Uz 14. međunarodni festival dokumentarnoga filma Zagreb Dox
Premda na 14. izdanju Međunarodnog festivala dokumentarnog filma Zagreb Dox nije prikazano nijedno u cjelini iznimno ostvarenje, i ovogodišnji je festival bogatstvom i raznovrsnošću programa, ujednačeno visokom prosječnom kakvoćom prikazanih filmova, odvažnošću da se bez kalkulacija usmjeri na intrigantne i provokativne teme te fokusiranošću na intimne, obiteljske i društvene drame potvrdio da je riječ o manifestaciji koja zasluženo uživa status najzanimljivijeg, a prema mnogima i najuspjelijega domaćeg filmskog festivala. Kojom god temom da se bave i na koji god način da je obrađuju, dokumentarci raspoređeni u četrnaest programa ovogodišnjeg Zagreb Doxa čine to mahom s izraženim autorskim pečatom, inteligentno, studiozno i s mnogo stila.
Zagreb Dox najuspjeliji je domaći filmski festival
Snimio Marko Prpić / PIXSELL
Veliki pečat u ovogodišnjoj međunarodnoj konkurenciji posve je zasluženo osvojio dokumentarac O očevima i sinovima podrijetlom sirijskog scenarista i redatelja Talala Derkija, čiji je uspjeli film Povratak u Homs u istoj kategoriji pobijedio na Zagreb Doxu 2010. Djelo prethodno ovjenčano velikom nagradom žirija na festivalu Sundance nastajalo je dulje od dvije godine, tijekom kojih su se Derki i snimatelj Kahtan Hassoun lažno predstavljali velikim pobornicima Islamske države i džihada. To su činili sa željom da upoznaju i što neposrednije kamerom predoče svakodnevicu u Islamskoj državi i u obitelji Abu Osame, borca i jednog od utemeljitelja Al-Nusre, sirijske inačice Al-Kaide. Pod izgovorom da žele snimiti dokumentarac koji će veličati i afirmirati njih i njihovu borbu, Derki i snimatelj Hassoun su u redateljevu rodnom kraju, mjestu Idlibu na sjeveru Sirije, dvije godine živjeli ponajviše s Abu Osamom i njegovom djecom, uz upadljivu i znakovitu izočnost žena. Dok upoznajemo očekivano radikalne stavove krajnje odlučna i nepokolebljiva Abua Osame, oni koji su autoru i gledateljima najvažniji njegova su djeca.
Konkretno, dvojica sinova od osmero djece, trinaestogodišnji Osama, kako kaže ponosni otac rođen na datum obljetnice rušenja njujorških blizanaca 11. rujna te nazvan po Osami bin Ladenu, i dvanaestogodišnji Ayman, također nazvan po jednom za Abu Osamu velikom borcu. Dok je Osama razmjerno grub klinac koji se tuče i igra rata te želi slijediti očev put, na kojemu će ga na početku obuke za ratnike ostaviti završnica filma, Ayman je senzibilan dječak koji lako zaplače i kojemu je draža škola. Dječaci pred kamerama općenito su grubi i skloni nasilju, pa kamenjem gađaju djevojčice i od praznih plastičnih boca u igri rade lažna „minska polja“.
Velikim pečatom ovjenčan je film O očevima i sinovima redatelja Talala Derkija
Osobito je provokativna sekvenca u kojoj jedan od sinova pronađenu pticu ubije tako da joj prereže vrat te se pohvali da ju je ubio na način na koji njegov otac ubija ne prijatelje. U toj se sekvenci dječja zaigranost i naivnost na začudan i efektan način spajaju s nemilosrdnošću i brutalnošću. Dok se u liku oca oslikava i naglašeno patrijarhalna organizacija kalifata, u dijelu je autorskoga fokusa i vrlo zanimljiv odnos dvojice klinaca, dominantnijeg Osame sa submisivnijim Aymanom. Najemotivniji, a možda i najintrigantniji dijelovi filma su oni u kojima pratimo obiteljsku svakodnevicu Abua Osame, konkretno njegove igre s djecom, u kojima se čovjek koji sudjeluje u egzekuciji skupine mladih sirijskih boraca s neprijateljske strane te koji je predstavljen kao fanatik koji ima samo jedan sveti cilj i koji će u akciji razminiranja izgubiti stopalo, predstavlja i kao brižan, zaigran i nasmijan otac koji voli svoju djecu i planira njihovu budućnost. To je budućnost mučenika i šehida, iz perspektive zapadnjačkoga gledatelja nevesela i naposljetku tragična, no iz motrišta Abua Osame herojska i slavna. Film O očevima i sinovima skladno je dramaturški i narativno uobličen, djelo se vizualno i izvedbenim prosedeom u cjelini oslanja na iranski novi val, a imponira hrabrost redatelja i snimatelja da se odvaže na potencijalno kobno dvogodišnje druženje s čovjekom koji očito ne drži zarobljenike.
