JAZZ AD LIBITUM
Pijanista i skladatelja Zvjezdana Ružića možemo smatrati novim imenom, iako će ga se bolji poznavatelji jazza prisjetiti kao dugogodišnjeg člana i solista malih sastava, odnosno kvarteta Borne Šercara Jazziana Croatica, s kojim je ostvario i nekoliko zapaženih diskografskih projekata. Rođen je 1988. u Rijeci – jednom od danas najsnažnijih hrvatskih jazz središta, napose vrsnih gitarista, Darka Jurkovića Charliea, Spartaca Črnjarića, Elvisa Stanića pa i mladog Brune Mičetića, a naravno i niza drugih izvrsnih i afirmiranih jazz glazbenika, svirača drugih instrumenata.
Nakon temeljnog obrazovanja, Ružić s već nekim jazz iskustvima, upisuje studij jazz glasovira na Kärntner Landeskonservatoriumu u Klagenfurtu u klasi američkog jazz pijanista i Roba Bargada, koji je jednom gostovao i u Zagrebu. Uz to Ružić je nazočio i seminarima poznatih pijanista jazza poput Emila Spanyia, a učio i s afirmiranim pijanistom i zagrebačkim zetom Davidom Gazarovim. Godine 2007. svirao je s riječkom grupom Rivers na jazz festivalu u Velikoj Britaniji, a sa sastavom Jazziana Croatica nastupao u više zemalja i u gradovima poput Münchena, Budimpešte, Pariza i Milana te na sveučilištu UCLA u Schoenberg Hallu u Kaliforniji. Tu je i niz drugih nastupa što je evidentno dovelo i do Ružićevih skladateljskih rezultata koji su postali integralnim dijelom njegova današnja pijanističkog djelovanja. A u tom se autorskom kontekstu Ružić, kako sam izjavljuje rukovodi mišlju da je danas teško govoriti što je jazz a što nije, referirajući se na navodnu izjavu Milesa Davisa da je definiciju jazza već davno trebalo zamijeniti terminom „improvizirana glazba“. Takva dilema podsjeća da razliku između jazza, i onog što jazz nije, bolji poznavatelj može odmah osjetiti. Ružićeva skladba Moreška nagrađena 2016. jedan je od takvih eklatantnih primjera. I druge skladbe na Ružićevom diskografskom prvijencu, CD-u The Knightingale Cabaret, ostvarene su u tom glazbeno-skladateljskom kontekstu. Drugi Ružićev CD Elfin Farewell, ostvaren sa sekstetom i snimljen u Rijeci, koncertnu promociju ima u tri grada. Zagrebu, u dvorani Blagoja Berse, Opatiji i Puli i predstavlja prema autorovim riječima njegovo dosada najznačajnije glazbeno postignuće. U pojedinim skladbama naziremo i melodijske elemente našeg folklora. Novost je ipak recentniji i nešto moderniji Ružićev pristup izvođenju i interpretaciji zadanog materijala, koji se prema vlastitim izjavama prije otprilike godinu dana susreo i oduševio s već pomalo zaboravljenim analognim sintetizatorom „mellotronom“, poznatim u jazzu iz razdoblja šezdesetih godina prošlog stoljeća, a koji je prema Ružićevim riječima bio okosnicom i idejnim pokretačem stvaranja albuma Elfin Farewell. I u tom se projektu kao i na zagrebačkoj promociji albuma predstavio recentni hrvatsko-slovenski sekstet Zvjezdana Ružića u sastavu Zvjezdan Ružić glasovir i mellotron, Tomaž Gajšt truba, Vojkan Jocić sopran-saksofon, Lenart Krečič tenor-saksofon, Luka Veselinović kontrabas i Adriano Bernobić bubnjevi. No u ovom zadnjem projektu, u izvođenju skladbe Elfin Farewell Ružić, poseže i za vokalima bugarske vokalne solistice Neli Andrejeve i njezina vokalnog sastava Nusha. Kad sve to poslušamo dolazimo do njegova jasna poimanja već spomenute sinteze glazbene fuzije folklornih utjecaja, potom modernog tipa improvizacije i već prepoznatljivog koncepta današnjeg suvremenog europskog jazz izričaja.
Pijanist i autor Zvjezdan Ružić svrstava se tako među naše vodeće interprete originalnog hrvatskog modernog jazza o kojem će zasigurno još biti riječi.
Ružić se trudi u Rijeci, a i drugdje, sakupiti novčana sredstva za najavljenu, i za njega svakako vrlo važnu predstojeću turneju, koja ga kao i njegov sastav očekuje u Kini gdje bi uskoro trebao održati nekoliko koncerata i na taj način tamo predstaviti dio recentne hrvatske jazz scene.
Klikni za povratak