Vijenac 609

Glazba

JAZZ AD LIBITUM

Billie and the Kids

Mladen Mazur

Kad je riječ o sastavima našega tradicionalnog ili klasičnog jazza, oni ne nalaze primjerena prostora na našim  pozornicama. Ipak vrijedi spomenuti iznimku, naše predstavnike danas i u svijetu svakako popularna gypsy swinga, koji njeguju tradiciju legendarnog Djanga Reinhardta, izraslih na temeljima zagrebačkog Hot Cluba Zagreb, njegova utemeljitelja i gitarista pokojnog Aleksandra Bubanovića. U ovom su trenutku aktivna čak četiri: Hot Club Zagreb na čelu kojeg je poznati gitarist i književnik Mate Matišić, Gadjo Manoushe gitarista Bonze Tomića, potom sastav izvrsnoga sisačkog gitarista swinga Damira Kukuruzovića i najmlađi Oridano iz Zagreba s veteranom gitaristom Zvonimirom Majdakom. No valja spomenuti i jednoga glazbenika širokog spektra zanimanja, u svijesti naših jazz-slušatelja inače opravdano percepirana samo kao jednog od nezamjenjivih glazbenika i interpreta spomenutog gypsy swinga i stalnog člana sastava Hot Club Zagreb. Riječ je o kontrabasistu Jurici Štelmi koji iznenađuje širinom svojega glazbenog zanimanja, i to u rasponu od vođe sekcije kontrabasa orkestra Opere zagrebačkog Hrvatskog narodnog kazališta, preko spomenute važne funkcije u sastavima gypsy swinga, pa sve do uloge u interpretacijama u nas gotovo nepoznata stila autentičnoga crnačkog rhythm&bluesa.

Štelma je rođen u Varaždinu 1974, a kao dijete je stigao u Zagreb. Sa šest godina započeo je s učenjem violine. Violina mu je velika ljubav te je još i danas rado svira. Ipak, zapaženu će karijeru napraviti kao kontrabasist koji se već od mladosti zanimao za jazz. Kontrabas je diplomirao na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji u klasi Josipa Novosela. Kao dobitnik američke stipendije taj će instrument i magistrirati u klasi Barryja Liebermana u Seattleu  2000. Usavršavao se potom i u Njemačkoj, Švicarskoj, Sloveniji i Americi, a bio je i pridruženi član i orkestralnih i komornih ansambala u Zagrebu, primjerice Zagrebačkih solista. U cijeloj toj glazbenoj širini Jurice Štelme stižemo i do  sastava Jurice Štelme Billie and the Kids,  kojim on u nas gotovo nepoznatim stilom jazza  ispunjava jednu od važnih stilskih praznina. Nažalost, slabo su nazočni na našim pozornicama jazza. Taj se sastav može pohvaliti i zapaženom jazz-diskografijom ostvarenom s našim glazbenicima u inozemstvu, u Londonu i Berlinu te brojnim nastupima ostvarenim u Engleskoj i Njemačkoj. U diskografiji sastava vrijedi spomenuti najprije dva extended singla, koje je Štelmin r&b-oktet  Billie and the Kids snimio u Berlinu, predstavivši na njima i zanimljivu i stilski primjerenu vokalisticu Anu Klobučar. Uz nju i Štelmu valja na tim snimkama spomenuti i pijaniste Josipa Tocilja i Berislava Anticu, izvrsnoga trubača Branka Sterpina, bariton-saksofoniste Andreja Henigmana i Roberta Polgara, za blues nadarena gitarista Vedrana Žanka, tenor-saksofoniste Ozrena Znidarića, Aljošu Mutića i nekad jednog od tada naših rijetkih avangardista Jerka Valdevita te bubnjare Tomija Kossa i Branimira Njikoša. Tu su i dva zapažena CD-a, s naslovima Jukebox Daddy s nekoliko tema američkih autora, ali i devet Štelminih originalnih skladbi, i druga s naslovom Take One s petnaest tema poznatih iz repertoara klasičnih američkih skladatelja poput Pinkarda, Thompsona, Charlesa, McCoya, Whitherspoona te još nekih drugih smještenih u Štelmino shvaćanje stila r&b.

Američki je rhythm&blues nastao kao odgovor obojenih džezista na veliku popularnost bijelih predstavnika swinga četrdesetih godina prošlog stoljeća postigavši veliku popularnost stekavši istaknuto mjesto u jazz-terminologiji te ga ne bi trebalo poistovjećivati s nekim znatno kasnije krivo uporabljenim terminima europske rock-scene. Sastav Billie and the Kids našega kontrabasista Štelme svoje glazbeno usmjerenje i djelovanje temelji na stilskim postignućima nekih od najistaknutijih protagonista tog stila i bluesa, primjerice vokalistice Ruth Brown ili Raya Charlesa, obogaćujući svoje izvedbe ne samo stilski i originalnim pristupom,  ali što je neobično važno, i nužnim swingom. Preostaje nam se dakle nadati da će i ovaj u nas danas dosta deficitaran stil jazza, koji zasad jedini u nas gaje kontrabasist Jurica Štelma i njegov r&b-sastav Billie and the Kids barem ponekad naći zaslužno mjesto i na nekoj od naših pozornica jazza.

Vijenac 609

609 - 10. srpnja 2017. | Arhiva

Klikni za povratak