Vijenac 598

Film

Uz knjigu Tomislava Šakića Modernizam u hrvatskom igranom filmu

Vrhunci domaće filmologije

Tomislav Čegir

U kontekstu povijesti hrvatskoga filma, Tomislav Šakić otvorio je sasvim nova područja filmoloških istraživanja jer hrvatski filmski modernizam do danas nije adekvatno stručno ni rastumačen ni elaboriran



 

 

Prošla je godina iznjedrila nekoliko djela vezanih uz nacionalnu kinematografiju, a ovom prigodom osvrnut ćemo se na Modernizam u hrvatskom igranom filmu Tomislava Šakića, sustavno ostvarenje što u obliku nacrta tipologije promišlja i propituje domaći filmski modernizam, ali i njegovu relevantnost u širim okvirima europskih i svjetskih modernističkih pokreta sedme umjetnosti, koji su se očitovali tijekom nekoliko desetljeća. Knjiga je nastala preradom doktorske disertacije koju je Šakić pod naslovom Manifestni, radikalni i diskretni modernizam u hrvatskom filmu obranio na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu 2012. godine.

Leksikograf i filmolog Tomislav je Šakić (1979) s radom u području povijesti i teorije filma započeo je u prvoj polovici prošloga desetljeća, objavljujući tekstove u periodičnome tisku (ponajviše Hrvatskom filmskom ljetopisu i Vijencu). Povijest hrvatskog filma predavao je na nekoliko etabliranih obrazovnih lokacija, poglavito Hrvatskim studijima, gdje je od 2015. naslovni docent. Član je uredništva Hrvatskoga filmskog ljetopisa, u kojem je u razdoblju od 2005. do 2012. bio i izvršni urednik, a s potpisnikom ovih redaka i Joškom Marušićem suautor je knjige Hrvatski filmski redatelji I. (2009), gdje je obradio igrane filmove i poetiku autora međuratnog, ratnog i poslijeratnog razdoblja hrvatskoga filma. U širokome spektru njegova povijesnoga i teoretskoga stvaralaštva o književnosti i filmu spomenut ću još samo da je Tomislav Šakić i jedan od urednika Filmskoga enciklopedijskog rječnika, koji se trenutno priprema u Leksikografskom zavodu Miroslav Krleža.

Razmatrajući Šakićev opus, s lakoćom pronalazimo ishodišne točke Modernizma u hrvatskom igranom filmu, a one se ne nalaze samo u doktorskoj disertaciji, nego i u trećem zagrebačkom Subversive Film Festivalu, održanu u svibnju 2010, u čijem je programu predstavljena i opsežna Retrospektiva jugoslavenskoga filma 1955–1990. prigodom koje je, prema vlastitim riječima, shvatio „koliko je okljaštreno gledati hrvatske filmove prije 1991. kao nastale u vakuumu“. Nećemo pritom zaboraviti ni spomenuti Hrvatski filmski ljetopis, kao višegodišnju medijsku platformu temeljitoga proučavanja povijesti hrvatskoga filma. Pa ako je u dvobroju 73–74. (proljeće/ljeto 2013) tiskana ranija verzija drugoga poglavlja Šakićeve knjige, s naslovom Igrani film između klasične i modernističke naracije, još u broju 38. iz 2004. objelodanjen je izvrstan tekst Hrvatski film klasičnoga razdoblja: ideologizirani filmski diskurs i modeli otklona kao vrlo nenametljiva prethodnica Modernizmu u hrvatskom igranom filmu.

