Vijenac 599

Glazba

JAZZ AD LIBITUM

Posljednja turneja Queen Esther

Mladen Mazur

U četvrtak 26.siječnja europska se, pa tako i bečka publika, u sklopu posljednje predviđene turneje oprostila od svjetski glasovite pjevačice gospel songa, bluesa i jazza Queen Esther Marrow. Queen Esther je poznata kao izvrsna interpretkinja te glazbe i kao velika obožavateljica i jedina relevantna sljednica velikanke, nezaboravne Mahalije Jackson. Iako i nije postigla toliko široku popularnost kao njezina prethodnica, svakako ju je na najbolji način stilski i interpretativno naslijedila. U stručnoj se literaturi glazbeno djelovanje Queen Esther, ne bez razloga, opisuje u superlativima.

Queen Esther Marrow rođena je u Newport Newsu u Virginiji 12. veljače 1941. Poput gotovo svih pjevačica togkarakterističnog tipa interpretacije, karijeru je započela u crkvenom zboru s 22 godine, razvivši se ubrzo u zapaženuvokalnu interpretkinju crnačke glazbe. Glavni joj je uzor bila baš Mahalia Jackson, s kojom je u području jazza tijesno surađivao i legendarni Duke Ellington.

Majka je imenu Esther Marrow još u ranoj mladosti dodala i Queen, „Kraljica“, želeći već tada istaknuti njezin neprijeporan pjevački talent. Zanimljivo je da je Queen Esther baš otkrio, u sferi svog autorskog jazza, pijanist, skladatelj i dugogodišnji vođa velikoga jazz-orkestra Duke Ellington. Shvativši da je vrlo nadarena pjevačica koja može surađivati i u zahtjevnijem području jazza, angažirao ju je kao vokalnu solisticu u svom tada novom skladateljskom jazz-projektu i za svjetsku turneju predviđenom djelu, Sacred Concert.Queen i Duke postat će potom i dugogodišnji osobni prijatelji. Time su jojse sva vrata otvorila, i Queen Esther ubrzo će surađivati i s velikanima američkog jazza poput Elle Fitzgerald, Raya Charlesa, B.B.Kinga pa čak i znatno modernijima, pijanistima Theloniusom Monkom i Chicom Corejom, a proširit će svoje pjevačko djelovanje i na područje mjuzikla, televizije i filma.

Njena će se brodvejska karijera nastaviti nakon uspjeha Comin’ Uptown, Nice To Be Civilized i zapaženom ulogom u sklopu nacionalne turneje showa Sing Mahalia Sing, u kojem je pjevala naslovnu ulogu. Slijedio je uspjeh na pozornicama San Francisca, Washingtona DC i New Yorka s mjuziklom Truly Blessed, posvećenu također Mahaliji Jackson. Queen Esther Marrow susrest će se i nastaviti uspješne suradnje i s izvrsnim crnačkim zborom The Harlem Gospel Singers, s kojim će požnjeti brojne uspjehe i s kojim je nastupila i na svojoj nedavnoj oproštajnoj europskoj turneji. Taj ansambl ženskih i muških glasova tipičnom je američkom gospel-songu svojim modernijim pristupom i profesionalnošću dao novu „čišću“ glasovno korektniju dimenziju autentičnom swingu i swingin’ spiritualu, kakav se može još naći i čuti tijekom grupnoga pjevanja u sklopu religijskih obreda u crkvama Oaklanda ili Philadelphije.

Popularnost Queen Esther i dugotrajnost njezine uspješne karijere potvrdit će i pozivi američkih predsjednika za nastupe u Bijeloj kućipa je pjevala na inauguracijama Ronalda Reagana, Georgea H.W.Busha i Billa Clintona. Tim pozivima valja pridodati i one britanske kraljevske obitelji te nekoliko poziva pape Ivana Pavla II.

Bogatu i uspješnu karijeru Queen Esther Marrow pratila je logično i redovita diskografska aktivnost. Od .1971–2002. objavila je sedam albuma te primila i brojne nagrade svih vrsta.

Tomu valja dodati i njezinu pojavu na pozornicama i u diskografiji uz spomenuti izvrstan crnački vokalni sastav The Harlem Gospel Singers. Ta kombinacija nije nikoga mogla ostaviti ravnodušnim. Nastupala je i u sklopu programa nekih festivala jazza te je između ostalog spomenuta i u programskom tekstu Povijest međunarodnog festivala u .Montrealu. U razdoblju od 1971. do 2002. izdala je nekoliko zapaženih diskova, a iz tog niza vrijedi izdvojiti Sister Woman, Queen Esther Marrow & The Harlem Gospel Singers, Live In Paris, Got Cares te možda i The Power Of Love.

Premda je ovaj tekst potaknut nedavnim završetkom oproštajne europske turneje poznate pjevačice, to očigledno nije i definitivan „zbogom“ karijeri velike interpretkinje gospel-songa, negro spirituala, bluesa i jazza.

Vijenac 599

599 - 16. veljače 2017. | Arhiva

Klikni za povratak