Vijenac 601

Likovna umjetnost

Uz IZLOŽBU ARGOLA – U RITMU GRAFIKE, KABINET GRAFIKE HAZU, SIJEČANJ–OŽUJAK

Bogatstvo izričaja i tehnika

Vanja Babić

Promišljajući kako kreativno premostiti razdoblje između dvaju izdanja Hrvatskoga trijenala grafike, Slavica Marković došla je na ideju da se odabranim domaćim autorima – koji se u radu koriste originalnim grafičkim tehnikama – ponudi izrada grafičkih mapa. Cjelokupni projekt sada je zaokružen prigodnom izložbom svih realiziranih grafičkih listova


 

 

Tijekom posljednjih nekoliko desetljeća likovna disciplina grafike pod znatnim je utjecajem novih, ponajprije digitalno generiranih tehnologija. Postupci poput digitalnog ili inkjet-printanja u nemaloj su mjeri proširili dosege i mogućnosti medija, pa stoga nimalo ne iznenađuje i njihova razmjerno velika popularnost među likovnim umjetnicima najrazličitijih poetskih nazora, osobito onih mlađe ili tzv. mlađe-srednje generacije. Tomu govore u prilog i selekcije posljednjih nekoliko Hrvatskih trijenala grafike.

Tu pojavu, dakako, valja smatrati osvježenjem, ali istodobno nije naodmet ukazati i na sve ono negativno što je ona sa sobom donijela. Sve veća opčinjenost mogućnostima digitalnih tehnologija u znatnoj je, naime, mjeri smanjila zanimanje za originalne grafičke tehnike. I doista, radovi koje neki suvremeni umjetnici i nadalje izvode u dubokom, visokom ili plošnom tisku sve češće kod likovnih kritičara ili kustosa prolaze nezapaženo. Posve neopravdano! A to što situacija po tom pitanju ipak nije isključivo tmurna i depresivna ponajprije valja zahvaliti Kabinetu grafike Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti.

Ta institucija ne zadovoljava se tek sustavnim prikupljanjem, izučavanjem i prezentiranjem spomenute građe, već i aktivno potiče njezinu produkciju. Dokaz za to je i nakladnički projekt što ga je pod naslovom Argola 2013. osmislila i pokrenula upraviteljica Kabineta grafike Slavica Marković. O čemu je točno riječ?

Tehnička raznolikost

Promišljajući kako osmisliti i na određeni način kreativno premostiti razdoblje između dvaju izdanja Hrvatskoga trijenala grafike, Slavica Marković došla je na ideju da se odabranim domaćim autorima odnosno autoricama – njima desetero – koji se u radu koriste originalnim grafičkim tehnikama dubokoga, visokoga i plošnoga tiska, kao i autentičnim inačicama plemenitih tehnika, ponudi izrada grafičkih mapa. Osnovni kriteriji za izbor autora i autorica, osim njihove već potvrđene izvrsnosti, bili su generacijska raznolikost te tehnička raznovrsnost. Na taj je način projekt Argola omogućio nastanak niza od deset ukusno opremljenih i tekstovima stručnjaka popraćenih grafičkih mapa. Sve mape nastale su, dakle, u razdoblju od studenog 2013. do prosinca 2016, a cjelokupni projekt sada je zaokružen i prigodnom izložbom svih realiziranih grafičkih listova.

Maja S. Franković izrazila se u tehnici litografije, a naslov je njezine mape Jutro. U asocijativno-apstraktnim formama reduciranim isključivo na crvenu i sivu umjetnica ostvaruje zanimljiv i dinamičan suživot plošnih i linijskih sekvenci.

Nevenka Arbanas svoju je mapu – zapravo je riječ o dvjema komplementarnim mapama – nazvala Dani/Noći. Složenim postupcima akvatinte, pretiska, rezervaža i foliotiska realizirana su dojmljiva i slojevita prožimanja ploha s mjestimičnim verbalnim sekvencama.

Kombinacijom bakropisa, suhe igle i akvatinte Karina Sladović u mapi Podmorje ostvaruje prepoznatljivu poetiku, a ovaj put u središtu njezina zanimanja našao se život ispod morske površine. Riječ je o izrazito složenim kompozicijama smiona kolorita i naglašeno ekoloških poruka.

