Vijenac 600

Film

T 2 TRAINSPOTTING, red. Danny Boyle, Velika Britanija, 2017.

Povratak simpatičnih marginalaca

Tomislav Čegir

U trenutku nastanka Trainspottinga ugled mu je gotovo na razini Paklenog šunda, a spoj supkulturnih tema, razrade ovisnosti i glazbe priskrbio mu je kultni status među gledateljima sklonima filmu otklona. Dva desetljeća poslije ponovno pratimo pustolovine Boyleovih antijunaka

 

 

 

Nakon hvaljena prvijenca Sasvim malo ubojstvo (1994) karijeru britanskoga redatelja Dannyja Boylea u orbitu prestižnih filmskih autora uvrstio je upravo Trainspotting (1996). Njegov izravan nastavak T 2 Trainspotting – što tematski razrađuje sudbine središnjih likova nakon dva desetljeća – postaje uvod u kratko promišljanje ne samo odnosa tih dvaju djela već i čitavoga Boyleova filmskoga stvaralaštva, koje obuhvaća dvanaest dugometražnih igranih naslova. Ne treba zaboraviti da je Boyle još početkom 1980-ih počeo s radom u kazalištu, a njegov neprestani napredak pridonio je i prelasku na televiziju 1987. Iako se kazališna i televizijska režija smatraju manje važnima, u karijeri Dannyja Boylea bitne su u promišljanju dramaturgije, rada s glumcima i odnosa prema vizualnim medijima. U 2000-ima Boyle se dakle nakratko posvetio televizijskome radu, u desetljeću poslije i kazališnom, a režirao je i ceremoniju otvaranja Olimpijskih igara u Londonu 2012.

Njegovih dvanaest dugometražnih filmova žanrovski, tematski ili pak kontekstom mogu se podijeliti u parove. Pritom poveznice nisu toliko raspoznatljive u filmovima Sasvim malo ubojstvo (1994) i Trans (2013). Ipak, posrijedi su raznolika interpretiranja kriminalističkoga i trilera. Ali dok prvijenac naginje crnoj komediji, Trans je okrenut psihološkom. Slučajno pronađen novac i krađa skupocjene umjetnine dvije su krajnosti tumačenja žanrovskih postavki. Ali dok se odmakom od srednje struje i ironijskim stavom prema građi i nasilju Boyle u prvijencu približio sličnome iskoraku Quentina Tarantina u ranom razdoblju stvaralaštva, Trans je promišljeno iako ne potpuno uspjelo djelo zrela autora.

Raznorodan opus

Filmove Ne tako običan život (1997) i Milijuni (2004) obilježava temeljni predznak komedije prožet dramskim naglascima, ali i odnos prema vjerskom. Pritom se prvo navedeni naslov oslanja o nasljeđe klasičnoga holivudskoga filma s anđelima koji interveniraju u ljudske živote, dok je drugi znatno eksplicitnije razmatranje kršćanskoga svjetonazora i djelovanja. Podjednako, suprotnosti su središnjih likova, bogataševe kćeri i domara u Ne tako običnu životu i dvojice braće, jednoga sklona milosrđu a drugoga samoživosti u Milijunima arhetipski otponac uslojavanju građe tih filmova. Dok je u Milijunima motiv pronađenoga novca suprotan onomu u Sasvim malom ubojstvu – posrijedi nije grabež nego darivanje potrebitima – jasno je da se odnos Ne tako obična života s holivudskim klasicima nije ostvario i u iznimnoj kvaliteti, već se taj film našao u procjepu s tematski sličnim djelima poput Michaela (Nora Ephron,1996) i Grada anđela (Brad Silbering,1998), američkoga remakea Neba nad Berlinom (Wim Wenders, 1987).

Žal (2000) i Milijunaš s ulice (2008) različiti su odrazi pustolovnoga žanra temeljena ne samo na istraživačkim pothvatima nego i na kolonizaciji. No razlike su im jasne. Dok je Žal poput odslika suvremenoga turizma prožeta egzotičnim podnebljima i eskapističkim težnjama koje doživljavaju sunovrat, Milijunaš s ulice drama je koja fokalizacijom središnjega lika precizno percipira suvremene probleme Indije, većinom nastale kao daleka posljedica britanskoga kolonijalizma i prožete suvremenim globalnim smjernicama. Nije nikakvo čudo da usprkos tržišnom uspjehu kritika nije hvalila Žal, dok je Milijunaš s ulice nagrađen sa čak osam Oscara, i kao rezultat suvremene filmske političke korektnosti.

Odraze pustolovnoga nalazimo i u biografskoj drami 127 sati (2010), snimljenoj prema zapisima planinara stradala u kanjonima američke savezne države Utah. Egzistencijalna drama o opstanku motivima se približava suvremenim ostvarenjima poput Brodolom života (Robert Zemeckis, 2000) ili Marsovac (Ridley Scott, 2015), premda je istinit predtekst čini još dojmljivijom. Biografski je i Steve Jobs (2015) o jednom od osnivača računalne tvrtke Apple. Dok je 127 sati usmjeren na kratko razdoblje i središnji lik, Steve Jobs u petnaestak godina percipira protagonistove osobne, profesionalne i stvaralačke dosege. Primarnost iskaza prvo navedena i kompleksnost građe drugoga rezultirali su izvrsnošću tih Boyleovih filmova, filmskih rekonstrukcija biografskoga žanra.