Posebna priznanja u međunarodnoj konkurenciji dodijeljena su dokumentarcima Grad sunca gruzijskog autora Ratija Onelija te Džungla te poznaje bolje Kolumbijke Juanite Rodríguez Onzaga. Među ostalim nagradama već ovjenčan i Srcem Sarajeva za najbolji dokumentarac, Grad sunca nudi vizualno dojmljiv i povremeno gotovo hipnotički snažan prikaz svakodnevice malobrojnih stanovnika mjesta Čiatura u zapadnoj Gruziji, naselja izgrađena oko rudnika iz kojeg se nekad crpila polovina svjetskih potreba za manganom. Rudnik danas životari, no stanovnici i dalje održavaju čak i razmjerno bogat život koji uključuje i vjenčanja, kazališne predstave, koncerte, a tu su i dvije mlade atletičarke koje se pripremaju za Olimpijske igre. Među stanovnicima su nastavnik glazbe Zurab, koji dodatno zarađuje prodajom armature iz betonskih blokova koje razbija, rudar Arčil, koji nastupa u amaterskoj kazališnoj skupini, te nekoliko sredovječnih žena koje se okupljaju na „babinjacima“. Svakodnevica je vrlo učinkovito dočarana cikličkim ponavljanjima nekih radnji koje likovi rade, poput razbijanja betonskih blokova, silazaka u rudnik i trčanja atletičarki, a neke se manifestacije i razvijaju, poput kazališne predstave i vjenčanja, te one služe kao provodna narativna nit. U filmu spora ritma, dugih kadrova i polagana kretanja kamere, što rezultira poetičnim ugođajem i djelomičnom filozofičnošću, dan je prilično efektan kontrast sumorne socijalne sredine i neuništive ljudske egzistencije, s dotrajalim rudarskim i industrijskim kabelima i žicama koje izgledaju poput krvožilnoga sustava mjesta koje je trošno i raspada se.
Na prošlogodišnjem berlinskom festivalu ovjenčan posebnom nagradom međunarodnog žirija u programu Generacija 14plus, dokumentarac Džungla te poznaje bolje Juanite Rodríguez Onzaga kratko je autobiografsko ostvarenje u kojem autorica s bratom Pablom tijekom putovanja krajolicima Bogote i Kolumbije pokušava okončati traumu davnog očeva ubojstva te pronaći njegov duh i pomiriti se s njim. Već iz navedenoga jasno je da je riječ o mističnom i metafizičkom putovanju tijekom kojega se stvarno isprepleće s oniričnim, svjetlo s tamom i život sa smrću. Cjelina je poetična i obilježena magičnim realizmom, sve do završnice u kojoj autorica, koja gledatelje kroz film vodi glasom u offu, u džungli ne ugleda teško razaznatljiva bika te zaključi da se tako otac, odnosno njegov duh, oprašta s njima. Iz svega navedenog jasno je da se tijekom gledanja neizbježno nameću asocijacije na Márqueza te u filmskom kontekstu na Apichatponga Weerasethakula.
U regionalnoj konkurenciji Veliki je pečat osvojio film Druga strana svega autorice Mile Turajlić, biografski i aktivistički portret autoričine majke, ugledne beogradske aktivistice i predstavnice građanskoga pokreta otpora iza koje je tri desetljeća djelovanja. Polazeći od toga da je beogradski stan njezine obitelji nekad bio znatno veći, ali su u nacionalizaciji nakon Drugoga svjetskog rata jedna vrata zatvorena te se u tako izdvojen dio stana uselila druga obitelj, a nekad su u nekim prostorijama živjeli još neki ljudi, autorica stvara i sliku društva u kojem samo mijena stalna jest, dok protagonistica zaključuje da današnje generacije pa i sama autorica moraju voditi nove borbe za demokraciju i boljitak, ako su na to spremne i za to sposobne.
Posebno priznanje u regionalnoj konkurenciji dodijeljeno je u hrvatsko-slovenskoj suprodukciji realiziranom opservacijskom filmu Dani ludila autora Damiana Nenadića, a u istoj se konkurenciji izdvojio i hrvatski dokumentarac Josipa, volim te Jadranke Cicvarić Šiftar i Senada Zemunovića. Dani ludila govore o dvoje mentalno nestabilnih i od obitelji i društva odbačenih ljudi, mladoj Maji i sredovječnom Mladenu, osobama obilježenima lošim odnosima s roditeljima i obiteljima te ovisnošću o tabletama, koji se k tome smatraju žrtvama psihijatara i njihovih tretmana. Dok je Maja prema vlastitim riječima već u dobi od sedam godina shvatila da je zarobljena u pogrešnom spolu, što je granična crta njezina poremećaja, Mladenu su se problemi javili nakon povratka s odsluženja vojnog roka, a oboje su članovi udruge Ludruga, u kojoj s članovima kao terapeut radi i Leon Lučev. Dani ludila vrlo je dobar dokumentarac koji postavlja intrigantna pitanja o nedostatku iskrene zainteresiranosti društva i zdravstva za probleme mentalno nestabilnih i „drukčijih“ osoba. Duševnom nestabilnošću obilježena je i Josipa iz filma Josipa, volim te, vrlo senzibilna, inteligentna, osjećajna i duhovita djevojka koju je od četvrte do dvanaeste godine seksualno zlostavljao tetak, nakon čega je pokušala suicid, dok se danas reže i bode te pije antidepresive i antipsihotike. Dokumentarac o njoj najprije je počeo snimati Senad Zemunović, koji se u nju zaljubio, pa film koji je završila Jadranka Cicvarić Šiftar supotpisuje kao redatelj i snimatelj. Riječ je o emotivnom, tjeskobnom i neposrednom filmu čija je protagonistica suptilno i sućutno približena gledateljima, sa svim svojim stanjima, razmišljanjima, strahovima, nadama i dvojbama.
Klikni za povratak