Mate Matišić, Gastarbajterski Božić, red. Zoran Mužić, GD Histrion
Zlatko Vitez, umjetnički ravnatelj Glumačke družine Histrion, repertoarom tog kazališta pokušava sačuvati i koliko-toliko održati kontinuitet pučkoga, baštinskog i mainstream kazališta. Sačuvati tradiciju, ma što to značilo, koja jamči i kontinuitet arhetipskoga, svevremenoga kazališta, koje je u hrvatskom suvremenom teatru, kastriranom teatarskom modom i postdramskim, fragmentarnim sadržajima, podcijenjeno i nepravedno obezvrijeđeno.
Kao kontinuirani odgovor tom suvremenom teatru Vitez na repertoar „svojeg“ kazališta koje, kao i svako, ima dobrih i loših predstava, stavlja komade koje publika voli i posjećuje. Samo prošlo ljeto na Opatovini je predstavu Francekova teta Nine Škrabe, u režiji Georgija Para, vidjelo više od dvadeset tisuća gledatelja. I najnovija predstava Gastarbajterski Božić Mate Matišića, premijerno izvedena 24. veljače u režiji Zorana Mužića, nastavak je te histrionske tradicije.
Riječ je o Matišićevu dramskom tekstu koji je, kako u afiši predstave piše redatelj, „napisan baš za Božić, prije 29 godina, inspiriran tekstom Petera Turinija Jozef i Marija, a svoju premijeru doživio je 1988. godine pod naslovom Božićna bajka“. To je jedan od tekstova Matišićeve gastarbajterske trilogije u koju još pripadaju Cinco i Marinko i prvi njegov tekst Bljesak zlatnog zuba, koji se drugu sezonu nalazi na repertoaru zagrebačkoga kazališta Komedija.
U svakom od tih komada Matišićevi su likovi ljudi iz njegova rodnog kraja, iz Imotske krajine, čije je sudbine odredio odlazak u inozemstvo, kamo su otišli „u potrazi za boljim životom, ali i prisiljeni političkim okolnostima onoga vremena“, piše Mužić, gdje su zarađivali za svoj i život obitelji u zavičaju.
U Gastarbajterskom Božiću dvoje je aktera noćni čuvar Jozo i čistačica Marija, a radnja se događa na Badnjak u Münchenu, u praznom trgovačkom centru. U godinama pred mirovinu, s teretom nesretnoga ljubavnoga života i pritisnuti tugom za zavičajem, njih dvoje radi bilancu života. Oboje za sobom imaju promašene brakove, poslove koje su morali raditi kako bi preživjeli, i u božićnoj noći kada svi idu na ponoćku njih dvoje, kojima su još ostali sjeta, emocije, uspomene i čežnja za mirovinom i povratkom u zavičaj, snatre za danom povratka gdje će ostatak života provesti u idili zavičaja i davnih sjećanja.
U zbrajanju uspomena i života dogodi im se i ljubav kao „zaslužena pobjeda nad nedaćama života, pobjeda vječnog zavičaja nad dramom opskurnog preživljavanja na koje su osuđene generacije Hrvata na privremenom radu u tuđini“.
Gastarbajterski Božić potresna je, emotivna, tužna priča ne samo o Jozi i Mariji nego o desetinama tisuća Hrvata koji su, što za boljim životom, a što iz političkih razloga i pobuda, odlazili u inozemstvo i tamo ostavili svoje živote kao trajni spomenik hrvatskom gastarbajterstvu, koje nažalost traje i danas, kada Hrvati imaju svoju državu. „Humor, ironija, emocije, čežnja za domovinom i nadasve ljubav isprepliću se u ovoj vješto napisanoj komediji s elementima melodrame“, piše redatelj.
Imajući na umu sve spomenute odlike komada – kojemu početničke spisateljske nespretnosti u osmišljavanju priče i dijalozima daju dodatnu dozu uvjerljivosti likova – Mužić nije eksperimentirao s koncepcijama izvan sadržaja, nego se oslonio na glumce. Inzistirao je na glumačkim interpretacijama kojima su glumci uloge, dramsko i komedijsko unutar sadržaja uloga, gradili na škrtim emocijama i jeziku; govor je nudio jednako dramsku uvjerljivost, mentalitetnu životnost i živopisne karaktere.
Bolja nego ikada dosad, barem među svim ono što sam vidio, bila je Ankica Dobrić. Njezina Marija nije samo impresivna u vanjskim manifestnostima nego je i s precizno razrađenom dramaturgijom uloge, govornim frazama, glasovnim nijansama, pokretima i gestama, nudila ekspresivan, životno uvjerljiv lik žene koja se tijekom življenja znala nositi sa svim izazovima i nedaćama života.
I Joško Ševo, iako izgledom i glumačkim habitusom nije kao od kamena odvaljen Vlaj, kao čovjek tog podneblja, u sebi je zgusnuo, sažeo i emotivno proživio Jozin lik, njegov očaj, sjetu i čežnju za prohujalim životom, pri čemu je potencirao njegovu humornu dimenziju. Bio je poticajan partner zajedničke groteskne gastarbajterske sudbine.
Njihovu je životnu priču tijekom predstave najavljivao pripovjedački dojmljivo Zlatko Vitez.
Uspjehu predstave pridonijeli su: glazba Mate Matišić, scenograf Miljenko Sekulić, kostimografkinja Elvira Ulip i Ana Marija Percaić, sukreatorica scenskog pokreta.
Klikni za povratak