Vijenac 606

Druga stranica

U Rimu održana važna izložba uglednoga hrvatskog kipara

Kuzma Kovačić u Rimu

Petar Vukelić

Izložba Hodočasnik u kiparstvu – hrvatski kipar Kuzma Kovačić pod pokroviteljstvom Papinskog vijeća za kulturu, Ministarstva kulture Republike Hrvatske i Grada Zagreba održana je u prostoru rimskog muzeja San Salvatore in Lauro od 11. travnja do 20. svibnja, u povodu obilježavanja 25. obljetnice uspostave diplomatskih odnosa između Republike Hrvatske i Svete Stolice. U spomen na događaj kojim je prije četvrt stoljeća potvrđena stoljetna veza između hrvatskog naroda i Svete Stolice, Veleposlanstvo RH pri Vatikanu i Muzej Ivana Meštrovića organizirali su izložbu kojom su htjeli približiti javnosti hrvatsku suvremenu umjetnost u jednom od najvećih europskih kulturnih središta – Rimu. Pred talijansku i svjetsku javnost Kovačić je izašao s presjekom svoga opusa, izborom najvažnijih ostvarenja – četrdeset i šest skulptura izrađenih u trajnom materijalu i petnaest fotografija javnih spomeničkih ili pak sakralnih kiparskih djela.

Otvaranju izložbe u Vječnom gradu prisustvovali su brojni uzvanici iz kulturnoga, političkog i vjerskog života, uz ostale veleposlanik RH pri Vatikanu Neven Pelicarić, ravnateljica Muzeja Ivana Meštrovića u Splitu Sandra Grčić Budimir, rektor zavoda Svetog Jeronima Bože Radoš te zagrebački gradonačelnik Milan Bandić.

„Želio sam doći sa svojim kipovima, svojim prostrtim životom u Vječni Grad, kao onaj kojega spominje Dante u Božanstvenoj komediji, koji je došao iz Hrvatske ‘vidjeti Veroniku našu’, da bih kao hodočasnik svjedočio za Krista, svjedočio vjeru lijepim jezikom likovne, kiparske umjetnosti“, izjavio je za Vijenac Kuzma Kovačić dodajući da je htio pokazati u Rimu da i suvremena hrvatska umjetnost, tamošnjoj ozbiljnoj publici uglavnom nepoznata, ima što ponuditi. „Od početka svoga kiparskog djelovanja branio sam kiparstvo i sam smisao ljudskog stvaralaštva i zatim nastojao i na vraćanju dostojanstva sakralnoj umjetnosti. I znao sam da se to može najbolje razumjeti baš u Rimu. Sada, nakon završetka izložbe, to svoje očekivanje mogu potvrditi veoma velikim odjekom izložbe u rimskoj, talijanskoj javnosti, kako stručnoj tako i crkvenoj, što se pokazalo i duboko proživljenim, lijepim i dirljivim iskazima brojnih posjetitelja.“

Naslovom, kaže kustos izložbe Milan Bešlić, kipar je htio naglasiti njezin smisao upravo u vjerničkoj odrednici, to jest, da činom hodočašća u Rim hodočasti i Bogu i Njegovu Sinu vidljivu u osobi Sv. Oca, Petru našega vremena. „Kipar hodočasteći svjedoči i svojom osobom i svojim djelima da su stvarana po kiparskom umijeću i po vjerničkom duhu, odnosno, po kiparevoj vjeri i po zagovoru Duha Svetoga. Zato se i poziva na pjesnika Petra Hektorovića izražavajući njegovim stihovima puni smisao svojega hodočašća i svoje izložbe: ‘Ja mnim, ona dila a vidih od toga, da ti nisu bila brez Duha Svetoga’…“

 U katalogu Kovačićeve izložbe likovni kritičar Radoslav Tomić naglašava da „Kovačićeva djela u kojima se prožima tradicija i suvremenost, jednostavni oblici i složene poruke, izrasle iz duhovnosti, govore univerzalnim jezikom“, dok talijanska likovna kritičarka Mara Ferloni Kovačića predstavlja kao jednoga „od najvrsnijih predstavnika hrvatske države, ne samo zato što je oblikovao kovani novac RH i što je autor Oltara hrvatske domovine, nego i zbog njegove vidljive veze sa zavičajem, stablima masline i ribarskim brodovima koji se u njegovu stvaralaštvu isprepleću s vjerom koju nastoji izraziti s pomoću umjetnosti.“ Oni koji su u bučnom velegradu Rimu svratili na Kovačićevu izložbu imali su priliku, kaže Mara Ferloni, po njegovim izvanrednim djelima ovoga proljeća udisati umjetnost i sanjati o suncu i moru njegova Hvara.

Vijenac 606

606 - 25. svibnja 2017. | Arhiva

Klikni za povratak