Karakter je naslov mape Stanislava Marijanovića. Njegove apstraktne forme izvedene u tehnici akvatinte zasnivaju se na prožimanju svjetlosti i tame, i kao da poniru u dubinu ljudske psihe, u ono najelementarnije što čuči u svakome od nas.

Spoj mladosti i iskustva

Akvatintom se poslužio i Igor Čabraja. Izrazito akromatski tretirani, umjetnikovi motivi prirode, čak i one izvanzemaljske – zanimljivo, jedino ona sadržava ljudski lik u obliku astronauta – objedinjeni su jednostavnim naslovom Album te nas, iako ga ne poznajemo, na začudno sugestivan način navode na zaključak da je riječ o jednom od mlađih sudionika projekta Argola. Teško je objasniti zbog čega; jednostavno, njegove su grafike nekako cool.

A kada već spominjemo mladost, najmlađa od svih je Ana Vivoda. Njezine titrave i energijom prožete akromatske površine realizirane u tehnici rezervaža i suhe igle nose zajednički naslov Tragovi. Ovdje je doista moguće osjetiti umjetničino djelovanje na materijal, njezin temperament i žudnju da se ostavi neki trag.

Majstorica svjetlosnih instalacija Mirjana Vodopija za ovu se priliku poslužila akvatintom, bakropisom i suhom iglom. Mirjanini listovi u mapi nazvanoj 5 godišnjih doba dvostrani su, pa ih je bilo nužno izložiti kao viseće strukture u prostoru. Začudno sučeljavanje nadrealnih i realnih motiva te fascinantne linijske sekvence autoricu su prometnule u moga osobnog favorita na cjelokupnoj izložbi.

Iskusni Ivica Šiško u svojim će akvatintama, mezzotintama i suhim iglama objedinjenim sugestivnim naslovom Kristaličnost crte ostati vjeran svojim nadasve prepoznatljivim i dekorativno potentnim motivima, pri čemu mi se najzanimljivim čini način na koji je tretirao prednje i stražnje planove.

Mapa Zdenke Pozaić nazvana je Znamen. Njezini drvorezi i linorezi u boji odlikuju se kultiviranom dinamikom, kako u kompozicijama tako i u koloritu, odnosno njegovim zanimljivim gradacijama. Diskretne naznake figuracije na privlačan će način koegzistirati s dominantno apstraktnim plohama.

Kvalitetan postav

Ines Krasić s mapom Periferija izvedenom u tehnici akvatinte i kolografije drugi je moj osobni favorit. Umjetnica problematizira značenjske kontekste, poigrava se različitim narativima te kreira metaprostorne ugođaje. Od svih mapa realiziranih u sklopu projekta Argola njezina je zasigurno najintelektualnija i, čini mi se, nekako najosobnija.

Kako je već rečeno, svaka grafička mapa popraćena je stručnim tekstom. Spomenimo stoga njihove autore odnosno autorice: Slavica Marković (Maja S. Franković i Karina Sladović), Ružica Pepelko (Nevenka Arbanas i Ines Krasić), Ana Petković Basletić (Stanislav Marijanović), Anita Petrinec (Igor Čabraja), Libuše Jirsak (Ana Vivoda), Tonko Maroević (Mirjana Vodopija), Milan Bešlić (Ivica Šiško) i Iva Koerbler (Zdenka Pozaić).

Postav izložbe također valja pohvaliti, i to ne samo zbog načina na koji su raspoređeni eksponati. U edukacijskom smislu iznimno su, naime, korisna i popratna objašnjenja – tiskana su i u katalogu – iz kojih posjetitelji mogu ukratko saznati kako svaka od zastupljenih grafičkih tehnika nastaje. I ja sam nešto iz toga naučio.

Projekt Argola upozorio nas je na bogatstvo izričaja što ga originalne grafičke tehnike mogu ponuditi. U uvodnom kataloškom tekstu Slavica Marković jasno je dala naslutiti kako se ta praksa namjerava i nastaviti. Držim je za riječ.

 

Vijenac 601

601 - 16. ožujka 2017. | Arhiva

Klikni za povratak