Vijenac 606

Kazalište

Bertolt Brecht, Mutter Courage i njezina djeca, red. Krešimir Dolenčić, MBZ

Predstava koju treba pogledati

Mira Muhoberac

Predstava Mutter Courage i njezina djeca izvedena je u dvorani F22 – novoj akademijskoj sceni u Frankopanskoj 22 u Zagrebu. Predstavu smo, nastalu u suradnji Akademije dramske umjetnosti, Muzičke akademije i Tekstilno-tehnološkoga fakulteta, gledali na generalnoj probi 2. travnja i na ispitu 4. travnja, a prikazana je i na Muzičkom biennalu, u popratnom programu, 26. travnja, ponovno pred prepunim gledalištem. Riječ je o diplomskom ispitu devetero studenata glume (MA) u klasi profesora Krešimira Dolenčića i Ivice Boban, ali i o prvoj hrvatskoj izvedbi kanonske Brechtove drame s orkestrom u punom sastavu, kao i svih glazbenih brojeva skladatelja Paula Dessaua.

Prema prijevodu Zdenka Škreba i prepjevu Brechtovih stihova Gustava Krkleca i Ivice Krajača, adaptaciju teksta, aktualiziranje kronotopa i zajedništvo glumačkih i pjevačkih te komentatorskih iskaza potpisuje Krešimir Dolenčić.

Orkestar, studenti Muzičke akademije: flaute Barbara Turk, Nives Županić, truba Peter Firšt, gitara Tomislav Jelavić, harmonika Krešimir Lulić, udaraljke Rupert Čunko, Štefan Đurković; klavir Đorđe Manojlović, umjetnički asistent (ADU), dirigent Stjepan Vuger, prati predstavu izvodeći zahtjevnu, začudnu glazbu Paula Dessaua. Slojevitost rijetko izvođene glazbe i drame pokazuje snagu ekspresionizma i tzv. Nove stvarnosti, objektivizma i dodekafonije, tonalnosti i atonalnosti, angažirane umjetnosti i egzistencijalnih titraja. Studenti glume diplomirali su s velikim uspjehom u gledatelja, uz golem, snažan i dug pljesak i uzvike Bravo!

Težak tekst Brechtove antiratne drame mladi glumci izvode precizno i disciplinirano, usklađujući govornu energiju i ritam pokreta te zahtjevnost gotovo atonalne, ekspresionističke glazbe. Gloria Dubelj u naslovnoj ulozi Anne Fierling, Mutter Courage (Majka Hrabrost) teret upregnutosti u kola s dramskom djecom, glumačkim vršnjacima iznosi odmjereno, snažno, konkretizirajući strahotu protoka bojišnica Tridesetogodišnjeg rata i bilo kojega rata i lukavost radi preživljavanja, uz bavljenje sitnom trgovinom. Majčinu snalažljivost prikazuje u ravnopravnoj suigri sa svim glumcima. Potresni prizori njezina hoda i putovanja ratištima, susreti s ratnim gubicima i moranjem nepokazivanja trpnje popraćeni su jasnim govorom i točnim pjevanjem, izvrsnom prostornom percepcijom i mimikom te grimasom do ruba suza, bez izvanjske patetike.

Redatelj i profesor Dolenčić uspijeva prikazati poveznicu figure hrabre majke i njezina putovanja ratom opustošenom južnom Švedskom s Domovinskim ratom koji smo morali preživjeti u Hrvatskoj, precizno i točno vodeći mlade glumce u istraživanje vlastitih identiteta te racionaliziranje novih strahova koje uzrokuje slutnja Trećega svjetskoga rata i novih vojačenja mladih ljudi. Snažno se prikazuju posljedice ostanka bez vlastite djece, uvijek drugi razlog umiranja svakoga djeteta Majke Courage i svake ratne majke.

Fabijan Pavao Medvešek izvrsno ostvaruje ulogu starijega sina Eilifa koji umire zbog prekomjerne hrabrosti, ističući se potresnim pjevanjem. Preobrazbe identiteta vješto konkretizira kao Špijun i Ratni profiter. Mlađi sin Emental prikazuje umiranje zbog poštenja, a Filip Sertić potresno prikazuje tugu i toplinu nemanja. Ulogu nježne ljubavi izmjenjuje s ulogom Mrtvoga vojnika. Tena Nemet Brankov kao kći, nijema Katarina, ostvaruje blistavu ulogu djevojke koja čuje, ali ne može govoriti, služeći se i metodama jezika rukama i tijelom nijemih osoba. Najpotresniji prizor događa se na kraju, kad Majka Courage u trenutku kćerine smrti njezinu smrt ne prihvaća, pjevajući joj uspavanku.

Tena Nemet Brankov kao Katarina gleda u smrt uspravno i kao u zrcalo inata i hrabrosti. Prije svih ističemo izvrsnoga, i glumački i pjevački preciznoga Ivana Čuića u ulozi Kapelana, koji pokazuje dubinu glumačkog izraza, zapaženo pjevanje i nekonvencionalna, svježa, originalna scenska rješenja koja zadiru duboko u pitanje vlastite i naše egzistencije. Iva Šimić izvrsna je kao Kuhar, sa smislom za humor i komiku, zablistavši u pjevačko-glumačkom, performativnom prizoru na ulici. Duhovit i tragičan par, Robert Budak i Andrej Kopčok kao Vojnici svih vojski, lucidno unose švejkovsku energiju, ali i tragigroteskno podsjećaju na neke „ratnike“ i „heroje“ koji su napadali Hrvatsku. Lucia Stefania Glavich Mandarić svježa je, duhovita i precizna Yvette.

Studentice kostimografije na TTF-u Evu Karakaš i Mirjam Krajina pod mentorstvom profesora postižu sklad i funkcionalnost, zahvaljujući i suradnji Šime Kunčića s Akademije likovne umjetnosti. 

Predstavu Mutter Courage i njezina djeca, prema Brechtovoj drami iz 1939, remek-djelu epskoga teatra i V-efekata, koja pokreće i pitanje novih seljenja, tuga, majčinskih suza i pogibija, treba pogledati. Mladi izvođači blistaju zajedničkom energijom. Treba istaknuti sjajan rad Krešimira Dolenčića sa studentima, njegov besprijekoran redateljski osjećaj za ritam i glazbu, a ovaj put i za tamne ugođaje i pulsiranje postojeće i nadolazeće svjetske tragedije koja sudbinski kuca u srcima izvođača i publike.

Vijenac 606

606 - 25. svibnja 2017. | Arhiva

Klikni za povratak