Vijenac 624

Film

Uz kinopremijeru filma Happy End redatelja Michaela Hanekea, Francuska, Njemačka, Austrija, 2017.

Bez sretnog kraja

Josip Grozdanić

Kad se na samu početku teksta ustvrdi da je obiteljska drama Happy End ponešto slabije ostvarenje u novijem dijelu opusa velikog mizantropa te podjednako velikog moralista i pesimista Michaela Hanekea, to ne znači i da je riječ o slabu filmu. Naprotiv, posrijedi je još jedno dominantno tematski a manjim dijelom i izvedbeno tipično djelo autora kojega nazivaju „novim Fassbinderom“, kojem je u ostvarenjima Sedmi kontinent, Bennyjev video i 71 fragment u kronologiji slučajnosti dao neskrivene posvete. U filmu prikazanu u konkurenciji Cannesa te nominiranu za Europsku filmsku nagradu u kategorijama najbolje europske glumice (uobičajeno izvrsna Isabelle Huppert) i glumca (uvijek sjajni i autoritativni Jean-Louis Trintignant), Haneke se na u nekim segmentima svjež i provokativan način bavi mnogima od svojih omiljenih tema, od dječje psihopatologije kojoj se posvetio u Bennyjevu videu i Bijeloj vrpci (u određenoj mjeri i u remek-djelu Skriveno), preko ugroženosti i propadanja (francuske) buržoazije nalik onima u Skrivenom, do naznaka rasizma iz drame Šifra nepoznata (Code inconnu: Récit incomplet de divers voyages) i eutanazije iz njegova prethodnog filma Ljubav.

Ovdje se Haneke dobrim dijelom nalazi na terenu također velikog moralista Claudea Chabrola, konkretno iz Chabrolove autorske faze u 90-im godinama prošlog stoljeća, iz filmova Pakao, Izvršenje i Hvala za čokoladu, u kojima je veliki francuski sineast kreirao razorne prikaze truleži francuske buržoazije na primjerima manje ili više trulih obitelji iz više srednje i gornje klase.

Na gotovo identičan način trula je i obitelj u fokusu Happy Enda, koju ponajviše upoznajemo iz motrišta trinaestogodišnje Eve, inicijatorice drame koja će antidepresivima najprije za probu otrovati hrčka, a ubrzo i vlastitu majku, kojoj nikad ne vidimo lice i koja će poslije preminuti, da bi djevojčica dospjela u Calais, u novu obitelj oca Thomasa (odlični Mathieu Kasasovitz) i njegove supruge Anaïs. U toj obitelji nemoguće je pronaći stabilnu i uvjetno rečeno „normalnu“ osobu, a njome dominira posesivna Anne (Huppert), koja pokušava održati makar privid kakva-takva sklada, skrbeći o bipolarnim poremećajem pogođenu i iracionalnim postupcima sklonu sinu Pierreu (vrlo dobar Franz Rogowski iz Victorije Sebastiana Schippera), o obiteljskoj građevinskoj tvrtki u kojoj je došlo do nesreće sa smrtnim posljedicama te o pomalo dementnom ocu Georgesu (Trintignant) i bratu Thomasu.

Georges je očajan starac koji želi eutanaziju, a budući da ona u Francuskoj nije dopuštena bezuspješno će pokušati samoubojstvo najprije udaranjem automobilom u drvo, da bi završio u invalidskim kolicima, a poslije utapanjem, u čemu će mu pomoći unuka Eve. Ljubavi, empatije ili bilo kakvih iskrenih osjećaja u obitelji Laurent nema ni u tragovima, jer Thomas vara i drugu suprugu Anaïs, djed je mizantrop koji prezire sve članove obitelji osim možda kćeri Anne, kojoj pak nije važna bit, nego samo i barem privid skladne obitelji iz gornje srednje klase.

Hanekeov redateljski postupak distanciran je i u dobroj mjeri hladan, a vizualna faktura gotovo dokumentaristički „nezainteresirana“, osobito u uvodu u kojem Eve s asocijacijama na Što je Iva snimila 21. listopada 2003. Tomislava Radića digitalnom kamerom bilježi zbivanja u sredini u kojoj planira i provodi trovanja, da bi u sekvenci u kojoj Pierre u jednom od svojih ispada na svečani obiteljski ručak u restoranu pokuša uvesti skupinu migranata obiteljska dekadencija i trulež bili podignuti na višu, društvenu razinu. To je društvo u kojem radnici ginu na gradilištima, djeca ubijaju roditelje, ljubav i empatija su nepoznati pojmovi, a ono što je isključivo važno jest forma, i na obiteljskoj i na socijalnoj razini. Haneke je i ovdje vješt u hladnoj, cerebralnoj i neumoljivo preciznoj analizi patologije suvremenog europskog društva, u konkretnom slučaju francuskoga, kojim se pozabavio u Skrivenom, no isto vrijedi i za austrijsko i njemačko društvo.

Donekle je i autoreferentan, jer u sekvenci u kojoj djed Georges unuci Eve priča o tome kako je iz milosrđa ugušio umiruću suprugu, asocijacije i scene iz Ljubavi same se nameću. Najveći problem filma leži u tome što je sve ono što gledamo za Hanekeove standarde nekako obično i razmjerno očekivano, u suglasju s likovima realizirano bez strasti i osjećaja te gledatelj vrlo brzo shvaća da ne mari ni za jednog od likova, pa ni za formalnu protagonisticu Eve. Hladnoća kojom Eve eksperimentira trujući hrčka i majku identična je hladnoći kojom se Haneke odnosi prema likovima, a tolika mizantropija i pripadni cinizam odbijaju gledatelje.

Vijenac 624

624 - 1. veljače 2018. | Arhiva

Klikni za povratak