Vijenac 609

Film

Uz biografsku ratnu dramu Churchill redatelja Jonathana Teplitzkyja

Žrtva vlastite osobnosti

Josip Grozdanić

Ako je suditi na temelju njegovih zasad posljednjih dvaju kinofilmova, psihološke (post)ratne biografske drame Tragovi prošlosti i recentne biografske ratne drame Churchill, podrijetlom australski filmaš Jonathan Teplitzky autor je zaokupljen intrigantnim biografskim pričama fokusiranima na razdoblje Drugoga svjetskog rata. U obama slučajevima riječ je o storijama u središtima kojih su istaknuti, zanimljivi i slojeviti protagonisti i sudionici važnih ratnih događaja i zbivanja, ljudi čije djelovanje Teplitzky s promjenjivim uspjehom pokušava sagledati u prijelomnim trenucima njihovih života, ili u sugerirano prijelomnim momentima, pri čemu je naglasak na njihovim karakterima, duševnim stanjima i mijenama, sagledanima u kontekstu užih obiteljskih, prijateljskih i suradničkih krugova.

U tematskom i produkcijskom smislu Churchill je dosad najambiciozniji projekt Jonathana Teplitzkog, raskošno producirana, učinkovito no dijelom i prenapadno stilizirana, sugestivno atmosferična, elegantno i većinom nenametljivo režirana te u cjelini vrlo dobro glumljena storija o 96 sati u životu Winstona Churchilla, britanskoga premijera kojeg u velikoj dvojbi zatječemo tri dana prije Dana D, iskrcavanja savezničkih postrojbi u Normandiji. U interpretaciji uvijek pouzdana karakternog glumca Briana Coxa, koji ovdje ipak odveć skreće u manirizam i povremeno glumatanje, možda i po želji redatelja, Churchill je čovjek golema ega i neslomljive volje, bučan, temperamentan i hirovit državnik oko kojeg se prema autorima okreće čitav svemir, koji se prema suradnicima i supruzi Clementine (sjajna Miranda Richardson, najuspjelija uloga u filmu) često ophodi poput tiranina te kojeg – također prema autorima – u bržem i odlučnijem donošenju teške i za budućnost ratnih zbivanja prijelomne odluke sprečava traumatično sjećanje na Prvi svjetski rat.

Britanski general Bernard Montgomery (Julian Wadham) i njegov američki kolega Dwight Eisenhower (vrlo dobar John Slattery) Churchilla intenzivno nagovaraju da se složi s pokretanjem završnoga dijela operacije Overlord, iskrcavanja na plaže u Normandiji, no britanski premijer se protivi, ponajviše stoga što ga još progone uspomene na bitku na Galipolju, tijekom koje je u drugoj polovini 1915. izginulo dvadeset tisuća britanskih vojnika, a Churchill strahuje da bi broj poginulih sad mogao biti i veći. I to je sva drama u filmu realno bez drame, jer s jedne strane zapovjednici savezničkih snaga praktički uopće, osim iz sasvim načelnih razloga dobivanja njegove suglasnosti, ne vode računa o Churchillovim stavovima (štoviše, otvoreno ga napadaju, a u jednom trenutku padne i ozbiljan prijedlog o njegovu povlačenju s dužnosti), a s druge gledatelj dobro zna kako su se zbivanja odvijala te da nikakva odustajanja ili odgode neće biti. U dramskom smislu Churchill je tako film bez stvarne dramske tenzije i klimaksa (zamjetan je tek onaj melodramski pridodan u liku mlade tajnice zabrinute za sudbinu svoga zaručnika vojnika), i sve je usredotočeno na Churchillov lik, na njegov intenzivno prisutan krupni plan i neprekidno eksploatiranje znanih ikonografskih detalja, od šešira i neizbježne cigare do viskija i kratkih hlača. Možda i trećina filmskog vremena tako se troši na šešir, kojem je već od uvodnog dijela s Churchillovom vizijom krvavocrvenog mora pridano određeno simboličko značenje, na protagonistovo paljenje i pušenje cigara, na nalijevanje i ispijanje viskija, a njegovo ustrajavanje na odijevanju kratkih hlača u jednoj sekvenci ima i humorne konotacije. Autori pokušavaju sugeriranu, ali realno nepostojeću dramsku napetost razblažiti humornim detaljima zasnovanima na Churchillovoj klišeizirano predočenoj „strogoj, ali pravednoj očinskoj osobnosti“, no kako prave drame nema, tako se i Churchill ponajviše pomalja kao stanovita karikatura. On je formalno u središtu svega, no za tijek neposrednih zbivanja zapravo posve nevažan, a kad i sam to shvati, počet će se otresati na Clementine i spomenutu tajnicu. U tim dijelovima stvaran čovjek iza filmskog lika postaje antipatičan pa i odbojan te se film umjesto zamišljene hagiografije pretvara u medvjeđu uslugu samu Churchillu. Unatoč sažetosti filmskog vremena, cjelina se doima predugom, repetitivnom i pomalo zamornom, ponajviše zbog nedostatka konkretnijih zbivanja, pa se naposljetku može reći da je Churchill ambiciozno zamišljeno, ali mediokritetski izvedeno ostvarenje, idealno za prikazivanja u televizijskim terminima nedjeljom poslijepodne.

Vijenac 609

609 - 10. srpnja 2017. | Arhiva

Klikni za povratak