Vijenac 601

Glazba

LEOŠ JANÁČEK, LUKAVA MALA LISICA, DIR. M. TARBUK, RED. M. BEHRENDS, HNK U ZAGREBU

Dobra škola

Davor Schopf

Velike produkcije cjelovitih opera, u izvedbi studenata Muzičke akademije i drugih institucija Zagrebačkog sveučilišta, postale su naša stvarnost. Studenti uče o operi na pravoj kazališnoj pozornici. Tijekom studija upoznaju se s raznolikim djelima koja nadopunjuju redoviti operni repertoar. Sada su, osmu godinu zaredom, postavili Lukavu malu lisicu (Zgode lije Oštrouhe) Leoša Janáčeka, na pozornici Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu (premijera 3. ožujka).

Bilo je zanimljivo vidjeti i čuti to djelo u isto vrijeme s operom Zaljubljen u tri naranče Sergeja Prokofjeva. Obje su opere nastale u isto doba: Lisica je praizvedena 1924, Naranče 1921. Formalna im je struktura slična, s nizom kratkih prizora, istaknutom ulogom orkestra, a i samom idejom nastanka, toliko različitom od dotadašnjih, klasičnih opera. No dok se Prokofjev svjesno odriče sentimentalnosti glazbe, Janáček ispunja partituru Lisice lirizmom i emocionalnošću. Popularnu priču o lisici koju ulovi šumar pa ona pobjegne natrag u šumu kako bi pronašla lisca i zasnovala obitelj Janáček prevodi u ozbiljan glazbeni jezik, premda su junaci te opere najvećim dijelom šumske životinje. Skladatelj upravo glazbi namjenjuje da izrazi alegorijsko-filozofske slojeve, pri čemu pjevani tekst slijedi fragmentiranost i epizodičnost prizora.

Suprotnost bajkovitosti i ozbiljnosti s tragičnim elementima (lovokradica ubija lisicu) stupica je za uprizorenje toga djela kojoj nije izbjegao redatelj Mathias Behrends, gostujući profesor s Umjetničke akademije u Bernu. Pretvorbom zamalo svih likova šumskih životinja u mladež današnjice izgubila se nit za praćenje i razumijevanje Janáčekovih promišljanja o cikličnosti života.

Operu su ostvarili studenti Akademije likovnih umjetnosti i Akademije dramskih umjetnosti (scenografija; svjetlo, ples, zvuk i produkcija), Tekstilno-tehnološkog fakulteta (kostimografija), Arhitektonskog fakulteta – studija dizajna (plakati, programska knjižica) i Fakulteta političkih znanosti (studentski mediji), uza sudjelovanje Djevojačkog zbora Zvjezdice.

Partitura Lukave male lisice nedvojbeno je težak zadatak i za profesionalne glazbenike. Orkestralna je faktura gusta, bogata, povezuje i ujedinjuje dramski sadržaj. Glazba je ukorijenjena u tonalitetu, s prizvukom starocrkvenih modusa, mnogim slobodnim disonantnim rješenjima i zahtjevnom ritmikom. Dobra je to škola za orkestralne glazbenike, što su je vrlo dobro savladali, pod mentorskim vodstvom dirigenta Mladena Tarbuka, koji je ravnao premijerom. Treću izvedbu, 9. ožujka, uspješno je dirigirala Barbara Kajin, a solističku podjelu od dvadesetak uloga predvodila je sopranistica Darija Auguštan u naslovnoj ulozi.

Izbor Lukave male lisice za studente primjeren je jer okuplja niz studenata pjevanja, a ne iziskuje posebne glasove. Zato ih se mnoštvo, zajedno sa zborom, moglo okušati i izmuštrati u pjevanju na češkom jeziku, teškim ritmičkim upadima i, uopće, u pristupu i koncentraciji za nastup na pozornici.

Vijenac 601

601 - 16. ožujka 2017. | Arhiva

Klikni za povratak