Vijenac 599

Kazalište

Petra Radin prema motivima E. C. Segar, Hrabri mornar, red. Petra Radin, Kazalište Tvornica lutaka

Šlampavost na svim razinama

Igor Tretinjak

 

 

 

Scensko oživljavanje slavnih strip i(li) animiranih junaka nema u sebi ništa originalno, no zato u startu jamči dobru reklamu i vidljivost – popularni likovi uz koje smo odrastali i odrastamo privlačni su medijima, pedagozima, učiteljima, roditeljima i djeci. I tu početni pozitivan aspekt uglavnom staje, a slijede gorko-slatke muke traženja ključa scenskog čitanja. Kazališta obično ključeve pronađu u dvije opreke – bitnom odmaku od originala i njegovoj što vjernijoj kopiji. Iako u obama slučajevima presuđuje kvaliteta izvedbe, drugi ključ privlačniji je na prvu loptu, no skriva više izazova, među kojima se ističe razlika dvaju medija. Ma koliko se trudili kopirati jedan medij u prostoru drugog, uvijek će kopija biti bitno slabija od originala. Umjesto toga, medij se mnogo bolje osjeća kad u drugom progovara tek kroz pokoji aspekt i razinu, suočavajući se i sukobljavajući, preplećući se i saplećući s njim. Nažalost, u novoj predstavi Tvornice lutaka Petra Radin, koja potpisuje režiju i scenarij po motivima autora Popaja Elzieja Cristlera Segara, odlučila se za vjerno kopiranje. Iako problem predstave nije samo u toj odluci, krenimo od nje.

Pojavivši se u stripu te slavu dohvativši u animiranom filmu, najhrabriji među hrabrim mornarima rastao je kroz posebnosti tih medija, preuzevši njihove karakteristike poput brzine, karikature, fizičke transformacije, nepoštivanja sile teže... oblikujući se punokrvnim animiranim likom. Prijenosom u glumačku predstavu u startu je izgubio mnoge od tih karakteristika (koje bi, dodajmo, preživjele u mediju lutkarstva upisanu u ime kazališta), ne zamijenivši ih i nadoknadivši novim. No zato je na sceni zadržao one manje bitne poput junakova izraza lica, čija je nezgrapnost (žmirenje na lijevo oko) djelovala groteskno, poentiravši tek u prvim kadrovima, dok je, nepromijenjena, u ostatku predstave djelovala samo kao uteg i izvođaču i gledateljima. Posebice jer je Popaj na sebi imao dovoljno elemenata da ga dječje oči poistovjete s njim.

Naslanjanje na animirani film vidjelo se i u sadržajnom sloju oblikovanu oko jednostavne priče (kakve jesu i moraju biti u kratkim animiranim filmovima) u kojoj se Popaj, Oliva, Grubač i Ćaknuta Koka prepletu u ljubavi i ratu na Popajevu brodu pa potom na Zlarinu. Radnju odveć mršavu za predstavu Petra Radin punila je brojnim minijaturama u kojima su se utopili i glavna priča i veliki završni obračun, koji je prošao u potpunosti neprimjetno. Taj sadržajni i dramaturški kaos nije uspjela na sceni obuzdati ni dovesti u red ni koreografkinja Tihana Strmečki, već su pokret i igra djelovali kaotično i improvizirano. Problem je bio i u lošoj izvedbi songova u kojoj se zgodna glazba Saše Miočić puštana na matricu i songovi (vokalni angažman Ivana Husar Mlinac) gotovo uopće nisu poklapali. Takav, neuredan materijal Radinova je pokušala prenijeti u prostor karikature i groteske (na tragu animiranoga filma), no one funkcioniraju tek u besprijekornoj čistoći, preciznosti i dosljednosti koje razbijaju i bogate naglašenim i pomaknutim pokretom.

Loše aspekte predstave u sebe je upio Filip Detelić, od naporne mimike kojom je Popaja oblikovao (ne baš simpatičnim) mrgudom do scenske igre u kojoj je pomiješao povremene izlete u karikaturu s repetitivnošću i viškovima kojima je popunjavao prazne hodove. Marko Hergešić (uskočio je umjesto ozlijeđenoga Marija Kovača) nije se u potpunosti uigrao te je na više mjesta djelovao pomalo izgubljeno kao Grubač i Pero Ždero. Najbolja na sceni bila je Petra Težak, koja je Olivu vrlo dosljedno, od prvoga kadra do naklona, oblikovala u izrazu vrlo simpatične i duhovite karikature i groteske, u potpunosti preuzevši igru. No nije uspjela pomoći novoj predstavi Tvornice lutaka, koja djeluje vrlo šlampavo na više razina te znači korak natrag i svojevrsnu izvedbeno-kreativnu stanku u odnosu na prijašnje predstave.

Vijenac 599

599 - 16. veljače 2017. | Arhiva

Klikni za povratak