Filmovi 28 dana poslije (2002) i Sunce (2007) dvije su varijante znanstvenofantastičnoga žanra. 28 dana poslije distopijski je film koji se približava žanru strave, a Sunce film o putovanju kroz svemir. Suprotnosti su i egzistencijalne pogibelji što prijete opstanku ljudske civilizacije, virus koji je izmaknuo humanom nadzoru u prvo navedenu naslovu i umiruće Sunce u drugome, što navodi na promišljanje ljudskoga ponašanja u opasnim situacijama. Kako četvero neinficiranih protagonista kao i posada svemirskoga broda nastoje prevladati smrtonosne prepreke nije upitno da ih uz akciju obilježava i metafizičko sagledavanje situacija u kojima su se našli. Film 28 dana poslije u cjelini je ipak smjelije i uspjelije ostvarenje, pa su njegova kvaliteta i tržišni uspjeh polučili nastavak 28 tjedana poslije (Juan Carlos Fresnadillo, 2007) pod Boyleovim producentskim nadzorom, dok Sunce ipak nije dosegnulo naslove što su bili nadahnućem Dannyja Boylea, poput 2001: Odiseja u svemiru (Stanley Kubrick, 1968), Solaris (Andrej Tarkovski, 1972) ili Osmog putnika (Ridley Scott, 1979).

Odraz britanskoga društva

U trenutku nastanka Trainspottinga ugled da mu je zamalo istovjetan Paklenom šundu (Quentin Tarantino, 1994), a spoj supkulturnih tema, razrade ovisnosti i glazbe priskrbio mu je kultni status među gledateljima sklonima filmu otklona. Boyle je precizan i nimalo senzacionalistički u ocrtavanju skupine središnjih likova sklonih narkoticima ili nasilju kao i okružja škotskoga grada Edinburgha. I sadržaj i redateljska izvedba definirali su Dannyja Boylea izrazitim postmodernistom, istodobno nesklonim bilo kakvu ulagivanju publici i kritici – koje su ga zbog stava i kvalitete objeručke prigrlile.

Dva desetljeća poslije T2 Trainspotting (2017) u ekspoziciji iznova predstavlja Marka Rentona (Ewan McGregor), Daniela Spuda Murphyja (Ewen Bremner), Simona Sick Boya Williamsona (Jonny Lee Miller) i Francisa Franca Begbiea (Robert Carlyle). Rentonov povratak iz Amsterdama zatječe ih u životnim promjenama. Dok Simon ustraje u manjim kriminalnim djelima i ucjenama zbog prostitucije, Begbie bježi iz zatvora, a Spud u nemogućnosti othrvati se ovisnosti koja je razorila i njegov brak i obitelj pokušava samoubojstvo. Ali kako ih je Renton na svršetku Trainspottinga napustio ukravši zajednički novac, isprva se Simon, a zatim i Begbie, nastoje osvetiti.

Razvidna je i složenost zapleta, jer Simon nastoji stvoriti bordel u kojem bi njegova družbenica Veronika (Anjela Nedyalkova) postala madame, a ona pak otkriva Spudov pripovjedački dar. Zanimljivo je da pritom upravo ona i Spud na svršetku doživljavaju svojevrsno pročišćenje, Veronika se vraća u rodnu Bugarsku, dok se percipiraju i natruhe obnove Spudova obiteljskoga zajedništva. No kako se prije toga isprva ukazala prilika a zatim dogodila izdaja, jasno je da ni pročišćenje nije moguće bez prevare.

T2 Trainspotting nije zalihosno ostvarenje u odnosu na prethodnika. Česte referencije na ranija zbivanja upotpunjavaju se i osvrtom na predadolescentsko razdoblje središnjih likova. Uz razvidnu povezanost s Trainspottingom, novi je film ipak samosvojno djelo snažna stava i iskaza. Iznova u scenarističkoj suradnji s Johnom Hodgeom i prema književnim izvornicima Trainspotting (1993) i Porno (2002) Irvinea Welsha, Danny Boyle je u redateljskoj izvedbi očitovao širok raspon stvaralačkih postupaka, konteksta te društvenoga, povijesnoga i kulturnoga nasljeđa. Nenametljivi su osvrti prema ulozi nogometa, popularne glazbe i filma, a među humorne vrhunce djela uvrštava se sekvenca s ironičnim stavom prema pobjedi protestantske vojske nad katoličkom 1690. kao nenametljiva kritika nemogućnosti prevladavanja povijesnih i vjerskih razlika čak i nekoliko stoljeća poslije.

Tijekom Rentonova polumonologa uočavamo blagu kritiku površnosti suvremenih civilizacijskih zasada, a poslije i etičko sagledavanje pogrešaka koje su izazvale stradanja sporednih likova dva desetljeća prije. Uz raspoložen glumački postav, raskošnu glazbu, dojmljivu fotografiju i dinamičnu montažu, Boyle se iskazao i izrazitim stilistom rabeći često i ekstravagantne oblike filmskoga zapisa poput zaustavljenoga pokreta, nakošenog kadra i teksta interpolirana u filmsku fotografiju. Iako u ekspoziciji stil i forma nadvladavaju sadržaj, većim dijelom filma svi su elementi skladno uklopljeni u cjelinu pa je T2 Trainspotting istodobno emocionalno i nostalgično djelo s obiljem humora i akcije, kao i odraza suvremenoga britanskoga društva.

Vijenac 600

600 - 2. ožujka 2017. | Arhiva

Klikni za povratak