Vijenac 602

Film

Samo je kraj svijeta, redatelj Xavier Dolan, Francuska–kanada, 2016.

Intimna obiteljska apokalipsa

Josip Grozdanić

Nakon izvrsne psihološke egzistencijalne drame Mama, njegova dosad najuspjelijeg ostvarenja, daroviti Kanađanin Xavier Dolan potpisao je u cjelini možda i najslabije djelo u dosadašnjoj karijeri, Velikom nagradom kanskog žirija okićenu psihološku egzistencijalnu dramu Samo je kraj svijeta. Dolan je filmaš koji svoje projekte realizira kao kompletan autor, ne samo kao producent, scenarist, redatelj i povremeno glumac nego i kao montažer, scenograf, u dva navrata prevoditelj na engleski te kao kostimograf u pet od šest dugometražnih naslova u autorskom portfelju. Dolan je modernist, spretan kreator intrigantnih i zanimljivo nijansiranih karaktera, filmaš zaokupljen odnosima unutar obitelji, poglavito između dominantnih majki i submisivnih te po nečemu labilnih i nesigurnih sinova, redatelj iznimno vješt u stvaranju sugestivnih i atmosferičnih dramskih situacija garniranih prikrivenim humorom i ironijom te obilježenih egzistencijalnom tjeskobom i sjetom uz određeni odmak prema ludizmu i nepredvidljivosti, podjednako na razini priča i odnosa među likovima kao i vlastitim redateljskim postupcima. U generalnoj posvećenosti tematiziranju queer-problematike sa svim nijansama, intimnim dvojbama i relacijama koje ju obilježavaju, Dolan se na vrlo promišljene, lirske i meditativne načine bavi osobnim i obiteljskim dramama protagonista ključno obilježenim njihovim identitetima, ponajviše seksualnim i rodnim, te kompleksnim psihičkim stanjima i poremećajima koji iz tih identiteta izviru, uz standardne karakterne osobine poput egoizma, posesivnosti i ljubomore.

Dolanovi su filmovi suptilne obiteljske i karakterne studije, filmovi stanja više nego zbivanja, a njihova kakvoća ponajviše ovisi upravo o načinima na koje su ta stanja i njima uvjetovane međurelacije elaborirane. Nažalost, u svom šestom dugometražnom filmu Dolan se poskliznuo baš na razradi stanja i međuodnosa likova. Točnije, na odluci da cjelinu koncipira s osloncem na mnoštvu naznaka i sugestija o stanjima protagonista koji se suočava sa skorim krajem svog svijeta, kao i inicijalno vrlo zanimljivih članova njegove obitelji, a gledatelju je prepušteno da na temelju tih naznaka i sugestija pretpostavlja i donosi zaključke o karakternim i inim osobinama likova, o uvjetovanostima njihovih odnosa, o prošlosti i načinima na koje se ona reflektira na sadašnjost, o razlozima zašto o nečemu govore ili ne žele govoriti, kao i o pozadinama nečije agresivnosti, plahosti ili cinizma. Protagonist je uspješan i razmjerno mlad dramatičar Louis-Jean Knipper (vrlo dobar Gaspard Ulliel), koji se nakon dvanaest godina ponovo susreće s obitelji. On je gej koji umire od AIDS-a i koji o tome želi obavijestiti obitelj, oči su mu stalno pune suza i u sebi se lomi kako i komu prvom priopćiti tragičnu vijest, odnosno da li to uopće učiniti, a u tome mu nimalo ne olakšavaju ni brbljava i nekad očito autoritativna majka (odlična Nathalie Baye), ni stariji brat Antoine (uvjerljiv i energičan, ali i pomalo manirističan Vincent Cassel), ni njegova plaha supruga Catherine (izvrsna Marion Cotillard), koja ni jednu rečenicu ne može izgovoriti do kraja i koja neprekidno spušta pogled, ni Louis-Jeanova mlađa sestra Suzanne (vrlo raspoložena Léa Seydoux), mlada žena nerealiziranih ambicija i nedovoljne hrabrosti, koja od neugode i naslućivanih loših vijesti bježi u cinizam i ironiju.

U komornom i dijaloškom djelu u kojem je razvidno dramsko-teatarsko zaleđe kazališnog komada Jeana-Luca Lagarcea, koji je u scenarij pretočio sam Dolan, autor se u potpunosti uzda u glumce i njihove interpretacije, u kreiranju dramske napetosti i naznačavanju relacija među likovima i veoma uspješno koristeći se interijerima protagonistove kuće, a u redateljskom postupku naglasak stavljajući na kreiranje vrlo tjeskobna ozračja potpomognuta i atmosferičnom fotografijom Andréa Turpina (Naša majka Denisa Villeneuvea), na uglavnom krupne i bliske planove, profile te poneki detalj, kao i na snimanje likova s leđa i u poluprofilima iz okreta, čime se naglašavaju ne samo njihova intimna stanja i dvojbe nego i gradira dramska napetost. Problem je što Dolan do sama kraja ostaje nekonkretan i prilično fluidan, što sve ostavlja neizrečenim i neobjašnjenim, pa gledatelj može samo pretpostavljati da Antoine zna i da mu je Louis-Jean rekao, odnosno da se u tome možda ponajviše kriju razlozi njegove prgavosti, naprasitosti i grubosti te da majka i Catherine nešto slute, ali možda svjesno izabiru neznanje i nesuočavanje s bolnom istinom.

Vijenac 602

602 - 30. ožujka 2017. | Arhiva

Klikni za povratak