Vijenac 620

Glazba

Gaudeamus, novi koncertni ciklus Dvorane Lisinski, 22. studenog

Budućnost glazbe

Jana Haluza

Gaudeamus, radujmo se, početak je poznate latinske himne koju su prisvojili studenti svijeta, ali i naziv novoga ciklusa KD Vatroslava Lisinskog u Zagrebu. Posvećen je mladima, i to najboljima od najboljih: pobjednicima uglednih međunarodnih glazbenih natjecanja u zemlji i svijetu. Niz od četiri koncerta najavljenih u ovoj prvoj sezoni započeli su 22. studenog prvoplasirani na zagrebačkom violinističkom natjecanju Vaclav Huml, hrvatsko-japanski violinist rođen i nastanjen u Austriji Luka Ljubas, te pobjednik posljednjega najvećeg svjetskog pijanističkog natjecanja Frédéric Chopin u Varšavi, južnokorejski pijanist Seong-Jin Cho. To je bila iznimna prigoda da čujemo njihove interpretacije remek-djela romantične koncertne literature iz pera Čajkovskog i Chopina, upravo idealnog repertoara za otkrivanje neprijepornih umjetničkih kvaliteta pred zahtjevnom publikom atraktivnih koncertnih ciklusa Dvorane.

Na istoj se pozornici ove veljače Luka Ljubas već predstavio izborivši se u prvi plan klasične glazbene scene pobjedom ove veljače na Humlu kao prvi Hrvat u jubilarnih četrdeset godina održavanja natjecanja u Zagrebu u spomen na nekadašnjeg osnivača tzv. Zagrebačke violinističke škole. Iako je Hrvat samo po ocu, dok zahvaljujući majci Japanki ima i japansku putovnicu, 21-godišnjeg smo violinista, studenta bečkoga glazbenog sveučilišta, prigrlili kao našega guslarskog mesiju. Kompletan je proizvod bečke škole u kojoj se spajaju najbolje tradicije srednjoeuropskog muziciranja s prokušanom ruskom školom nekadašnjih sovjetskih iseljenika. Već ima zavidnu sviračku karijeru, a u antologiju Humlova natjecanja ući će i kao prvi pobjednik koji je istodobno dobitnik upravo svih popratnih nagrada koje su mu osigurale nastupe na nizu koncerata u Hrvatskoj. Njegova je svirka besprijekorna, ton na dragocjenom glazbalu Guadagnini iz 18. stoljeća dubok, strastven i alikvotno raskošan, a suradnja sa Simfonijskim orkestrom HRT-a pod vodstvom maestra Tončija Bilića u skladu s očekivanjima od jednog skorašnjeg virtuoza na svjetskoj glazbenoj sceni. Publika je s oduševljenjem prihvatila njegovo dopadljivo muziciranje u Violinskom koncertu Čajkovskog, nakon čega je uslijedio Scherzino Franje Krežme. U drugom je dijelu večeri pred isti orkestar stupila možda i trenutačno najveća svjetska pijanistička zvijezda, Južnokoreanac Seong-Jin Cho, koji bi, da je slučajno bio i jedini solist na koncertu, izazvao mnogo više interesa javnosti. Ovako je njegov prvi dolazak u Hrvatsku ostao u sjeni pokretanja novog, još javnosti nepoznata i u medijskoj komunikaciji nedovoljno konkretizirana koncertnog ciklusa, i nastupa nakon već poznata domaćeg ljubimca publike. Cho ruši sve predrasude zapadnjačke arogancije spram istočnjačkih interpreta zapadnoeuropske klasične glazbene tradicije.

Njegovo je tumačenje 2. Chopinova klavirskog koncerta ispunilo akustiku dvorane savršenim tonskim perlama i nesputanim mladenačkim žarom koje nadilazi bilo kakve nacionalne, rasne i prostorne granice. No 23-godišnji se umjetnik već petu godinu napaja na izvorima zapadnoeuropskih središta, sa 18 stigao je u Pariz na studij kod Michela Béroffa, a prije tri se mjeseca trajno nastanio u Berlinu, gdje je nedavno debitirao s Berlinskom filharmonijom (kao zamjena za bolesnoga Kineza Langa Langa), a uskoro će u ovoj sezoni nastupiti i na koncertima komorne glazbe: što u triju uz violinista Gidona Kremera, što u večeri Lieda uz baritona Matthiasa Goernea. Da je riječ o zanimljivom profilu svestranoga pijanista, potvrđuje već drugi album za ekskluzivnoga nakladnika Deutsche Grammophon / Universal, koji nakon Chopinovih djela donosi minijature Claudea Debussyja, što je ovih dana novi klasični diskofilski hit.

 

Vijenac 620

620 - 7. prosinca 2017. | Arhiva

Klikni za povratak