Vijenac 624

Matica hrvatska

Uz knjigu Davora Salopeka 13 arhitektonskih razgovora

 

Živi arhitektonski razgovori

Karin Šerman

Faseta po faseta, aspekt po aspekt, rakurs po rakurs, polagano se, ali uvjerljivo sklapa slojevit i višedimenzionalan mozaik misli o hrvatskoj arhitekturi. I to zadnje vrijeme nekako posebno plodno i ubrzano pa tako recentno svjedočimo odista pojačanoj produkciji naslova o hrvatskoj arhitekturi. Sve su to odreda važna i vrijedna djela, mahom različitih profila i karaktera – od sustavnih kritičkih pregleda, zbirki teorijskih eseja, monografskih prikaza pojedinih autora, povijesnih razdoblja ili tipologija, pa sve do obrade pojedinih karakterističnih pojava i fenomena.

A sada nam u taj uvjerljivi recentni niz stiže i posebno zanimljiv, svjež i šarmantan novi prilog – šarmantan i po formi i po sadržaju – knjiga živih arhitektonskih razgovora. Riječ je o razgovorima koje je arhitekt Davor Salopek 1978–1980, kao tadašnji glavni i odgovorni urednik središnjega arhitektonskog glasila u Hrvatskoj, časopisa Čovjek i prostor, vodio s trinaest istaknutih protagonista hrvatske arhitektonske scene.

Mnogo je elemenata u tim razgovorima dobro pogođeno.

Prvo, izabrani su sjajni sugovornici – arhitekti koji svojim življenjem i, recimo to tako, disanjem arhitekture mogu autentično, provjereno i proživljeno posvjedočiti i prenijeti svoja testirana i propitana razmišljanja i uvjerenja. Neki od njih tada su već apsolutni autoriteti, korifeji hrvatske arhitekture, neki pak još mladi, nadolazeći, poneki već višestruko potvrđeni i afirmirani. Neki su od njih aktivni arhitekti, neki pedagozi, istraživači, teoretičari; neki djelatni u Hrvatskoj, neki u inozemstvu; neki aktivni u sferi arhitekture, neki u njoj eksternim no komplementarnim sferama, sugovornici koji svojim profilima pokrivaju čitavi spektar arhitektonskih izazova i zadataka.

Potom, izabrana su sjajna pitanja – seriozna, slojevita, teška, istinski središnja i bitna. Njihovu izboru zasigurno je pripomoglo i samo vrijeme razgovora. Naime, riječ je o 1978, o intelektualno i kulturološki burnu trenutku uznapredovala postmoderniteta, dakle vremenu radikalne smjene paradigmi mišljenja, žestoke revizije modernističkih temelja i, generalno, markantne erupcije teorijskog teksta i pristupa. Pitanja su stoga očekivano kompleksna i teorijski intonirana – pitanja arhitekonskog jezika, znaka i značenja, grada kao kulturnog artefakta, pitanja regionalizma i autohtonosti, graditeljske baštine i povijesti, pitanja odnosa arhitekture i umjetnosti, ili pak pitanja o arhitekturi kao umjetnosti, pa pitanja o socijalnoj svijesti i angažmanu, o stvaralačkim vrijednostima i prosedeu, o etičkoj dimenziji arhitekture, o edukaciji. Pitanja, dakle, o kojima i dan-danas željno iščekujemo čuti mišljenja.

I konačno, sjajna je bila sama ta forma razgovora – dinamična, živa, neposredna, direktna i iskričava, koja sugovornike tjera brzo do poante i neuvijene konfrontacije s temom, što pak tekstu jamči žustar tempo i dinamičnost čitanja. Dobar moment ovdje jest i da je svim sugovornicima postavljen, u principu, isti niz pitanja – što omogućuje korisno kompariranje njihovih mišljenja i stajališta. A s druge strane, pitanja su također u finesama i vrlo suptilno i mudro prilagođena pojedinim sugovornicima, kako bi im se najviše približila u njihovim specifičnim bavljenjima i iskustvima.

Usporediti se tako mogu razmišljanja i pristupi raznih generacija, raznih stvaralačkih profila, raznih disciplinarnih iskustava, raznih utemeljenja; doznati se može što o krucijalnim pitanjima arhitektonske kulture i kulture prostora misle Planić, Neidhardt, Emili, Rašica, Kolacio, Šegvić, Magaš, Sekulić Gvozdanović... Pitanja su to koja tjeraju sugovornike na intimno sučeljavanje s vlastitom kreativnom svijesti. I premda u svojoj intonaciji odista otkrivaju tada aktualne postmodernističke teme, pitanja zapravo, u svojoj biti, a posebno u dobivenim odgovorima, zapravo razotkrivaju mnogo dublje, bezvremenske i univerzalne temelje, koji duboko određuju samu bit hrvatske arhitekture i postojano rukovode ovdašnje arhitektonsko razmišljanje i djelovanje.

Ova knjiga tako u biti donosi svojevrsne „proživljene teorije“, dragocjene „baštinjene misli“ (neposredne, osobne i duboko prigrljene konceptualne oslonce), koje, premda sada skoro već i četrdeset godina stare, i danas otkrivaju koliko su nevjerojatno svježe, relevantne, zanimljive i aktualne. Uzete sve zajedno, one su zapravo dragocjen prodor u slojeve ovdašnjega teorijskog aparata kao plodna supstrata hrvatskog arhitektonskog djelovanja – pomno konstruirane stepenice koje s pouzdanjem vode do temeljne kote hrvatske arhitektonske misli i teorije.

Treba stoga čestitati autoru na dobro koncipiranim, sjajno vođenim i brižno pripremljenim razgovorima, kao i na ideji i inicijativi da se oni ponovo sakupe i objave u obliku knjige, čime i sami izvorni tekstovi dobivaju novu kvalitetu, nov kontekst, zaokruženost i novo značenje.

No osim što je tako dobro postavljena te funkcionalno opremljena potrebnim pratećim biografskim podacima i prilozima, knjiga je i posebno lijepo oblikovana, što ionako atraktivnu štivu jamči i dodatnu kvalitetu i užitak čitanja. Stoga ovim upućujemo poziv svima da se tom užitku s povjerenjem prepuste i s dobitkom urone u slojeve ove atraktivne i zanimljive knjige.

Vijenac 624

624 - 1. veljače 2018. | Arhiva

Klikni za povratak