Vijenac 627

Film

Uz 90. dodjelu nagrade Oscar američke Akademije filmske umjetnosti i znanosti

Odlučne i senzibilne žene

Josip Grozdanić

Kao svojevrstan zajednički nazivnik ovogodišnje dodjele nagrade Oscar, unatoč stalnu snižavanju kriterija, proračunatosti, ziheraštvu, preferiranju određenih tema, priča i uloga te svemu onome što se opravdano može prigovoriti glasačima američke Akademije filmske umjetnosti i znanosti, trajno najpopularnijoj svjetskoj filmskoj nagradi, izdvajaju se odlučne i senzibilne žene. Podjednako u samim nagradama, koje su u najvažnijim kategorijama pripale ostvarenjima koja nose manje ili više slojeviti likovi, unatoč u nekim slučajevima formalnoj krhkosti, snažnih, emotivnih, odlučnih i nepokolebljivih žena različitih generacija te obiteljskih i socijalnih zaleđa, kao i na pozornici Dolby Theatrea u Los Angelesu, na kojoj je sve prošlo u znaku aktualnih seksualnih skandala koji potresaju Hollywood i kampanja #metoo i Time’s Up. Dok se o tim temama istupalo ponajviše ozbiljno i sa zamjetnim angažmanom i kritičnošću, uz očekivano uglavnom duhovite komentare i dosjetke voditelja Jimmyja Kimmela, kompleksni ženski likovi većinom su posve zasluženo vladali nominiranim i nagrađenim filmovima.

 

 


Frances McDormand
Press Association/PIXSELL

 

U nezasluženo Oscarom za najbolji film ovjenčanoj znatno precijenjenoj fantastičnoj pustolovnoj romantičnoj drami Oblik vode Guillerma del Tora, koja se okitila još trima Oscarima, uključujući onaj za najbolju režiju, te koja pretpostavljivo proračunato zagovara prava svih manjinskih skupina, protagonistica je tako nijema i izgledom krhka, ali u ostvarenju svojih ciljeva nezaustavljiva čistačica u vojnom znanstvenom istraživačkom centru. Nju sjajno tumači u kategoriji najuspjelije glavne ženske uloge zasluženo nominirana Sally Hawkins, koja je ostala kratkih rukava jer je nagrada pripala raspoloženoj Frances McDormand, koja je lik grube i cinične majke koja u Tri plakata izvan grada očajnički traga za silovateljem i ubojicom svoje kćeri kreirala povremeno na rubu karikaturalnosti i autoparodičnosti. I Tri plakata... nominirana su za najbolji film, baš kao i Spielbergova aktualno angažirana i u kontekstu novinskog izdavaštva danas nezamisliva faction-drama Novine, koju ravnopravno s Tomom Hanksom nosi Meryl Streep u roli pomalo nesigurne ali u ključnim trenucima odlučne Kay Graham, vlasnice Washington Posta, koja je 1971. pristala u svojim novinama objaviti po američki angažman u Vijetnamu izrazito kompromitirajuće „Pentagon papers“. Nominaciju u kategoriji glavne ženske uloge osvojila je i odlična Margot Robbie za ulogu Tonyje Harding u fikcionaliziranoj biografskoj crnohumornoj drami Ja, Tonya, u kojoj je sudjelovanjem u napadu na konkurenticu Nancy Kerrigan trajno obilježenu klizačicu izvrsno utjelovila kao nezrelu, nesigurnu, nesretnu i izgubljenu mladu ženu koja traga za priznanjem, prihvaćanjem i ljubavlju. Za ulogu Tonyine beskrupulozne i kako se čini bezosjećajne majke LaVone Oscar je zasluženo osvojila izvrsna Allison Jenney, premda ne bi bilo nepravedno ni da je nagrada dodijeljena sjajnoj Laurie Metcalf, koja u naizgled „maloj” i „običnoj”, no pametnoj, slojevitoj, autentičnoj, osjećajnoj i duhovitoj humornoj egzistencijalnoj drami Lady Bird tumači Marion McPherson, stoicizmom u nošenju sa životnim izazovima i nedaćama obilježenu brižnu majku tinejdžerice Christine. Njoj je, pak, nadimak Lady Bird iliti Bubamara, a dojmljivo i vrlo iznijansirano utjelovljuje ju također u kategoriji najbolje glavne uloge nominirana Saoirse Ronan, darovita karakterna mlada glumica koja sazrijeva i razvija se u svakoj novoj ulozi.

U romantičnoj drami Fantomska nit uvijek intrigantna Paula Thomasa Andersona (Bit će krvi, Master, Skrivena mana), koja je od šest nominacija potvrdila onu za najbolju kostimografiju, čime joj je nanesena velika nepravda jer je riječ o ostvarenju supriornijem i Obliku vode i Tri plakata izvan grada, u kategoriji sporedne ženske uloge nominirana Lesley Manville odradila je odličan posao. Za razliku od Andersonova filma, u kojem je Daniel Day Lewis navodno ostvario posljednju ulogu, za četiri Oscara nominirana drama Mudbound redatelja Deeja Reesea kod nas još nije distribuirana, pa se o njoj zasad ne može suditi, no može se pretpostaviti da je također za najbolju sporednu glumicu nominirana pjevačica i glumica Mary J. Blige podjednako uvjerljiva. Naposljetku, u kontekst ženske dominacije na ovogodišnjoj dodjeli Oscara uklapa se i to što je u četveročlanom timu, koji je za šminku u biografskoj drami Prijelomni čas osvojio Oscar (nagrada je pripala i najboljem glumcu Garyju Oldmanu, koji je dojmljivo utjelovio Winstona Churchilla) sudjelovala i Hrvatica Ivana Primorac. Iako joj pozlaćeni Akademijin kipić nije i dodijeljen – otpala je zbog pravila o najviše tri osobe koje mogu biti nominirane – to nimalo ne umanjuje njezin uspjeh.

Vijenac 627

627 - 15. ožujka 2018. | Arhiva

Klikni za povratak