klikni za povratak