Vijenac 627

Glazba

CIKLUS SFUMATO: Zbor HRT-a i solist Toni Nežić, dir. R. Homen, HGZ, 6. ožujka

Izvrsna Mokranjčeva Liturgija

Ivana Jurenec

Na šestom ovosezonskom koncertu u sklopu ciklusa Sfumato Zbor HRT-a 6. ožujka u Hrvatskom glazbenom zavodu predstavio je jedno od kapitalnih djela pravoslavne liturgije. No prije glavnoga dijela večeri publika je mogla čuti pet repertoarnih zborskih skladbi posvećenih Bogorodici iz pera Sergeja Rahmanjinova, Arva Pärta, Vlade Sunka, Alfreda Schnittkea i Franza Xavera Biebla, u izvedbi gostujućeg ansambla. Cappelu Odak od utemeljenja 2010. vodi profesorica na Muzičkoj akademiji Jasenka Ostojić, koja se profilirala ponajprije kao vokalna dirigentica. Za ovu je prigodu izabrala raznolik program kojim je zbor pokazao solidno vokalno umijeće, uz lijep solo zapjev Fabijana Komljenovića u Bieblovoj skladbi Ave Maria. Zbor i dirigentica interpretacijom su pružili skladan i dobar uvod u izvedbu Liturgije Sv. Jovana Zlatoustog Stevana Mokranjca, kojom su Zbor HRT-a i solist Toni Nežić, pod ravnanjem Roberta Homena, oduševili publiku.

 


Zbor HRT-a, solist Toni Nežić i dirigent Robert Homen nakon koncerta
Snimila Marija Štilinović / HRT

 

Djelo je od nastanka 1895. sastavni dio pravoslavne liturgije, a ubrzo je ušlo u zborski repertoarni kanon. Uobičajena izvedba liturgije, ujedno i ona koju je čula publika u HGZ-u, a istodobno i slušatelji Trećeg programa Hrvatskoga radija, donosi verziju liturgije s jektenijama za solo glas koje je uglazbio i sa zborskim ulomcima uskladio skladatelj Vojislav Ilić. Različita uporišta na kojima se Mokranjac nadahnjivao, između ostaloga i etnomuzikološki rad te starocrkveno pjevanje istočnog obreda, sadržani su i u Liturgiji.

Dirigent Robert Homen, iza kojeg je višedesetljetno iskustvo u području rada s raznim (crkvenim) zborovima, znalački je oblikovao interpretaciju. Iako je tekstura skladbe uglavnom homofona, do izražaja je došlo umijeće pojedinih dionica, primjerice izvrsnih basova u dubokim lagama, a valja pohvaliti solistički kvartet u stavku Tebje pojem. Cijeli je ansambl bio usuglašen, uz tek neznatna ritamska iskliznuća na počecima stavaka, koja nisu pokvarila cjelokupan dojam. Zbor, zvukovno ujednačen, zadržao je visoku kvalitetu izvedbe u svih deset stavaka liturgije (Svjatij Bože; Aliluja; Heruvimska pesma; Dostojno i pravedno jest; Svjat; Tebje pojem; Dostojno jest; Hvalite; Blagosloven; Budi imja Gospodnje), pridajući pažnju izgovoru teksta i međusobnom osluškivanju. S jasnom vizijom dirigent Homen ostvario je nadasve homogen zvuk i raznolikost u pogledu dinamičke palete, dobro podcrtavši atmosfere pojedinih stavaka, izražene harmonijskim aspektom. Odličnoj recepciji izvedbe djela kod publike pridonio je i mladi bas Toni Nežić, čija je izvedba jektenija bila intonativno i interpretacijski sigurna, uz velik trud uložen u izgovor teksta. Iako je u stilskom pogledu zasmetao vibrato prisutan u (srećom rijetkim) višim registrima, cjelokupan dojam Nežićeve izvedbe solo jektenija, kao i mjestimična preklapanja sa zborom, izvrstan je, kao i izvedba u cjelini, što je publika prepoznala i nagradila velikim pljeskom.

Vijenac 627

627 - 15. ožujka 2018. | Arhiva

Klikni za povratak