Od umjerenog
do radikalnog modernizma

U sagledavanju strukture ovoga rada uočavamo da Tomislav Šakić razmatranju filmskoga modernizma, pa samim time i hrvatskoga, pristupa ab ovo. Višestruka stanovišta s kojih propituje modernizam ne zastaju tek na odnosima i komparacijama dvaju temeljnih tipova narativnog filma – klasičnoga i modernoga – nego se razgranavaju na kompleksnoj mreži stilističkoga filmskoga zemljovida europskoga modernizma, postojećim tipologijama i klasifikacijama obilja filmskih dosega raznih domaćih i inozemnih autora u koje se hrvatski film između sredine 1950-ih i početka 1980-ih nepobitno uvrštava kao izrazito vrijedna građa čiji značaj i vrijednost nikako nisu rubni. Upravo zbog toga ova je knjiga nužno podijeljena na četiri segmenta. Ako se u Pristupu jasno elaboriraju temeljne postavke rada, Filmski modernizam u teoriji i praksi upušta se u preciznu razradu modernizma kao modusa filmske prakse, zatim kao određenoga povijesnoga razdoblja s nužnim unutarnjim raspodjelama te naposljetku njegova artikuliranja. U takvoj općoj slici modernističkih strujanja svrhovito se uklapa segment koji percipira Poetike modernizma u hrvatskom filmu, usredotočujući se na novovalni, umjereni ili diskretni i visoki ili radikalni modernizam. U završnome dijelu, naslovljenu Kraj velike pripovijesti, potvrđuju se osnovne postavke i razrađuje odnos modernizma prema postmodernizmu. Uz opsežan popis modernističkih filmova i preciznu kronološku tablicu usporednih dosega svjetskog filma, jugoslavenske kinematografije i hrvatskoga filma, dobrodošao su dodatak i slikovni materijali kao zorna potvrda modernističkoga nazora i stila hrvatskih filmskih autora i njihovih ostvarenja. Šteta je tek da ih nema više.

O vrijednostima i stilu

Nepobitna erudicija Tomislava Šakića otponac je samosvojnome pristupu zadanoj filmskoj građi i stilu. S obzirom na kronološke odrednice modernizma ne mora nam se činiti čudnim da preuzima barem neke od postavki mađarskoga filmologa Andrása Bálinta Kovácsa iz filmološkog djela Screening Modernism: European Art Cinema, 1950–1980 (2007), kao što je primjerice unutarnja podjela na pojavu i širenje modernizma (1950–1958), romantički modernizam (1959–1961), etablirani modernizam (1962–1967) i politički modernizam (1967–1975). Uranjajući u građu hrvatskoga filma, posegnuo je i za nasljeđem Hrvoja Turkovića, pri čemu su radovi toga vrsnoga hrvatskoga filmologa polazišna točka za daljnje produbljenje istraživanja materije. Jasno apostrofirajući znamenite hičkokovce kao moderniste, naznačio je i bitnu ulogu Filmskoga autorskoga studija (FAS). U pristupu raznim desetljećima – od 1950-ih do 1980-ih – tek je ponešto zanemario socijalnokritičke filmove 1970-tih, što ipak nije nedostatak u kvaliteti i cjelovitosti Modernizma u hrvatskom igranom filmu.

Kao i svaki rad, i ovaj je podložan raznolikim kritičkim propitivanjima i sagledavanjima. No odnos je vrlina i mogućih nedostataka u Modernizmu u hrvatskom igranom filmu, zbog Šakićeva pristupa, promišljenosti i temeljitosti te uopće naglašeno visokih dosega izrazito u korist vrlina. U kontekstu društvene povijesti, apostrofirajući njezine filmske i kulturne sastavnice, Tomislav Šakić otvorio je sasvim nova područja filmoloških i šire kulturoloških istraživanja. Kako je posrijedi prerada doktorske disertacije, odnosno djelo koje građi pristupa sa znanstvenoga stanovišta, ne čudi nas obilje podataka i interpretacija, ponekad zamršena, ali ne i neprohodna građa samosvojnoga stila. I sam je autor naznačio pregnantnost svojega iskaza, no takva tumačenja ne moraju zabrinjavati zainteresirane čitatelje jer posrijedi je djelo koje vrsno osvjetljava povijest hrvatskoga igranoga filma i filma uopće. Premda je možda prerano ustvrditi da je Modernizam u hrvatskom igranom filmu jedno od prijelomnih ostvarenja u razumijevanju domaće filmske povijesti, nema sumnje da otvara mogućnosti novih opsežnih tumačenja. No veći je dio ove knjige svakako spada u vrhunce suvremene hrvatske filmološke misli.

Vijenac 598

598 - 2. veljače 2017. | Arhiva

Klikni za povratak